رییس اتاق مشترک ایران و آلمان

شرکت‌های آلمانی هنوز ایران را ترک نکرده‌اند

رئیس اتاق مشترک ایران و آلمان خاطر نشان کرد: شرکت‌های بزرگ آلمانی در ایران هنوز به‌صورت رسمی حضور دارند و از ایران خارج نشده‌اند هرچند که روابط و تجارت آن کم شده است اما این شرکت‌ها به امید بهبود روابط تجاری، شرکت و پرسنل‌های خود را در ایران حفظ کردند و منتظر روزهای بهتر هستند.
به گزارش اقتصاد سرآمد ،عباسعلی قصاعی با بیان اینکه چند سالی است که آلمان دیگر شریک  نخست تجاری ایران محسوب نمی‌شود گفت: چین، امارات، عراق سهم بیشتری از تجارت با ایران را دارا هستند اما همچنان بسیاری از کالاهای  آلمانی از طریق شرکت‌های واسطه ثالث وارد ایران می‌شوند.وی با اشاره به تاثیر مسائل و موضع‌گیری‌های سیاسی در روابط تجاری دو کشور، اظهار داشت: دولت جدید آلمان یک دولت ائتلافی است و برخلاف 20 سال گذشته ترکیبی از حزب‌های چپ، سبزها، لیبرال‌ها و سوسیال‌‌ها هستند. تجربه  نشان داده است که این احزاب در مورد مسائل اجتماعی حساس‌تر هستند و این باعث می‌شود که این مسائل اخیر در رسانه‌های آلمانی نسبت به قبل انعکاس وسیع‌تری پیدا کنند و طبعا مردم و دولت نسبت به آنها موضع گیری‌هایی از خود نشان بدهند.
رئیس اتاق مشترک ایران و آلمان ادامه داد: که در سال‌های گذشته که در آلمان حزب راست میانه (CDU و CSU) حاکم بود روابط متعادل‌تری با ایران داشتند. اما همین مسائل اجتماعی اخیر در کشور در دوره زمامداری دولت فعلی آلمان منجر به ایجاد تنش‌هایی در روابط سیاسی دو دولت و احضار سفیر ایران در آلمان و بالعکس سفیر آلمان در ایران شده است. بدون تردید مسائل سیاسی در روابط تجاری به‌خصوص روابط صنعتی بین دو کشور تاثیرگذار خواهد بود و روند فعلی تجارت با دشواری بیشتری پیش خواهد رفت.قصاعی در پاسخ به این پرسش که آیا گزارشی از خروج شرکت‌های آلمانی از ایران دارید؟ گفت: شرکت‌های بزرگ آلمانی  هنوز در ایران به‌صورت رسمی حضور دارند و هرچند که روابط و تجارت آنها خیلی محدود شده است اما این شرکت‌ها به امید بهبود روابط تجاری شرکت و پرسنل‌ خود را در ایران حفظ کرده‌اند و منتظر روزهای بهتر هستند.این فعال اقتصادی روابط تجاری ایران و آلمان  را یک رابطه دو طرفه با قدمت بسیار و مفید برای طرفین دانست و خاطر نشان کرد: بیش از صد سال است که ایران از آلمان ماشین‌آلات صنعتی ولوازم یدکی خریداری می‌کند چراکه تکنولوژی و کیفیت محصولات این کشور در مقایسه با سایر کشورها در مرتبه بالاتری قرار دارد از سوی دیگر آلمان از ایران، مواد پتروشیمی، مواد معدنی، صنایع دستی و خشکبار خریداری می‌کند.
شرکت‌های آلمانی هنوز ایران را ترک نکرده‌اند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه