بررسی اما و اگرهای تحقق شعار سال در گفت و گوی« اقتصادسرآمد» با یک نماینده مجلس

مجلس دربحث پی گیری تحقق شعار سال موفق بوده ‌است

گروه شعارسال - حدود یک ماه و نیم دیگر تا پایان سال ۱۴۰۰ باقیست و وضعیت کنونی نشان از این دارد که نه وضعیت اقتصادی کشور خوب است و نه معیشت مردم. رهبر انقلاب، سال ۱۴۰۰ را به نام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری کردند. این‌گونه نام‌گذاری سال بیشتر به خاطر این بود که مسئولان بیش از پیش متوجه حضور در میدان جنگ اقتصادی شوند و با سرعت و دقت بیشتر، مسیر خودکفایی را دنبال کنند. حال به هفته‌های پایانی سال رسیدیم، خوب است که بررسی کنیم آیا این شعار مهم و کلیدی به منصه ظهور رسید و اگر نه، چالش‌ها چه بوده و چه باید کرد؟
در همین خصوص، علی بابایی‌کارنامی نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس به خبرنگار اقتصاد سرآمد گفت: حقیقت امر این است که شعار سال به گونه‌ای که اثرات مثبت آن بر همگان ثابت شود، رخ نداده است.
وی افزود: برای اینکه هر موضوعی و مخصوصاً مسائل حوزه اقتصادی در کشور به نتیجه برسد باید مسیر مجلس به دولت و سپس به مردم را به درستی طی کند. گاهی شرایط کشور از گذشته خوب نبوده و عملکردهای اشتباه ما را به نقطه‌ای ناشایست رسانده است، حال باید مسیر قانون‌گذاری و نظارت تا اجرای قانون و در نهایت ایجاد رضایت جامعه را با برنامه و خردجمعی جلو برد و شاید این تحرکات در ماه‌ها و سال‌های آتی خود را نشان دهد.
این نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی به اقتصاد سرآمد، تصریح کرد: رهبر انقلاب، وقتی شعار سال را انتخاب می‌کنند منظورشان این نیست که پایان آن سال، کار و آن آرمان‌ها رها شود. این نام‌گذاری، نقشه راه و شروع یک تحول است که می‌باید همیشه در دستور کار تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان نظام باشد. از این‌رو، رونق تولید، حمایت از آن و برداشتن سدهای پیش‌رو کار و دغدغه‌ای همیشگی است.
این عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در مجلس با اشاره به اینکه عملکرد مجلس یازدهم در جهت تحقق شعار سال، قابل قبول بوده است، گفت: البته مجلس یازدهم کمی بدشانس بود، چون معمولاً دولت‌های دوم در سال آخر کاری‌شان خیلی انگیزه برای انجام امور ندارند و این دوران با عمر مجلس یازدهم مصادف شد. از طرفی، انتقال قدرت از دولت قبلی به دولت منتخب هم، ماه‌ها زمان می‌برد که باز هم این موضوع با دوران کاری ما توام شد.
در دو سال آینده اثرات مثبت آن بیشتر برای مردم ملموس خواهد شد
بابایی‌کارنامی اظهار داشت: مجلس یازدهم پنج، شش قانون خوب برای حمایت از تولید و کسب و کارها تصویب کرده است که این مسیر اگر تا پایان مجلس ادامه داشته باشد باید گفت ما در حد خود در این راه مهم موفق بوده‌ایم. بهبود فضای کسب و کار، ممنوعیت بستن حساب‌ها و مسدود کردن دارایی‌های واحدهای تولیدی به خاطر بدهی به بانک، جهش تولید مسکن، امنیت غذایی، اصلاح قیمت‌گذاری در بخش کشاورزی جزو قانون‌های مترقی و امیدبخش در حوزه اقتصاد بوده است که ان‌شاا... در دو سال آینده اثرات مثبت آن بیشتر برای مردم ملموس خواهد شد.
نماینده ساری افزود: ایران، تقریباً شش تا هفت میلیون تن مرکبات وارد می‌کرد که با قانونی که ما تصویب کردیم، یعنی «قیمت‌گذاری تضمینی» به نفع کشاورزان حاضر در استان‌های شمالی کشور شد. این‌دست کارها نشان می‌دهد، هم روند مثبت بوده و هم همچنان جا برای کار خیلی وجود دارد. اگر ماه‌های بی‌انگیزگی دولت دوازدهم و ماه‌های جا افتادن دولت سیزدهم را از دوران کاری مجلس یازدهم خارج کنید، می‌بینید که ما حدوداً هشت ماه زمان برای کار جدی داشتیم. اگر مجلس ۳۰ درصد وظیفه تحقق شعار سال را داشته با این هشت ماه کار و قوانین تصویب شده باید بگویم، عملکرد، امیدوارکننده بوده و به امید خدا بتوانیم برای دو سال و نیم باقی‌مانده از عمر مجلس، روزهای خوبی را برای اقتصاد کشور رقم بزنیم.
وقتی روند مثبت و رو به جلو هست، امیدواری شکل می‌گیرد
وی یادآور شد: ممکن است انچه رخ می دهد باب دل مردم و ما هست نباشد و محقق نشود، اما وقتی روند مثبت و رو به جلو هست، امیدواری شکل می‌گیرد و با تحرکاتی که دولت سیزدهم در این شش ماه داشته است به نظرم، سال‌های پس از ۱۴۰۰، روزهای بهتری برای همه باشد.بابایی‌کارنامی در پایان خاطرنشان کرد: برای موفقیت در عرصه اقتصاد باید تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران، جوانان و نخبگان را راضی نگه داشت و به واسطه موضوعات کوچک و پیش‌پا افتاده، آن‌ها را از عرصه خدمت و جریان‌سازی جدا نکرد. موفقیت در عرصه اقتصاد یک کار جمعی است و تک‌تک مردم هم در این مسیر نقش به سزایی دارند، هرچند بیشتر نگاه‌ها به عملکرد دولت است.
 مجلس دربحث پی گیری تحقق شعار سال موفق بوده ‌است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه