استقبال روزنامه دریایی« اقتصاد سرآمد» از دستور رئيسي

تشکیل كارگروه ويژه دريا، فرصتی برای اهالي دريا

گروه اقتصاد دریا - امید متین- سید ابراهیم رئیسی در جلسه روز یکشنبه هیات دولت، با اشاره به سفر اخیرش به استان بوشهر و اهمیت نقش دریا در توسعه اقتصادی و ظرفیت‌های کشور در این زمینه، درآمد فعلی کشور از اقتصاد دریا را غیرقابل قبول دانست. رئیس جمهور همچنین بر لزوم تشکیل کارگروهی برای رصد و هماهنگی فعالیت دستگاه‌ها در اجرای سیاست‌های مربوط به فعال کردن اقتصاد دریا زیر نظر معاون اول تاکید کرد.
رويكرد سياست‌هاي برنامه هفتم توسعه، رويكردي اميدبخش است و مي‌تواند وضعيت اقتصادي كشور را دگرگون كند، به شرطي كه مورد توجه و برنامه ريزي قرار گيرد و مراحل اجرايي آن به موقع آغاز شود. رويكرد رئيس جمهور به اقتصاد دريا را مي‌توان از دو بعد بسيار حائز اهميت دانست:
اول: توجه به سياست‌هاي برنامه هفتم
دوم: رويكرد جدي به اقتصاد دريامحور
اهميت اين دو مؤلفه از آنجاست كه در سال‌هاي گذشته، به رغم وجود سياست‌هاي برنامه توسعه، رويكرد جدي و قوي از سوي دولت‌ها ديده نشد. دولت‌ها شعار سياست‌هاي برنامه توسعه را مي‌دادند ولي به سياست‌هاي خود عمل مي‌كردند؛ به همين خاطر ارتباط و هماهنگي مناسبي بين تمامي اركان مرتبط با تحقق اهداف برنامه رخ نمي‌داد. اين كه دولت رئيسي و شخص ايشان به اين سياست‌ها توجه جدي نشان داده و رويكرد دريامحور را تقويت كرده است، قابل تحسين است و اميد مي‌رود كه در دولت سيزدهم، روند برنامه‌ريزي و اجراي سياست‌هاي برنامه هفتم توسعه به طور معناداري شكل بگيرد و حركت كند. 
نكته ديگر در كنار توجه به سياست‌هاي برنامه هفتم توسعه، رويكرد به اقتصاد دريامحور است. به نظر مي‌رسد با تلاش چندساله اهالي دريا و فعالان حوزه اقتصاد دريا، نگرش درياگرايي در انديشه دولت‌مردان جا افتاده است و آن‌ها را مجاب كرده كه به سمت دريا و به طرف «گنج پنهان» حركت و آن را كشف كنند. 
نگرش رهبر معظم انقلاب
نگرش رهبري نظام از ديرباز به سمت اقتصاددريامحور تاكيد داشته است. تاكيد ايشان به فعاليت در حوزه مكُران و ناميدن اين ساحل 700كيلومتري به نام «گنج پنهان» كافي بود كه توجه همگان را به سمت دريا و سواحل بكر ايران جلب كند. اما شوربختانه دولت‌هاي وقت چندان متوجه اين مهم نشدند و شايد به دليل گرفتاري‌هاي متعددي كه داشتند، فرصت فكر كردن به دريا را پيدا نكردند و همچنان به خشكي چسبيده و صنايع مهم را همچنان به سمت دل كوير روانه مي‌كردند؛ صنايعي كه همگي «آب بر» بوده و نه تنها به نتايج دلخواه نرسيدند، بلكه آثار زيان‌بار و بسيار مخربي براي محيط زيست بر جاي گذاشتند. 
فرصتی برای اهالي دريا
اكنون فرصت بزرگ براي تحقق آرزوي اهالي دريا فراهم شده است. هم سياست‌هاي برنامه هفتم توسعه و هم دستور رئيس جمهور براي تشكيل كارگروه دريايي، فرصتي تاريخي در برابر اهالي دريا از هر انجمن و صنفي كه باشند، قرار داده است و چه خوب است كه به درستي از آن استفاده شود. چند دهه زحمت و تلاش و خون‌دل خوردن اهالي دريا به نتيجه نزديك شده است و براي موفقيت كامل چند اقدام اساسي ديگر لازم دارند:
اول: هم‌انديشي با هم
ضرورت دارند كه مجموع فعالان حوزه دريا، بيش از گذشته به هم نزديك شوند و با هم به توليد انديشه بپردازند. هم‌انديشي مي‌تواند دو عنصر مهم به مجموعه اهالي دريا بيفزايد: افزايش خلاقيت‌ها و نوآوري‌ها با تبادل فكر و تجربه و امكان همكاري‌هاي بيشتر براي اجراي برنامه‌هاي متنوع از برنامه‌هاي فرهنگي براي بهسازي و تقويت افكار عمومي تا برنامه‌هاي صنفي-صنعتي براي پربار شدن فعاليت‌ها. 
در هر حال، با هم انديشي مي‌توان به برنامه‌ها و فكرهاي جمعي و اقدامات جمعي رسيد كه مي‌تواند نوآوري را خلق كند و در اين نوآوري، صنعت و اقتصاد دريامحور بيش از پيش ديده شود. 
دوم: هم انديشي با دولت
مجموعه اشهالي دريا بايد بتوانند – كه مي‌توانند - خوراك فكري مجلس و دولت و به طور كلي، تصميم‌ساز و تصميم‌گير را فراهم آورند. بايد با توان مضاعف، پشتيبان فكري سياست‌گذاران و برنامه‌ريزان دولت باشند تا بهترين سياست‌ها تدوين و بهترين برنامه‌ها مدون شود. به خوبي مي‌دانيم جنگ اول به ز صلح آخر. اگر از ابتدا با نقد و تحليل، سياست‌هاي درست را پيش پاي دولت و مجلس بگذاريم، بهتر است كه با سياست‌هاي نامطلوب مواجه شويم و سپس با نقد و جنجال بخواهيم كه آن سياست تصحيح شود. 
سوم: تحرك بيشتر در فعاليت‌هاي صنفي
برخي فعالان در حوزه دريا دچار مشكل هستند؛ اعضاي اين انجمن‌ها و اصناف بايد حركت متعهدانه‌اي بكنند و براي بهبود شرايط تلاش كنند. بي تفاوتي سم مهلكي است كه ضرر آن به همه مي‌رسد و اثرش همه را در بر مي‌گيرد؛ همين طور است احساس مسئوليت كه نتيجه مثبتش به همه اهالي دريا و حتا عموم مردم ايران مي‌رسد. 
تحرك بيشتر را مي‌شود با هم‌انديشي كشف كرد. مي‌توان به راه‌كارهاي هم‌كاري نوين رسيد. مي‌توان طرح نو در‌انداخت. با تحرك بزرگ در حوزه دريا، مي‌توان چشم و دل مجلس و دولت را صاحب شد. مي‌توان نگاه‌ها را به زيبايي دريا ميخكوب كرد. مي‌توان به دريايي شدن اقتصاد ايران اميدوار شد و ديگر حسرت و آه نخورد و نقد نكرد كه چرا كسي توجهي نمي‌كند. توجه ديگران در گرو همفكري و همكاري همه ماست. 
قدرداني اقتصادسرآمد از رئيس جمهور
ما به عنوان تنها روزنامه دريايي كشور- و نشریه نمونه دريايي كشور در روز جهانی دریانوردی- كه تمام هم و غم مان اهالي دريا و اقتصاددريامحور است، و در اين راستا سال‌هاست كه تمام سختي‌ها، براي معرفي دريا و اهالي دريا، تلاش خود را ادامه داده‌ايم، به سهم خود به عنوان یک رسانه دریایی از رئيس جمهور تشكر و قدرداني مي‌كنيم. به خاطر بازگشت به دريا. به خاطر باور اقتصاددريا. به خاطر توجه به سياست‌هاي برنامه هفتم – به طور ويژه بندهاي 9 و 10- و به خاطر دستور براي تشكيل كارگروه اختصاصي وتخصصي براي توجه به اقتصاد دريا. 
تشکیل كارگروه ويژه دريا، فرصتی برای اهالي دريا
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه