تدوین برنامه هفتم توسعه در کش و قوس مجلس و دولت

برنامه هفتم توسعه سر هم شده است؟

گروه اقتصادجامعه - برای تهیه قانون برنامه هفتم توسعه کارها در حال انجام است. سیاست‌های کلی تازه ابلاغ شده و به سرعت نمی‌شود برنامه هفتم را نهایی کرد.
در همین رابطه مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وزرا و معاونان رئیس جمهور به صورت ریز وارد بحث بودجه شده‌اند. بعضی روزها از صبح تا شب روی تبصره‌های بودجه کار شده و فکر کنم یک جلسه دیگر برگزار و تبصره‌ها تمام می‌شود.
وی گفت: عنوان کرد: بودجه دو مرحله‌ای شده است و آنچه برای مجلس قرار است بفرستیم با سال‌های قبل متفاوت می‌شود. ما الان باید تبصره‌ها، منابع و مصارف به شکل کلان را برای مجلس بفرستیم و پس از تصویب مجلس، جداول و ریز بودجه را تحویل مجلس بدهیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: در جلسه‌ای که جمعه گذشته با رئیس مجلس داشته‌ایم بنا شد در این هفته این مراحل نهایی شود. ما هم بر همین اساس اقدام کرده و بودجه در دو مرحله تهیه می‌شود.
میرکاظمی در رابطه با برنامه هفتم توسعه خاطرنشان کرد: برای تهیه قانون برنامه هفتم توسعه کارها در حال انجام است. سیاست‌های کلی تازه ابلاغ شده و به سرعت نمی‌شود برنامه هفتم را نهایی کرد.
وی افزود: هرچند مؤسسات تحقیقاتی ما از سال گذشته اقدامات خود را آغاز کرده‌اند. معمولاً به این ترتیب است که اطلاعاتی که از مراکز تحقیقاتی ما می‌آید به سازمان برنامه و بودجه می‌رسد و بررسی‌ها از سطح کارشناسان تا معاونت‌ها آغاز می‌شود و در ستاد تنظیم برنامه هفتم، جمع بندی انجام می‌شود که این روند زمان بر است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم پس از آنکه سازمان برنامه و بودجه از تهیه برنامه بودجه آزاد شد، بلافاصله برنامه هفتم را با قوت و صرف نیروی بیشتر در کوتاه‌ترین زمان به دولت برسانیم. امیدوارم بررسی بودجه در دولت خیلی طول نکشد، البته بررسی بودجه در دولت طول کشید و خیلی وارد بحث‌های جزئی و کارشناسی شده که البته خوب است چون موضوعات پخته‌تر می‌شود.
سرهم بندی برنامه هفتم توسعه با تعجیل قالیباف
اصرار محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم به تقدیم برنامه هفتم توسعه به پارلمان سبب تعجیل دستگاه‌ها و سرهم‌بندی سندی شده است که مسیر حرکت کشور در ۵ سال آینده را ترسیم می‌کند.
بر اساس اخباری که به دست انصاف نیوز رسیده است، رئیس مجلس اصرار دارد لایحه برنامه هفتم پیش از لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس بیاید و بودجه بر اساس برنامه توسعه مصوب مجلس تصویب شود.
یک منبع آگاه به خبرنگار انصاف نیوز گفت دولت در حال رای‌زنی با چهره‌های تاثیرگذار پارلمان است تا نمایندگان را متقاعد کنند با تنفس یک‌ساله و تمدید برنامه ششم موافقت کنند. به بیان دیگر دولت برای تدوین با کیفیت‌تر سند برنامه هفتم توسعه به فرصت بیشتری احتیاج دارد اما تلاش‌ها برای راضی‌کردن رئیس مجلس تا کنون بی‌نتیجه مانده است.
گزارش‌های مختلف حاکی‌ست دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها برای کاستن از این فشار، تنها به تغییرات شکلی در احکام برنامه ششم و تغییر برخی از اعداد و ارقام متوسل شده‌اند. این در حالی‌ست که عده زیادی از کارشناسان و متخصصان توسعه، برنامه ششم را بی‌کیفیت‌ترین سند بالادستی توسعه میان‌مدت تدوین‌شده در سال‌های پس از انقلاب می‌دانند. با این صف، علت اصرار رئیس مجلس و عجله ایشان برای بررسی برنامه هفتم در ماه‌های باقی‌مانده از سال ۱۴۰۱ مشخص نیست.
بر پایه این گزارش، اگر دولت مجبور به تقدیم لایحه برنامه شود، تصویب بودجه سال آتی در چند ماه باقی‌مانده میسر نخواهد بود. بنابراین بررسی و تصویب بودجه به بهار سال آینده موکول می‌شود و دستگاه‌ها بر اساس ابلاغ‌های دو دوازدهم عمل خواهند کرد که بی‌انضباطی مالی را تشدید خواهد کرد.
پیش‌تر هم خبرهایی از سردرگمی سازمان برنامه و بودجه در تدوین سند برنامه هفتم توسعه منتشر شده بود. بررسی‌های انصاف نیوز نشان می‌دهد متولی تدوین برنامه در مقطعی روی مباحث آمایش سرزمین متمرکز بوده و در مقطعی دیگر کارشناسان خود را واداشته است که خوشه‌های صنعتی را مدل‌سازی و برنامه را بر اساس توسعه بخش صنعت تدوین کنند. این سردرگمی هم به نوبه خود در تاخیر تدوین سند برنامه هفتم نقش داشته است.
بحث درباره شکل و زمان ارائه برنامه هفتم در شرایطی بالا گرفته است که در ماه‌های اخیر و پس از اعتراضات اجتماعی گسترده، تقریبا همه مسئولان بلندپایه کشور از لزوم اصلاح رویه‌ها و بهبود عملکردها سخن گفته‌اند.
 برنامه هفتم توسعه سر هم شده است؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه