به بهانه برگزاری انتخابات هيات مديره انجمن مهندسي دريا « اقتصاد سرآمد» تحليل و پيگيري مي‌كند 

دريايي‌ها در انتظار انتخابات سرنوشت‌ساز 

گروه تحليل - اميد متين - در هر پديده اجتماعي و غيراجتماعي، وجود انجمن ها به عنوان اركان فكري و «دانش بنيان»‌از يك سو و عوامل موثر اجتماعي از ديگر سو، بسيار مهم و حائز اهميت هستند. انجمن‌ها، هيآت‌ها، اتحاديه‌ها و... از اجزاي حكومت‌داري در دنياي امروز محسوب مي‌شوند و از ابعاد فني، علمي، تجربي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي بر مؤلفه حاكميت اثر مستقيم دارند؛ به همين روي، در تمامي كشورهاي جهان، به خصوص در جهان پيشرفته مورد توجه خاص قرار دارند.
پايگاه اجتماعي و اثرگذاري انجمن‌ها و اتحاديه‌ها در كشورهاي مختلف متفاوت است و به سطح فرهنگي و دانش سياسي جامعه به طور عام و نظرگاه فكري مسئولان دولتي به طور خاص بر مي‌گردد؛ در اين رابطه، به نظر مي‌رسد در كشور ما، جايگاه و پايگاه لازم براي انجمن‌ها و اتحاديه‌ها همچنان والا و محكم نيست؛ تا جايي كه بود و نبود برخي از اين اركان اهميت نداشته و به چشم نمي‌آيند.
اين نقيصه بزرگ را از دو جهت مي توان برآورد كرد:
اول: نگاه دولت به انجمن ها
دوم: ‌نگرش صنف به انجمن‌ها و اتحاديه‌ها
شنيده‌ها حاكي است كه «انجمن مهندسي دريا» كه عضوي از خاندان بزرگ دريايي و ركني براي اقتصاد دريامحور است، مدت‌هاست در تلاطم مسائل حاشيه‌اي قرار داشته و با كمترين فعاليت ممكن در عرشه كشتي اثرگذاري مانده است. اين را زماني مي‌توان درك كرد كه طي يك‌سال اخير، هيچ يك از مسئولان اين انجمن حاضر به رويارويي با رسانه‌ها نشدند. زماني كه رابطه يك انجمن، گروه، سنديكا و.. با رسانه‌ها قطع مي‌شود وافكار عمومي را كنار مي‌گذارند، معلوم است كه مناقشات متعدد، ركود فكري و كمبود برنامه و كار در آن‌ها موج مي‌زند. به طور طبيعي يك پديده اجتماعي بايد با اجتماع رابطه داشته باشد. زماني كه رابطه قطع مي‌شود، نشان مي‌دهد كه اين موجود اجتماعي از درون مرده است و يا دارد به سختي نفس مي‌كشد و براي زنده‌ماندن تلاش مي‌كند. حرفي براي گفتن ندارد و دليلي براي ارتباط با افكار عمومي ندارد.
به نظر مي‌رسد انجمن مهندسي دريا در چنين حال و هوايي باشد كه بارها و بارها و بارها درخواست روزنامه اقتصاد سرآمد را براي گفت و گو رد كردند و هيچ يك از مسئولان اين انجمن، قادر به يك گفت و گوي ساده نبود.
صنف مقصر است
در دو نكته بالا كه به اشاره آمد، يك اثر از سوي دولت است و ديگري از سوي صنف. تحليل ما بر اين رويه منطقي استوار است كه در شرايط كنوني نمي‌توان از دولت انتظار داشت. دولت خود درگير چرتكه خود است و به شدت سرگرم بالا و پايين كردن دكمه‌ها چرتكه سياسي و اقتصادي و اجتماعي خود است و وقت سرخاراندن براي انجمن‌ها را ندارد. كما اين كه در وضعيت كشور ما قاعده بر اين است تا بچه گريه نكند، شيري در كار نخواهد بود. اما گريه بچه،‌ بر مي‌گردد به خود بچه و والدين او. اگر اين‌ها نيز ساكت باشند، كسي صداي گريه‌اي نمي‌شنود و از گرسنگي و تشنگي كسي با خبر نمي‌شود. بااين مثل ساده و خودماني بايد يك راست برويم سراغ صنف دريايي. آن‌هايي كه  به هر نحو، بلم فكر و كارشان از مسير انجمن مهندسي دريا مي‌گذرد. آيا پايين رفتن سطح آب فكر و برنامه و عمل انجمن خودشان را نديدند؟ اگرنديده‌اند، پس بايد پرسيد كجاي اقتصاد دريا، كجاي مهندسي دريا و كجاي كار و فعاليت دريايي قرار گرفته‌اند كه از انجمن خود بي‌خبرند؟و اگر مي‌دانند، بايد پرسيد براي بهبود شرايط چه كرده‌اند؟نه فقط براي انجمن مهندسي دريا، بلكه براي هر تشكل مشابه در هر صنف ديگر، همواره بايد صنف را مورد خطاب داد و از آن‌ها پرسيد كه آيا نسبت به موضوع بي‌توجه‌اند، بي‌خيال هستند و يا خود را متعهد و مسئول مي‌دانند؟ اگر بي‌تفاوت از كنار قضيه مي‌گذرند كه معلوم است هنوز به رشد اجتماعي و حرفه‌اي نرسيده‌اند و آثار شكست در انجمن خود بر كار وفعاليت حرفه اي خود را نمي‌دانند و اگر احساس مسئوليت مي‌كنند، بدون شك شناخت عميقي از عوامل موثر بر حرفه خود دارند. تا كنون، واكنشي از صنف مرتبط با انجمن مهندسي دريا ملموس نبوده است. روزنامه اقتصاد سرآمد به عنوان تنها روزنامه دريايي كشور كه امسال نيز به عنوان روزنامه نمونه دريايي معرفي شد، خود را وابسته و متعلق به اقتصاد دريا و جريان فكري دريامحور مي‌داند و از اين روست كه به همه پديدده‌هاي اقتصاد سبز، اهميت مي‌دهد. در راستاي همين نگرش است كه به انجمن مهندسي دريا مي‌انديشيم و خواهان حركت‌هاي بزرگ در آن هستيم. نقد و نظر ما هر چند نادقيق باشد، نشان از سوي نگاه و عشق دروني ما به انجمن‌هاي حوزه دريا دارد. از اين روست كه بر خود به عنوان رسانه دريايي واجب مي‌بينيم كه موضوع را دنبال كنيم و تلاش كنيم با مسئولان انجمن و كارشناسان حوزه دريا كه در اين باره احساس مسئوليت مي‌كنند، وارد گفت وگو شويم و نتايج را به اهالي دريا اطلاع‌رساني كنيم.خبرها حاكي است هيات مديره انجمن مهندسي دريا استعفا كرده است. چرا و به چه دليل، نمي‌دانيم.
خبرها مي‌گويند كه طي يك سال اخير، فعاليت محسوسي از انجمن صادر نشد؛ حتا در حد شعارهايي كه معمولا دولتي‌ها سر مي‌دهند و معلوم هم نيست كه عملي بشود يا نه!خبرها مي‌گويند كه ركود در فعاليت‌هاي انجمن به دليل ضعف مفرط مالي است و نداشتن منابع، مانع از هر گونه اجرا شده است؛ اما آيا ساختن و پرداختن برنامه‌‌ها هم نياز به منابع متعدد مالي دارد؟هيات مديره بعدي چه كساني خواهند بود؟ چه كساني خواهند آمد و چه برنامه‌هايي دنبال خواهند كرد؟ آيا اعضاي فعلي مستعفي مجدد وارد ميدان خواهند شد؟ آيا اين استعفاها براي نشان دادن اعتراض به وضع موجود بوده است يا ناشي از خستگي كار و يا نااميدي از اجراي برنامه‌هاي دل‌خواه؟روزنامه اقتصاد سرآمد براي هم‌كلامي و هم‌انديشي با اهلش اعلام آمادگي مي‌كند و براي بهبود شرايط در انجمن مهندسي دريا تلاش خواهد كرد. انتظاراتي از انجمن مهندسي دريا داشتيم كه پشت برگه استعفاي هيات مديره جا مانده است و ما همچنان به نمايندگي افكار عمومي دريايي‌ها، مطالبه‌گر انتظارات خود خواهيم بود. 
دريايي‌ها در انتظار انتخابات سرنوشت‌ساز 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه