تاریخ انتشار:1401/2/31
نشست هیأت اندیشهورزی جامعه دریایی و بندری برگزار شد
اقتصاد سرامد - در نشست هیأت اندیشهورزی جامعه دریایی و بندری، بر اقدام عملی و راهکار اجرایی برنامه محور برای رفع مشکل کمبود نیروی انسانی متخصص و دریانورد به عنوان یکی از چالشهای جدی در کشتیرانی و مشاغل دریایی در خشکی و نزدیک به ساحل تاکید شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، معاون وزیر راه وشهرسازی ومدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی در نشست هیأت اندیشهورز جامعه دریایی و بندری، با دستورکار «چالش تربیت نیروی انسانی دریانورد» تاکید کرد: کمبود نیروی انسانی در صنعت دریانوردی، یک چالش جهانی است و بیشتر کشورهای صاحب بندر و کشتیرانی تجاری، برای رفع این معضل، تمهیدات و راهکارهای اجرایی سازندهای را برنامهریزی کردهاند.
علیاکبر صفایی با اشاره به برنامهمحور بودن صنعت دریانوردی، اظهار داشت: تربیت نیروی انسانی دریانورد و پرکردن خلا افسران و ملوانان دانشآموخته برای اشتغال در حرفه دریایی، چه در کشتیرانی و چه در مشاغل دریایی در خشکی، به برنامههای کوتاه مدت، میان مدت و کوتاه مدت نیاز دارد.
مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی با تاکید بر اینکه" هرگونه ممنوعیت و محدودیت برای برطرف کردن چالش نیروی انسانی باید با مذاکره برداشته شود"، افزود: برای ممنوعیت بورسیه رشتههای دریایی و دانشجویان دریانوردی باید با راهکارهای تازهتری اصلاح و تغییر کند.
صفایی یکی از دلایل عدم اقبال عمومی به رشتهها و مشاغل دریایی در بین جوانان را ضعف فرهنگی در این رابطه دانست و تاکید کرد: یکی از اقدامات پایه و بنیادی برای رفع چالش کمبود نیروی دریانورد، عدم توسعه و اشاعه فرهنگ دریایی در میان خانوادههای ایرانی است.
وی اضافه کرد: به رغم اقدامات صورت گرفته برای درج مطالب و مباحث دریایی در کتابهای درسی، لازم است تا موضوعات و اطلاعات بیشتری از حملونقل دریایی و دریانوردی در کتابهای درسی گنجانده شود.
مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی با بیان" تربیت نیروی انسانی دریایی، مشکل زیرساختی ندارد"، خاطر نشان کرد: ظرفیتهای خالی در داشگاهها و موسسات آموزشی دریایی نشان میدهد که موضوع جذاب سازی و علاقهمندی خانوادهها و جوانان به حرفه دریانوردی، به اجماع همه ارگانهای دریایی و دستگاههای اجرایی و سیاستگذاری نیاز دارد.
* ظرفیتهای خالی آموزش دریانوردی در کشور
بنا بر این گزارش، حسن یونسی، معاون ادارهکل امور دریانوردان و سازمانهای تخصصی سازمان بنادر نیز در این نشست ، از کمبود ۳ هزار و ۳۶۶ نفری افسران شناورهای تجاری-خدماتی و کمبود ۲ هزار نفری افسران شناورهای صیادی خبر داد و گفت: هم اکنون ۵ مرکز آموزش دریانوردی و دریایی، به صورت دو دانشگاه دریایی در جزیره خارک و بندر چابهار و سه موسسه آموزشی دریایی در تهران، بوشهر و قشم، در کشور فعال هستند.
وی با اشاره به وجود ۵۰ مرکز تربیت افسران دریایی نزدیک به ساحل افزود: از این تعداد ۲۰ مرکز پتانسیل آموزش و تربیت افسران دریایی را دارند و باقی، فقط دورههای جانبی را برگزار میکنند.
به گفته یونسی، عدم تامین اعتبار هزینههای کارورزی دانشجویان رشتههای دریانوردی؛ هزینه بالای آموزش دریانوردی در کشور؛ عدم توانایی دانشگاهها در تامین اساتید دروس تخصصی دریانوردی و معضل سربازی فارغ التحصیلان رشتههای دریانوردی، مهم ترین چالش های تربیت دریانوردان افسر در ایران محسوب میشود.
همچنین در این نشست ، اعضای هیات اندیشهورز سازمان بنادر و دریانوردی، نامشخص بودن متولی آموزش دریایی و بندری در کشور؛ راهاندازی مجدد قانون بورسیه برای دانشجویان دریایی و دریانوردی؛ هماهنگ سازی حوزه صنعت و بازار کار دریایی با دانشگاههای علوم دریانوردی؛ توسعه فرهنگ دریایی از طریق رسانهها و کتابهای درسی و ضرورت حفظ و نگهداشت دریانوردان شاغل، مهمترین راهکارهای اجرایی برای رفع چالش کمبود نیروی دریانورد عنوان کردند.
علیاکبر صفایی با اشاره به برنامهمحور بودن صنعت دریانوردی، اظهار داشت: تربیت نیروی انسانی دریانورد و پرکردن خلا افسران و ملوانان دانشآموخته برای اشتغال در حرفه دریایی، چه در کشتیرانی و چه در مشاغل دریایی در خشکی، به برنامههای کوتاه مدت، میان مدت و کوتاه مدت نیاز دارد.
مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی با تاکید بر اینکه" هرگونه ممنوعیت و محدودیت برای برطرف کردن چالش نیروی انسانی باید با مذاکره برداشته شود"، افزود: برای ممنوعیت بورسیه رشتههای دریایی و دانشجویان دریانوردی باید با راهکارهای تازهتری اصلاح و تغییر کند.
صفایی یکی از دلایل عدم اقبال عمومی به رشتهها و مشاغل دریایی در بین جوانان را ضعف فرهنگی در این رابطه دانست و تاکید کرد: یکی از اقدامات پایه و بنیادی برای رفع چالش کمبود نیروی دریانورد، عدم توسعه و اشاعه فرهنگ دریایی در میان خانوادههای ایرانی است.
وی اضافه کرد: به رغم اقدامات صورت گرفته برای درج مطالب و مباحث دریایی در کتابهای درسی، لازم است تا موضوعات و اطلاعات بیشتری از حملونقل دریایی و دریانوردی در کتابهای درسی گنجانده شود.
مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی با بیان" تربیت نیروی انسانی دریایی، مشکل زیرساختی ندارد"، خاطر نشان کرد: ظرفیتهای خالی در داشگاهها و موسسات آموزشی دریایی نشان میدهد که موضوع جذاب سازی و علاقهمندی خانوادهها و جوانان به حرفه دریانوردی، به اجماع همه ارگانهای دریایی و دستگاههای اجرایی و سیاستگذاری نیاز دارد.
* ظرفیتهای خالی آموزش دریانوردی در کشور
بنا بر این گزارش، حسن یونسی، معاون ادارهکل امور دریانوردان و سازمانهای تخصصی سازمان بنادر نیز در این نشست ، از کمبود ۳ هزار و ۳۶۶ نفری افسران شناورهای تجاری-خدماتی و کمبود ۲ هزار نفری افسران شناورهای صیادی خبر داد و گفت: هم اکنون ۵ مرکز آموزش دریانوردی و دریایی، به صورت دو دانشگاه دریایی در جزیره خارک و بندر چابهار و سه موسسه آموزشی دریایی در تهران، بوشهر و قشم، در کشور فعال هستند.
وی با اشاره به وجود ۵۰ مرکز تربیت افسران دریایی نزدیک به ساحل افزود: از این تعداد ۲۰ مرکز پتانسیل آموزش و تربیت افسران دریایی را دارند و باقی، فقط دورههای جانبی را برگزار میکنند.
به گفته یونسی، عدم تامین اعتبار هزینههای کارورزی دانشجویان رشتههای دریانوردی؛ هزینه بالای آموزش دریانوردی در کشور؛ عدم توانایی دانشگاهها در تامین اساتید دروس تخصصی دریانوردی و معضل سربازی فارغ التحصیلان رشتههای دریانوردی، مهم ترین چالش های تربیت دریانوردان افسر در ایران محسوب میشود.
همچنین در این نشست ، اعضای هیات اندیشهورز سازمان بنادر و دریانوردی، نامشخص بودن متولی آموزش دریایی و بندری در کشور؛ راهاندازی مجدد قانون بورسیه برای دانشجویان دریایی و دریانوردی؛ هماهنگ سازی حوزه صنعت و بازار کار دریایی با دانشگاههای علوم دریانوردی؛ توسعه فرهنگ دریایی از طریق رسانهها و کتابهای درسی و ضرورت حفظ و نگهداشت دریانوردان شاغل، مهمترین راهکارهای اجرایی برای رفع چالش کمبود نیروی دریانورد عنوان کردند.
برچسب ها : اقتصاد دریایی بنادر دریانوردی
اخبار روز
-
مانور امداد و نجات و اطفای حریق شناور در بندر بوشهر برگزار شد
-
تأکید بر توسعه همکاریهای مشترک میان وزارت راه و شهرسازی و آستان قدس رضوی در راستای ارتقای خدمترسانی به زائران
-
ایجاد کنسرسیوم دریایی ایران و روسیه، دستور کار نشست ماخاچقلعه
-
حرکت صنعت شیلات بهسوی تولید پایدار با تلفیق دانش فنی و انرژیهای تجدیدپذیر
-
خوزستان، بازیگر کلیدی در اقتصاد دریامحور ایران
-
اینچهبرون، هسته تحول اقتصادی استان گلستان و دروازه تجارت ایران با آسیای مرکزی است
-
منطقه آزاد اینچهبرون، نقطه تلاقی امنیت، تجارت و توسعه شمال شرق کشور است
-
توسعه سریع منطقه آزاد اینچهبرون حاصل مدیریت جهادی و پیگیریهای مستمر است
-
رایزنی ایران و روسیه برای ارتقای همکاریها در زمینه حملونقل دریایی
-
ناوگان مسافری روی ریل نوساز راهآهن
-
«زنجیره سرد» حلقه مفقوده صادرات شیلات ایران
-
سوخت آینده از آفریقا میآید!
-
گرانی بلیت هواپیما در سایه سیاستهای ارزی
-
بازی دوگانه چین با کشتیرانی جهان
-
اتصال محور تجاری شمالگان با کریدور شمال - جنوب برقرار میشود؟
-
«روایت آبی» محفلی ارزشمند برای اهالی رسانه های دریایی کشور
-
«اقتصادسرآمد» دوباره نمونه دریایی شد
-
«مجتمع قرهبرون» در منطقه آزاد مازندران؛ نمونهای موفق از زنجیره کامل تولید تا صادرات در بخش شیلات
-
بازدید دبیر شورایعالی مناطق آزاد از واحدهای نمونه تولید خوراک و فرآوری آبزیان در منطقه آزاد مازندران
-
اجرای رویههای مناطق آزاد در مازندران از هفته آینده
