برآوردی از حجم خسارت‌های اقتصادی ترکیه بابت زلزله اخیر

پس از یک هفته از زلزله ویرانگر در ترکیه این کشور با مشکلات اقتصادی آن درحال روبرو شدن است.
رفته‌رفته پیامد‌های ویرانگر زلزله روز دوشنبه ترکیه و سوریه که ترکیه آن را یکی از سخت‌ترین فجایع طبیعی در این یک قرن گذشته دانسته است، در عرصه اقتصادی آشکار می‌شود.
براساس اقتصادسرآمد از «الجزیره»، دولت ترکیه اعلام کرده که در این زلزله بیش از ۷ هزار ساختمان در ۱۰ استان تخریب شده، ضمن اینکه در بسیاری از این مناطق زیرساخت‌های شهری نیز کاملا از میان رفته است. تخریب جاده‌ها در این مناطق روند امدادرسانی را مشکل کرده ضمن اینکه ۴ فرودگاه این منطقه از جمله فرودگاه انطاکیه نیز بر اثر حجم آسیب، از کار افتاده است.
خطوط لوله نفت و گاز نیز در مناطق زلزله‌زده با آسیب شدید مواجه شده که در نتیجه آن بسیاری از آن‌ها از کار افتاده و رساندن سوخت به این مناطق را که در اوج سرمای هوا با مشکل مواجه کرده است. از جمله خط لوله کرکوک عراق به بندر جیهان چند روز به درخواست ترکیه از کار افتاد.بنادر منطقه هم آسیب‌های شدیدی دید و از جمله بندر مهم اسکندرون در ولایت ختای، بعد از آتش‌سوزی‌های پیاپی از خدمت خارج شد. همزمان وزارت بازرگانی ترکیه از بازرسی گسترده بازار‌ها پس از دریافت اخبار گران‌فروشی شدید خبر داد. این اعلام پس از آن انجام شد که برخی از افزایش ۱۵۰ درصدی قیمت پتو خبر دادند.
بازار‌های سهام نیز وضعیت بهتری نداشت، شاخص بورس استانبول ظرف ۳ روز پس از زلزله ۱۶ درصد کاهش را نشان داد و در نتیجه آن فعالیت خود را متوقف کرد. ناظران پیش‌بینی می‌کنند که این زلزله تأثیر شدیدی بر وضعیت تولید در این کشور داشته باشد، به خصوص که مناطق زلزله‌زده از مهم‌ترین مراکز تولیدی و صنعتی ترکیه هستند.
«ناگی باکر»، روزنامه‌نگار ترکیه‌ای تأکید می‌کند که از میان ۵۰۰ کارخانه صنعتی بزرگ ترکیه، بیش از ۱۵۰ کارخانه در ۱۰ استان آسیب‌دیده است. بر اساس آمار‌های رسمی مرکز آمار ترکیه، سهم این ۱۰ استان از تولید ناخالص داخلی ترکیه حدود ۹.۳ درصد یعنی ۷۶ میلیارد دلار است؛ ضمن اینکه این مناطق ۱۴ درصد تولید کشاورزی و ۱۱.۲ درصد تولید صنعتی و یک درصد درآمد گردشگری و ۸.۵ درصد کل صادرات ترکیه را به خود اختصاص داده‌اند.
«مخلص الناظر»، استاد اقتصاد و مدیریت بازرگانی دانشگاه استانبول، تأکید می‌کند که هزینه سنگین بازسازی مناطق زلزله‌زده فشار شدیدی را بر بودجه ترکیه وارد خواهد کرد و بر کسری بودجه خواهد افزود و نتیجه آن کاهش بیش از پیش ارزش لیره در برابر دلار است.
«یوسف کاتب اوغلو»، سیاستمدار و بازرگان ترکیه‌ای نیز تأکید می‌کند که منطقه آسیب‌دیده از زلزله دارای تراکم جمعیتی بالا و زمین‌های کشاورزی گسترده و کارخانه‌های بسیار است.به نظر او سیاهه آسیب‌های اقتصادی ناشی از زلزله در ترکیه به این شرح است: ترابری هوایی با از کار افتادن ۴ فرودگاه از ۷ فرودگاه این منطقه. حمل و نقل دریایی به علت از کار افتادن بندر اسکندرون به علت آتش‌سوزی گسترده. بخش بیمه، چون ۷-۸ هزار ساختمان تخریب شده که اکثر آن‌ها بیمه بوده‌اند و هزینه یک میلیارد دلاری بر دوش بیمه می‌گذارند.بخش صنایع به خصوص در غازی عنتب و قهرمان مرعش با آسیب‌دیدن ۱۵۰۰ کارخانه و کارگاه کوچک و متوسط. تخریب زیرساخت‌های حیاتی از جمله جاده‌ها، پل‌ها، شبکه‌های انتقال گاز و برق و آب در منطقه‌ای به وسعت انگلستان یا بلژیک.
خسارت شدید انسانی که هیچ قیمتی برای آن نمی‌توان تعیین کرد و به معنای فشار شدید بر بخش درمان است. سازمان رتبه‌بندی فیچ نیز حجم خسارت‌های را ۲ تا ۴ میلیارد دلار برآورد کرده است. از سوی دیگر، این زلزله باعث وحشت گردشگران خارجی هم خواهد شد و سفر آن‌ها به ترکیه را نیز کاهش خواهد داد.
برآوردی از حجم خسارت‌های اقتصادی ترکیه بابت زلزله اخیر
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه