عضوکمیسیون بهداشت مجلس درباره عملکرد دولت در تحقق شعار سال به «اقتصاد سرآمد» می گوید:

برای تحول باید به سمت اقتصاد دانش بنیان برویم

گروه شعارسال – محمد آیتی – یحیی ابراهیمی، نماینده سلسله و دلفان در مجلس یازدهم در خصوص تحقق شعار سال 1401 که به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی، بود به اقتصاد سرآمد گفت: شعاری که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند، یک شعار کلیدی بود و اگر قرار است واقعاً اقتصاد ما متحول شود و هزینه‌ها را کاهش دهیم و تولید و راندمان را بالا ببریم، باید به سمت اقتصاد دانش بنیان برویم. 
وی افزود: حالا اگر در سطح جامعه در حوزه‌های مختلف نگاه کنیم، واقعاً چه کارهایی انجام شده است؟ چقدر منابع مالی به آن تخصیص دادیم و چقدر اعتبار گذاشتیم تا کارها سرعت بگیرد؟ آیا تبصره 18 که برای بحث اشتغال زایی و تولید گذاشتیم، تحقق پیدا کرد؟ تا الان که چیزی اعلام نشده و فقط 10 روز تا پایان سال مانده است. حال باید پرسید پس چه زمانی قرار است موضوع تحقق یابد؟ ما عملاً شعار رهبری را زمین گذاشته و خلاف آن حرکت کرده‌ایم. 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: اینکه چرا از شعار دانش بنیان استفاده نشد به این دلیل است که مدیران و مسئولان به آن باور ندارند و توانایی علمی کردن آن را هم ندارند. آقای میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید پول نیست، ولی وزیر نفت می‌گوید روزانه چند میلیون بشکه نفت می‌فروشیم. پس این پول‌ها کجا می‌رود؟ می‌گویند نفت می‌فروشیم و پولش را هم نقد می‌گیریم، ولی رییس سازمان برنامه و بودجه با ادبیاتی سخیف می‌گوید پول نیست و نمی‌دهم و همه چیز قفل کرده است. آیا این ادبیات درست است؟ در کابینه سیزدهم، حرف آقای مخبر، سردار رضایی و وزرای اقتصادی و نفت هیچ کدام با هم همخوانی ندارد و خیلی خبری از انسجام نیست.
نماینده سلسله و دلفان یادآور شد: عدم انسجام در تیم اقتصادی باعث از هم پاشیدگی اقتصاد مملکت شده است و هیچکس دیگر در ایران سرمایه گذاری نمی‌کند. اینکه نمی‌توانیم پول جابجا کنیم فقط به خاطر سوء مدیریت است نه تحریم. تحریم چه معنی دارد؟ مگر پارسال و سال‌های گذشته تحریم نبودیم؟ ما از اول انقلاب تحریم هستیم. پس چگونه در جنگ پیروز شدیم؟ در آن زمان، هم شرق و هم غرب بر علیه ما بود، ولی الان فقط غرب برعلیه ما است و اوضاع به این شکل درآمده است.
وی افزود: ما منابع کم نداریم، بلکه حتی منابع ما در حد بسیار خوبی است که بتوان به شرکت‌های دانش بنیان کمک کرد، ولی سوء مدیریت در کشور ضربه‌ای به نظام و رهبری و جامعه زده که دشمن نزده است؛ نه اسرائیل و نه آمریکا این آسیب را به ما وارد کردند.
ابراهیمی گفت: دو عامل باعث تولید ثروت در تمام دنیا می‌شود. یکی، نیروی انسانی آموزش دیده و قوی و دوم، منابع طبیعی خدادادی و ما هر دو را داریم. پس چرا ثروت در کشور ما ایجاد نمی‌شود؟ چون مدیر نیستیم. 70  تا 80 درصد عامل تولید ثروت در دنیا، نیروی انسانی است.  
نماینده سلسله  ودلفان در ادامه بیان کرد: ما تحصیل‌کرده نداریم؟ پس دانشگاه تهران و امیرکبیر و شریف چه هستند؟ پس ما چگونه در عرض چند ماه واکسن کرونا را ساختیم؟ این‌ها نشان می‌دهد که دانشمندان ما توانا هستند، به شرطی که زیرساخت و زمینه را آماده و فراهم کنیم و دولت هم حمایت کند، ولی در این موارد بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم.  
وی خاطرنشان کرد: بالا رفتن آمار مهاجرت هم می‌تواند ریشه در همین موضوع داشته باشد و برای کشور بسیار خطرناک است. نخبگان عامل تولید در دنیا هستند. آمار خروج نخبگان از کشور را طی سال‌های گذشته با هم مقایسه کنید. آمار بسیار تاسف بار و دردناک است. پزشکان‌مان را آموزش داده و تربیت می‌کنیم، ولی چون نمی‌توانیم زمینه جذب را فراهم کنیم، همه آن‌ها به خارج از کشور می‌روند، چون زمینه کار در آنجا برایشان مهیا است. این زنگ خطری است که مسئولان باید به خودشان بیایند و به فکر مردم و آبروی نظام جمهوری اسلامی باشند.
ابراهیمی تصریح کرد: تولید و اشتغال زایی هم در کنار شعار اقتصاد دانش بنیان عملی نشد. می‌گویند یک میلیون شغل ایجاد کرده‌اند. آیا در منطقه من نباید حداقل 50 شغل ایجاد شده باشد؟ بیایند و دقیقاً کد بدهند که کجا شغل ایجاد کرده‌اند؟ چند کارخانه در منطقه ما ساخته‌اند؟ فقط بر اساس حرف که نمی‌شود. مثلاً ستاد اجرایی فرمان امام می‌گوید در منطقه ما شغل ایجاد شده است. آن‌ها میگویند 50 میلیون تومان وام دادیم و عده‌ای گوسفند خریدند. با این مبلغ، این شغل پایدار است؟ اصلاً خودتان باور دارید که این شغل است؟ در حالی که این‌ها به عنوان شغل ثبت می‌شود. بعد هم مردم بیچاره دام خریدند و بعد از آن، نهاده‌های دامی گیرشان نیامد و مجبور شدند یا دام را بفروشند یا دام را سر ببرند و برای طرف فقط 50 میلیون وام روی دستش مانده است. این هم شد شغل؟ فقط امیدوارم در آینده روندهای مدیریتی طوری غیر از وضعیت کنونی باشد تا رضایت را در چهره مردم ببینیم.
 برای تحول باید به سمت اقتصاد دانش بنیان برویم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه