« اقتصاد سرآمد» پيگيري مي‌كند

تامين اجتماعي، مصوبه بيمه ملوانان و صيادان را اجرا کند

مدت‌ها بود كه موضوع «بيمه ملوانان و صيادان» در فهرست پيگيري‌هاي روزنامه اقتصاد سرآمد بود. در شش ماه اخير به طور اختصاصي تلاش كرديم كه اين مهم را از مراجع ذي‌ربط، دنبال كنيم و بدانيم كه به طور كلي وضعيت بيمه ملوانان و صيادان در چه حال و روزي است اما هر بار كه تلاش كرديم، كمتر به نتيجه رسيديم.
صندوق بيمه وزارت جهاد كشاورزي جواب‌گو نيست
تلاش روزنامه از مسير صندوق بيمه كشاورزي – كه بيمه کشاورزی بخصوص حوزه آبزيان را در بر گرفته است- شروع شد. وضعيت بيمه آبزيان هم وضعيت روشني نيست و كسي هم جوابي نمي‌دهد كه بگويد ابهام كجاست و چرا پرورش‌دهندگان آبزيان هر سال با خسارت‌هاي شديد مواجه مي‌شوند. كسي جوابي ندارد براي اين كه چرا پرورش‌دهندگان از بيمه به طور صحيح استفاده نمي‌كنند و ضعف آموزش و توجيه آن‌ها به عهده كيست؟
در نمايشگاه اخیر شيلات ایران، روابط عمومي صندوق بيمه كشاورزي را در غرفه این مجموعه دیدیم و كلي مذاكره كه به ما كمك كنيد تا «آموزش بيمه» به اهالي دريا برسانيم و اطلاعات روز را در اختيارشان قرار دهيم. روابط عمومي به خوبي استقبال كرد! و گفت: حتما در اولين جلسه با مسئولان مطرح مي‌كنيم تا با همكاري شما – و ديگر رسانه‌ها- گفتارهاي مشخص و مسلسلي از بيمه و حق و بيمه و قوانين و چگونگي انتخاب نوع بيمه و... در اختيار اهالي دريا قرار بدهيم. و ما مثل هميشه خوش باور بوديم و خوشحال شديم. 
اكنون 6 ماه از آن وعده گذشته است. هر بار كه تماس گرفتيم، يا گفتند جلسه‌ایم، يا گفتند مي‌خواهیم بروم جلسه و موضوع شما را مطرح كنیم و شروع مي‌كردند به توصيف داستان كردشبستري كه بله! اينجا دولت است! دولت سازوكار خودش را دارد! اينجا بخش خصوصي نيست كه سريع بشود تصميم گرفت! اينجا بايد هماهنگ كنیم! اينجا بايد در جلسه مطرح كنیم! در جلسه آينده مطرح مي‌كنیم و... و الان شش ماه است كه می خواهند در جلسه‌اي مطرح كنند كه چه؟ كه يك روزنامه دريايي مي‌خواهد مطالب آموزشي با موضوع بيمه کشاورزی حوزه پرورش‌ آبزيان و... منتشر كند!
اين است كه مساله مهمي مانند بيمه و حق بيمه، چند دهه طول مي‌كشد تا بخشي از آن حل شود!
اقدام خوب نمايندگان مجلس
نمایندگان در جلسه علنی نوبت عصر روز یکشنبه، 14 اسفندماه مجلس شورای اسلامی،  در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با الحاق یک بند به تبصره (11) ماده واحده این لایحه مصوب کردند دولت از محل وجوه حاصل از واگذاری اموال و دارایی‌های طرح تملک دارایی به پرداخت سهم خود به منظور بیمه ملوانان و صیادان دارای کارت فعال در سواحل جنوبی و شمال کشور اقدام کند.
براساس بند الحاقی به تبصره (11) ماده واحده لایحه بودجه 1402؛ دولت به میزان 5 هزار میلیارد ریال از محل وجوه حاصل از واگذاری اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول مازاد و واگذاری طرح‌های تملک دارایی نیمه‌تمام با هدف تقویت تأمین اجتماعی نسبت به پرداخت سهم دولت از حق بیمه ملوانان و صیادان دارای کارت فعال در سواحل جنوبی و شمالی کشور به میزان 13 درصد متناسب با پرداخت ملوانان و صیادان به میزان 7 درصد به سازمان تأمین اجتماعی اقدام نماید.
سازمان تأمین اجتماعی مکلف است از ابتدای سال 1402 نسبت به برقراری بیمه اشخاص مذکور اقدام نموده و گزارش اقدامات به عمل آمده را هر 3 ماه یک بار به مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.
انتظار از سازمان تامين اجتماعي
با توجه به وضعيت سخت و طاقت‌فرساي صيادان در جنوب و شمال، انتظار مي‌رود كه تامين اجتماعي اين مصوبه را با سرعت به اجرا برساند. ملوانان و صيادان بسيار سخت كار مي‌كنند و درآمدي كمتر از رقباي غيررسمي و غيرمجاز خود دريافت مي‌كنند. اغلب يا فاقد بيمه هستند و يا بيمه‌ آنها به تعويق افتاده است.  ملواني و صيادي كار سخت و پرخطري است. از اين رو اميدواريم كه سازمان تامين اجتماعي توجه جدي به موضوع داشته باشد.
صيادان مجاز- صيادان غيرمجاز
صيادان مجاز، كساني هستند كه طبق قوانين موجود اقدام به صيد مي‌كنند و براي صيد خود، مراحل قانوني را گذرانده و گواهي كار مربوطه را از مراجع دريافت مي‌كنند. اين صيادان طبق دستور دولت، در زمان و مكان اعلام شده و به ميزان مقرر صيد مي‌كنند و صيد خود را به شيلات تحويل مي‌دهد.اما صياد غيرمجاز، چنين فرايندي را طي نمي‌كند؛ بلكه هر روقت كه دلش خواست، سوار قايق مي‌شود، هر جايي كه تشخيص داد، تور پهن مي‌كند و هر موقع خواست جمع مي‌كند و به هر بازاري كه دلش خواست مي‌برد و به چند برابر قيمت مي‌فروشد. تفاوت بين صياد مجاز و غيرمجاز بسيار زياد است؛ حال اگر بيمه هم حق صياد مجاز ندانيم، ظلم مضاعف مي‌شود و سختي كار دو چندان.
بيمه آرامش‌بخش است
بيمه براي ملوانان و صيادان كه كار سخت و خطرناك دارند، حداقل باعث آرامش رواني مي‌شود. آن‌ها مانند هر بيمه‌گذار ديگراين رادرك مي‌كنند كه با بيمه مي‌توانند از پس برخي خطرهاي كاري يا بيماري‌ها بر بيايند و خود و خانواده را در آرامش بيشتري حس كنند.
صيادي وملواني با ابزار سخت و فعاليت جسماني سنگين مواجه هستند و هر لحظه احتمال خطر براي آن‌ها وجود دارد و آن‌ها مجبورند، بدون بيمه مناسب، هم رنج و سختي كار را تحمل كنند و هم فشار رواني خطرهاي احتمالي را. بيمه حداقل كاري كه مي‌تواند بكند اين است كه اين فشار رواني ناشي از احساس خطر كار براي ملوان و صياد را از بين ببرد و اين چيز كمي نيست و بسيار مهم است.
 تامين اجتماعي، مصوبه بيمه ملوانان و صيادان را اجرا کند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه