محمدتقی نقدعلی، نماینده مجلس به «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

اصلاح رویه‌های بحران‌زا، سیاست اقتصادی دولت سیزدهم است

گروه اقتصاد – محمد آیتی - با توجه به گذشت یک سال و نیم از عمر دولت سیزدهم و علیرغم قول‌های سیدابراهیم رئیسی مبنی بر اینکه اقتصاددانان را به خط می‌کنیم و فضای اقتصادی را به مرور به نفع مردم تغییر می‌دهیم، ولی شرایط اقتصادی بسیار وخیم شده است.
از طرفی سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد که در زمان نمایندگی‌اش از حوزه انتخابیه تهران، متعدداً و مکرراً به سیاست‌های اقتصادی دولت حسن روحانی انتقاد می‌کرد و با توییت‌هایش، راهکارهایی ارائه می‌داد، اکنون که خودش در راس امور قرار دارد، کارها خیلی درست پیش نمی‌رود.
از این‌رو، برای بررسی اوضاع و احوال اقتصادی کشور، به سراغ محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی شهر رفتیم تا نظرات او را در این باره جویا شویم.
او در واکنش به اینکه آیا مجلس با دولت و وزیر اقتصاد در حال مماشات است؟ به خبرنگار اقتصاد سرآمد گفت: خیر، مجلس شورای اسلامی در انجام وظیفه نظارتی‌اش، هیچ‌گونه مماشاتی با دولت و یا وزیر اقتصاد ندارد و در این رابطه، کوتاه هم نمی‌آید؛ در عین حال که معتقد است باید به دولت کمک کرد.
نقدعلی افزود: این روزها می‌بینید که بعضی وزیران مثل وزیر صمت و وزیر ورزش و جوانان از مجلس کارت زرد گرفتند. ما مرتباً تذکرات لازم را می‌دهیم و خود را نسبت به امورات کشور مسئول می‌دانیم و هدف‌مان دفاع از حقوق ملت است، چون از آن‌ها رای گرفتیم که در خانه ملت حضور داشته باشیم. حال بالاتر از این هم، چنانچه لازم باشد، وظیفه نظارتی‌مان را جدی‌تر دنبال و از اهرم‌های قانونی خود برای تغییر وضع موجود استفاده خواهیم کرد.نماینده خمینی شهر تصریح کرد: در حال حاضر به دولت، تذکرات لازم داده شده است و دولت هم در راستای اصلاح امور در حال تغییراتی در بین مسئولان است؛ نمونه‌اش تغییر رییس بانک مرکزی بود. علی‌الظاهر دولت دارد تغییراتی در مواردی که در اثر ضعف مدیریت اتفاق افتاده است، ایجاد می‌کند که ما از این رویکرد حمایت می‌کنیم و امیدواریم این تغییرات مثمرثمر باشد و کسانی که توانمندی بیشتری دارند را در عرصه‌های اقتصادی بکار بگیرند.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در پاسخ به اینکه آیا انسجام کافی در تیم اقتصادی دولت وجود دارد؟ گفت: اصل اینکه ریل‌گذاری صحیح تیم اقتصادی و هدف اصلاح در مجموعه آن‌ها وجود دارد را تایید می‌کنم. متاسفانه در دولت قبل، این اراده را نمی‌دیدم و به آن‌ها به شدت انتقاد داشتم. دولت آقای رئیسی، هدفش بهبود اوضاع اقتصادی است که می‌بینیم این موضوع در افزایش فروش نفت مشهود شد.
با دور زدن تحریم‌ها، وضعیت از حالت 
بحران‌زا دارد به سمت اصلاح‌گری و جبران صدمات گذشته می‌رود
وی در ادامه افزود: این شرایط را هم باید درک کنیم که در زمان تحویل دولت قبل، اوضاع اقتصادی چگونه بوده است. در یک زمان، اوضاع خلق نقدینگی‌هایی که اتفاق می‌افتاد و پرداختی‌ها و اضافه حقوق‌ها در آن دو، سه ماه آخر کاری دولت دوازدهم، مضحکه خود هیئت دولت شده بود و این‌ها می‌دانستند که پولی در خزانه برای تامین نیست. الحمدا... امروز با اقدامات جدی که در دیپلماسی اقتصادی دولت دیده می‌شود و با دور زدن تحریم‌ها، وضعیت از حالت بحران‌زا دارد به سمت اصلاح‌گری و جبران صدمات گذشته می‌رود.نقدعلی در پایان خاطرنشان کرد: البته این هم نباید از نظر دور داشت که ما با یک جنگ ترکیبی مواجه هستیم که نمونه‌اش را در اغتشاشات اخیر ملاحظه کردیم. این روزها بحث‌ها بر مباحث دلار و مسائل اقتصادی متمرکز شده است که اگر این واقعیات را در نظر نگیریم، شاید در تحلیل اشتباه بکنیم. در عین حال دولت باید هر روز کار خود را رصد کند، هر روز آزمون و خطاها را کمتر کند، کسانی که واقعاً توان کار بالا را ندارند در مسئولیت‌های دیگری گذاشته و افرادی که قوت بیشتری دارند را در جهت پیشبرد کارهای اصلی به کار بگیرد.
پیامد افزایش بی‌رویه قیمت ارز، کوچک شدن سفره‌های مردم است
بر اساس گزارش اقتصاد سرآمد، گیر کردن چند هفته‌ای قیمت دلار در کانال 43 و 44 هزار تومان، معیشت مردم را بیش از پیش به خطر انداخته است، به طوری که چندی پیش، علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بود که افزایش بی‌رویه قیمت ارز، یک پیامد روشن داشته و آن هم کوچک شدن سفره‌های مردم است.
سیدابراهیم رئیسی در زمانی که کار دولتش را به طور جدی شروع نکرده بود، اعلام داشت که اقتصاد کشور را به مذاکرات برجام گره نخواهد زد و نمی‌گذارد وضعیت اقتصادی ایران، شرطی شود، اما گذشت بیش از 18 ماه از عمر کاری دولت، حکایت از این دارد که همچنان اقتصاد مملکت شرطی و وابسته به قیمت ارز است. با این حال باید منتظر بود و دید آیا دولت روی به تغییر و تحولات جدی در سیاست‌های اقتصادی‌اش که شاید با تغییر برخی افراد توام باشد، خواهد آورد یا همچنان به حضور افراد فعلی در تیم اقتصادی‌اش تاکید خواهد داشت. همچنین مردم منتظرند تا واکنش مجلسی که همسو با دولت است را در برابر عملکرد دولت ببیند، مخصوصاً که این نمایندگان می‌باید سال بعد در رقابت‌های انتخاباتی حضور پیدا کنند و نیازمند رای مردم هستند.
   اصلاح رویه‌های بحران‌زا، سیاست اقتصادی دولت سیزدهم است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه