بهروز آقایی : بندر امام با درافت بیش از ١۴ متر و ۴٠ پست اسکله بزرگترین بندر تجاری کشور

ضرب آهنگ ساخت بندر بزرگ خلیج فارس در خوزستان

گروه بنادر و دریانوردی - سال هاست که استان پهناور خوزستان را به عنوان یک استان نفت خیز نام می برند و این استان را به همین شاخصه می‌شناسند، این استان یکی از اصلی‌ترین استان‌های دریایی در سطح کشورمان ایران است به طوری که با ٣٠٠ کیلومتر مرز دریایی، ٢۵ درصد سواحل این کشور به طول یک هزار و 186کیلومتر در استان خوزستان واقع شده‌ است.
به گزارش خبرنگار روزنامه دریایی اقتصادسرآمد، بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان در نشست خبری با اصحاب رسانه های گروهی در محل بندر امام خمینی(ره) با طرح دغدغه ذهنی و شخصی اش مبنی بر نوع نگرش جامعه به استان خوزستان می گوید: بایستی از نگرش نفت خیز بودن استان خوزستان خارج شده و به اهمیت مساله دریایی و ساحلی آن پرداخت.
وی با اشاره به اینکه تحولات اقتصادی در منطقه و رشد روز افزون سرمایه گذاری ها در کشورهای حوزه خلیج فارس در زمینه توسعه بنادر خود و به طور خاص در حمل کانتینری کالا به ویژه کشورهای از جمله قطر ، کویت و عراق به سرعت در حال توسعه است، افزود:  باید به سمت افزایش توان عملیاتی و لجستیکی منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) و بهره گیری از شاخص‌های مهم جغرافیایی و اقتصادی آن برای کسب سهم بیشتر از بازارهای تجاری منطقه حرکت کنیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با طرح موضوع ساخت بندر بزرگ خلیج فارس در خورستان و در جوار بندر امام خمینی ادامه داد: در همین راستا بر آن هستیم در اراضی توسعه‌ای بندر و با استفاده از موهبت طبیعی خور موسی، دو موقعیت مناسب برای احداث بندری بزرگ با عرض کانال و عمق آبخور خاص، امکان سنجی شده و طبق موقعیت‌های پیش بینی شده با آبخور بالای 35 متر، امکان پهلوگیری کشتی‌های بسیار بزرگ نسل جدید را داراست و از لحاظ دسترسی به بندر فعلی و شهرهای پسکرانه خود هم دارای موقعیت‌های قابل توجهی است.
وی به سابقه و روند تکمیل شدن ظرفیت بندر در گذشته اشاره کرد و گفت: از در سال 1307، بندری با 6 اسکله چوبی در خور موسی ساخته شد که براساس طرح‌های توسعه‌ای از سال 52 تا سال 57 بندری بزرگتر و با افزودن 27 پست اسکله، طول اسکله‌های آن به 7 کیلومتر رسید. بندر جدید با سرمایه گذاری تدریجی در حال حاضر با 38 پست اسکله فعال دارای میانگین ضریب اشغال اسکله به میزان  75 درصد و در برخی کالاها نظیر کالاهای نفتی 90 درصد است بنابراین ضرورت دارد نگاهی فراتر از بندر فعلی برای ساخت یک بندر جدید شکل بگیرد.
آقایی در ادامه با اشاره به اهمیت ساخت بندر بزرگ خلیج فارس تصریح کرد: در حال حاضر ٧۵ درصد از ظرفیت بندر امام تکمیل شده و طبق استانداردهای بین‌المللی بنادری که بالای ۶٠ درصد تکمیل ظرفیت داشته باشند باید به سمت توسعه و احداث اسکله‌های جدید بروند. 
مطالعات اولیه طرح احداث بندر بزرگ خلیج فارس انجام شده است
وی با اشاره به اینکه از شش ماه گذشته طرح احداث بندر بزرگ خلیج فارس مطرح و در حال حاضر مطالعات اولیه آن انجام شده‌است گفت:بندر بزرگ خلیج فارس با درافت بین ٣۵ تا ۴٠ کیلومتر عمیق ترین بندر در حوزه خلیج فارس و منطقه محسوب خواهد شد و از آنجایی که این جانمایی در نظر گرفته شده برای ساخت بندر بزرگ خلیج فارس، متصل به تمام مدهای حمل و نقل است، هزینه های جابه‌جایی کالا را به کمترین سطح خود می‌رساند.
وی با بیان این ظرفیت بنادر خوزستان با ٨٠ میلیون تن می‌رسد، گفت: ظرفیت بندر امام ۶٠ میلیون تن است و در ۶ ماه اول امسال ٢٢ هزار ساعت حجم علمیات دریایی در بنادر خوزستان بوده و بیش از ٨ هزار پهلوگیری و جداسازی انجام شده‌است.
بندر امام با درافت بیش از ١۴ متر و ۴٠ پست اسکله بزرگترین بندر تجاری کشور 
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان ادامه داد: بندر امام بزرگترین بندر تجاری کشور است که درافت بیش از ١۴ متر دارد و دارای ۴٠ پست اسکله است. همچنین بندر امام پسکرانه بیش از ٧۵ درصد جمعیت کشور را مشمول می‌شود.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به موجودی کالا در بندر امام اظهار داشت: در ده ماه اول امسال ١٢ میلیون کالای اساسی در بندر امام تخلیه شده که تا به امروز ١٠ میلیون تن کالای اساسی از بنادر خارج شده‌است. همچنین تا به امروز ١٠٠ هزار کانتینر در این بندر با ٢٢٠ شناور تخلیه شد و ١٠ درصد از این حجم از کالا از طریق ریل و حدود ٩٠ تا ٩٢ درصد با کامیون و از طریق جاده از بندر خارج شده‌است.
آقایی با اشاره به پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بنادر خوزستان اظهار داشت: ۴ هزار میلیارد تومان پروژه‌های بندر امام تا پایان سال یا نیمه اول امسال به عقد قرارداد با بخش خصوصی می‌رسد و آمادگی سرمایه‌گذاری اعلام شده‌است. همچنین در دهه فجر امسال ۵ هزار میلیارد تومان پروژه افتتاح یا آغاز به کار و یا انعقاد تفاهم‌نامه انجام می‌شود.مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با تاکید بر اینکه کالای اساسی به فکر تامین شده و هیچ مشکلی پربحث تامین کالای اساسی نداریم ، گفت: ذخایر استراتژیک انبارش شده و با این ذخایر تا ۶ ماه سال آینده ترسی از تامین کالای اساسی وجود ندارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۵٠ درصد کالاهای اساسی موجود در بنادر متعلق به بخش دولتی و ۵٠ درصد هم متعلق به بخش خصوصی است.
آقایی با اشاره به بحث دموراژ گفت: بحث دموراژ از زمان آمادگی کشتی برای پهلوگیری از لنگرگاه مطرح می‌شود و پیش از آن این موضوع بین خریدار کالا و مالک کشتی است و امسال تا به امروز فرودگاه امام هیچ گونه دموراژی را پرداخت نکرده‌است.
 ضرب آهنگ ساخت بندر بزرگ خلیج فارس  در خوزستان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه