واکاوی« اقتصاد سرآمد« از خبر خوش مدير عامل ايزايكو

ايزوايكو بالاتر از توتال و شل

گروه نفت و انرژی – یک خبر از ايزايكو در صدر خبرهاي خوشايند سال 1401 قرار گرفت. سالي كه از خبرهاي بد، كم نداشت و وجود چنين خبرهاي خوبي، نعمتي است به مثابه آب در بيابان. از اين رو از آن استقبال مي‌كنيم. برتري يك شركت ايراني در مقايسه با غول‌هاي رقيب، جاي خوشحالي دارد و نشان مي‌دهد كه ايراني اگر بخواهد، مي‌تواند. در همین رابطه در ذیل می خوانیم:
به گزارش اقتصاد سرآمد سلمان ضربی، مدیر عامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ايران در نشست خبری جزییات انجام فاز ۱۴ پارس جنوبی با بیان اینکه ایزوایکو یکی از پیمانکاران اصلی توسعه میادین نفتی و گازی کشور بوده است، اظهار داشت: ما کار نصب فاز ۱۲ و ۱۴ را انجام دادیم و در فاز ۱۶ پیمانکار اصلی بودیم، اکنون در پروژه میدان فروزان حضور داریم و اخیرا در توسعه فاز ۱۱ هم برنده شدیم.
وی گفت: پیش از این عملیات دریا ۶ ماه تا یک سال زمان می برد؛ اما ما راه اندازی سکوها را یک ماهه انجام دادیم. حتی توتال و شل هم نتوانستند به این اعداد برسند. 
ضربی با بیان این‌که سکوی دریایی فاز ۱۴ پارس جنوبی به وسيله ایزوایکو ساخته شد، گفت: ۴ سکوی ۵۰۰ میلیون فوت مکعبی را در دوره ساخت آماده تجهیز کردیم، ۳۲۵۰ متر مسیرهای دسترسی بین سکوها و فلرها ایجاد و برای اولین بار مهندسی فاز ۱۱ را در بخش دریا داخلی سازی کردیم.
مدیرعامل ایزوایکو اضافه کرد: در گذشته شرکت‌های خارجی به ما اجازه اظهار نظر نمی دادند، در این فاز مهندسی و برنامه ریزی را خودمان انجام دادیم، پیشتازترین پیمانکار اجرای این ابرپروژه بودیم، با روش های نوآورانه در زمینه انتقال سکو به دریا جایگزین پیمانکار خارجی شدیم و با به‌کارگیری روش‌های نوآورانه در حوزه اندازه گیری دقیق، حجم عملیات دریا را کاهش دادیم.
وی تاکید کرد: قبلا عملیات دریا ۶ ماه تا یک سال زمان می برد اما ما عملیات راه اندازی سکوها را یک ماهه انجام دادیم و این در حالی است که توتال و شل هم نتوانسته بودند به این اعداد برسند.
ضربی ادامه داد: یکی از چالش‌های ما نصب جکت بود که با صخره آهکی مواجه شدیم؛ اما با مشارکت شرکت‌های داخلی توانستیم به خوبی کار حفاری را در عمق ۶۰ تا ۷۰ متری انجام دهیم.
خبر اميدبخش« ایزایکو» 
اين خبر، از نوع خبر «اميدبخش» است و حال جامعه را خوب مي‌كند. اطلاع‌رساني روابط عمومي ايزايكو هم به‌موقع بود و با ارسال پيامك، روزنامه اقتصادسرآمد را خبردار كردند و ما هم بنابه رسالت رسانه‌آي كه از يك روزنامه دريايي انتظار مي‌رود، به سرعت منتشر كرديم. به طور كلي، انتشار مناسب اخبار مثبت براي اين روزها حكم دارو دارد. در كنار ريزش قيمت دلار و سكه، خبر دستور رئيس جمهور براي تشكيل كارگروه اقتصاد دريامحور، مصوبه مجلس در باره بيمه صيادان، اين خبر هم خبرهاي خوش اين روزها را تكميل‌تر كرد و باعث خرسندي است.
روزنامه اقتصاد سرآمد به اهالي دريا و به تلاش‌گران ايزايكو و مديرعامل اين شركت بزرگ ايراني، به نوبه خود اين موفقيت را تبريك مي‌گويد با اين اميد با رفع مشكلات كارگران ايزايكو، هر گونه حاشيه‌اي از اين شركت موفق دور شود و حركت رو به جلو با شتاب مضاعف، ادامه يابد.
يادمان نرود!
اما يادمان نرود روزگاري نه چندان دور، انگليسي‌ها صاحب اصلي نفت ما بودند. 
يادمان نرود كه صفر تا صد كشف تا استخراج و انتقال نفت ايران به دست غيرايراني بود. 
يادمان نرود كه حتا قيمت گذاري نفت هم در اختيار ما نبود. خودشان مي‌بريدند و مي‌دوختند. جالب اين كه زماني رضاخان عليه شركت انگليسي كه نفت را به قيمت 6 شلينگ از ما مي‌خريد- در حقيقت به ما نمي‌خريد بلكه پول مي‌داد- اقامه دعواي قضايي در دادگاه بين‌المللي لاهه كرد، به دليل ناتواني در دفاع از حق ملت ايران، قيمت 6 شلينگ به 4 شيلينگ كاهش يافت! 
يادمان نرود زماني كه انقلاب شد، انگليسي‌ها نفت ايران را رها كردند و رفتند. در حقيقت، نفت ما را تحريم كردند و بر اين باور بودند كه ديگر ايران قادر به استخراج نفت نخواهد بود! 
يادمان نرود كه با شروع جنگ تحميلي، مهم‌ترين تاسيسات نفتي ما تخريب و نابود شد و كسي گمان نمي‌كرد كه ايران با عصاي نفت دوباره كمر راست كند.
پس همواره به ياد داشته باشيم و قدردان باشيم همت و حميت مهندسان و كارگران غيرت‌مند ايراني را كه ما و نفت ما را از كجا به كجا رسانده‌اند. روزگاري نام و عنوان توتال و شل، زانوي ما را سست مي‌كرد و تصور چنين غول‌هاي بزرگي در عرصه نفت و گاز، ما را حيرت‌زده مي‌كرد؛ اما اكنون مي‌شنويم كه يك شركت ايراني با آن‌ها نه تنها رقابت كرده؛ بلكه پيش‌تازي هم داشته است. و چه خبري به از اين؟
تمام اين‌ها بدان معنا نيست كه مسائل و مشكلات را نبينيم؛ بلكه درست به آن معناست كه خوبي‌ها را در انبوه مشكلات گم نكنيم. هر كدام را بايد در جاي خود ديد و ضعف را نقد كرد و قوت را ستود. 
و ما اكنون اين قوت را مي‌ستاييم و آرزو مي‌كنيم كه همه شركت‌هاي ايراني را رقيب سرسخت خارجي‌ها ببينيم و با اين خبرها، اعتماد به نفس ملي را افزايش دهيم. 
«ما مي‌توانيم» به شرطي كه به معناي واقعي مديران ما مديريت كنند و مهندسان ما مهندسي و كارگران ما اجراي قوي. «وجدان كاري» با «تلاش مضاعف» و «اقدامات جهادي» اكسيري است كه ما را به اوج جهان مي‌رساند و اين شدني است، همان طور كه ايزايكو ثابت كرد. 
ايزوايكو بالاتر از توتال و شل
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه