بررسی عوامل سوق دهنده ایران به سمت هند در گفت و گو با یک کارشناس امورتجارت دریا

آیا هند را از همراهی با چابهار باز می‌دارند؟

گروه بنادر و دریانوردی - اعظم زندیه - در سالهای اخیر مقامات کشورهای هند و افغانستان به منظور توسعه تجارت خود به استفاده از بندر چابهار تمایل نشان دادهاند. اما مسئولین اتاق بازرگانی و سرمایه گذاری افغانستان معتقدند تحریم های آمریکا علیه ایران می تواند این روند را با مشکلاتی مواجه نماید. ایران با شدیدترین تحریم‌ها روبروست، اما همچنان به روند حرکت خود ادامه می‌دهد و با وجود دشواری های تجارت خارجی، فعالان اقتصادی راه خود را یافته اند و ایران اکنون یک‌تنه در برابر زیاده‌خواهی آمریکا ایستاده است، در حالی که می‌بینیم  اقتصادهای بزرگی چون هند نیز پالایشگاه‌هایش از خرید نفت خام برای انجام فعالیت خود ناتوان شده‌اند. همان‌طور که آمریکا با چین دچار مشکل شد، با رشد روزافزون هند، به زودی ایالات متحده برای هند نیز تعرفه و محدودیت وضع می‌کند.
به گزارش اقتصادسرآمد، ایران همواره به شرق و کشورهایی که ظرفیت بالایی برای همکاری تجاری دارند، توجه زیادی داشته و با وجود تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران که به شدت افزایش یافته، اما اقتصاد ایران حداقل دو دهه است که تحت تحریم فعالیت می‌کند و با این حال توانسته رشد و توسعه یابد. دولت هند در طول دو دهه گذشته چندین برنامه همکاری و توافقنامه با کشورمان به امضا رسانده است که با وجود منافع آشکار ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی، بخصوص در پروژه چابهار؛ اراده و تلاش لازم از طرف مقامات این کشور برای عمل به تعهداتش وجود نداشته است؟
در طول دو دهه گذشته جمهوری اسلامی ایران چندین برنامه همکاری و توافقنامه با هند از جمله: برنامه همکاری با هند و روسیه در توسعه کریدور شمال جنوب، خط لوله صلح، میدان گازی فرزاد بی، پروژه همکاری در چابهار سال 201-2002 و توافقنامه همکاری 2016 ایران، هند و افغانستان در توسعه چابهار به امضا رساند که تقریباً هیچکدام به نتیجه کامل نرسید؛ آخرین نشانه شکست همکاری دو کشور اخیراً اتفاق افتاد که در نتیجه آن هند از پروژه راه آهن چابهار به زاهدان به دلیل آنچه تأخیر در عمل به تعهداتش نامیده شد؛ از این پروژه کنار گذاشته شد؛ که واکنش‌های بسیاری در داخل ایران و هند و در سطح بین المللی به دنبال داشت.
چه عاملی ایران را به سمت هند سوق داد
علی آقابیگی، کارشناس امورتجارت دریا در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: پس از انقلاب اسلامی کشورمان طرح‌های زیادی برای توسعه بندر حیاتی چابهار داشت ولی کمبود سرمایه همواره مهم‌ترین مشکل ایران به خصوص در دوره بعد از انقلاب اسلامی بود که با تحریم‌های شدید بین المللی امکان تأمین سرمایه برای توسعه چابهار برای ایران به تنهایی کار چندان ساده ای نبود.
آیا هند تحت تاثیر تحریم‎‌ها 
در چابهار قرار گرفته
در ادامه با اشاره به این مهم که بندر چابهار فعاليت هاي حمل و نقل بين ايران و هند را بهبود مي بخشد و فرصتي براي ايران ايجاد مي كند تا به تعداد بيشتري از بنادر هند كه دروازه شرق آسيا محسوب مي شوند دسترسي پيدا كند، افزود: اشتياق دو كشور براي ادامه همكاري هاي اقتصادي با نگاه با پيامدهاي سياسي آن باعث شده است تهران و هند به دنبال راهكارهاي جديدي براي دست يابي به اهداف خود باشند. اما به ظاهر هند تحت تاثیر فضای تحریم غرب علیه ایران در آغاز تعهدات خود با تعلل عمل می کند.
همراهی اجباری هند در تحریم‌های آمریکا
وی در ادامه تصریح کرد: پیش از دوره پيش از برجام، هند به دلايل مختلف مجبور شد در دوره هايي با تحريم هاي آمريكا همراه شود. اين كار مشكلات زيادي براي دهلي نو ايجاد كرد. خريد نفت هند از ايران لطمه ديد و پول نفتي هم كه خريداري شده بود به جيب ايران نرفت. اما اكنون ديگر هند يك مشتري آزموده براي ايران است و براي مقابله با تحريم هاي آمريكا عليه ايران بخصوص در حوزه انرژي تجربه كافي دارد.
آیا کشور سوم، هند را از همراهی
 با چابهارباز می‌دارد؟
آقابیگی با اشاره به اینکه هند اكنون به خوبي مي داند كه منافع آن در ايران بيشتر از آن است كه بتواند آنها را به خاطر يك كشور سوم كه اتفاقا خصومت تاريخي با مردم ايران دارد فدا كند، گفت: در این بین مقامات هندي اعلام كرده اند تا زماني كه تحريمي از سوي سازمان ملل عليه ايران تصويب نشود آنها با آمريكا و تحريم هايش همراه نخواهند شد. اما چرا کار در چابهار متوقف است دلیلش را باید از دهلی نو پرسید.
به اعتقاد سرمایه گذاران و تحلیلگران اقتصادی، هند و افغانستان می توانند روابط تجاری و ترانزیتی خود را به راحتی از طریق بندر چابهار افزایش دهند. در همین راستا کشور هند توافقاتی را در سال های اخیر به منظور توسعه این بندر در دستور کار قرار داده بود.  اما تحریم های آمریکا علیه ایران شرایط را تغییر داده است و اکنون سرمایه گذاران کمتری به سرمایه گذاری در بندر یا استفاده از آن برای اهداف تجاری و ترانزیتی علاقه مند هستند.
همچنین به گفته تعدادی از سرمایه گذاران، در صورتی که تحریم های آمریکا باعث ضرر مالی سرمایه گذاران در تجارت از طریق بندر چابهار شود، بیشتر آن ها استفاده از این بندر را متوقف خواهند کرد.
 آیا هند را از همراهی با چابهار باز می‌دارند؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه