تشریح طرح‌های در حال اجرا در منطقه چابهارتوسط نماینده ویژه رئیس جمهوری در سواحل مَکُران

به دنبال توسعه همه جانبه مَکُران هستيم تا کاستی‌های عسلویه تكرار نشود

گروه اقتصادكلان - مختار رحیمی - سواحل مَکُران با وجود برخورداری از ظرفیت‌های متعدد و متنوع برای توسعه همه‌جانبه به دلیل نداشتن طرح جامع و نقشه‌راه معین، با چالش‌های فراوانی در حوزه عمران و توسعه مواجه است به‌طوری که بسیاری از پروژه‌هایی که برای توسعه سواحل مکران در نظر گرفته شده دچار رکود و تعطیلی شده‌اند.
دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مَکُران ادامه داد: ترخیص کالا و سفارش در ساز و کار اداری با مشکلاتی مواجه است که این موضوع نیز طی هماهنگی‌های صورت گرفته، در حال بر طرف شدن است.
دهقان افزود: طرح‌ها در زمینه تأمین مالی نیز با افت و خیزهایی مواجه بوده که امیدواریم آهنگ روانی به خود بگیرند و در کوتاه مدت مشکلات را رفع کرده و دورنمای خوبی از آینده منطقه داشته باشیم.
وی ادامه داد: چابهار و منطقه آزاد نیز یک پروژه محوری است و به تعبیری موتور محرکه و پیشران توسعه عمومی منطقه است که مشکلات مدیریتی که در آن وجود دارد به زودی رفع خواهد شد و تعهدات عمل نشده‌ای که دارند باید جبران شود نقش و کارکرد فراتر از موقعیت محلی ایفا کند.
این مسئول ابراز داشت: منطقه آزاد چابهار باید به سمتی حرکت کند که ضمن خدمت به توسعه اقتصادی و توسعه ملی کشور، ما بتوانیم کارکرد و نقش این منطقه را در اقتصاد جهانی و تأمین جهانی بازیابی کنیم.

وجود پنج هزار کیلومتر ساحل برای ایران یک نعمت بزرگ است
دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مَکُران با بیان اینکه بخش عمده‌ای از اقتصاد کشورهای دارای نوار ساحلی متکی به اقتصاد دریا است، گفت: وجود پنج هزار کیلومتر ساحل برای ایران یک نعمت بزرگ است.
حسین دهقان نماینده ویژه رئیس جمهور و دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مَکُران اشاره‌ای کرد به دیدار استاندار هرمزگان و ضمن قدردانی از استاندار، اظهار داشت: از نشستی که در گذشته صورت گرفت تا امروز اقدامات خوبی توسط شخص استاندار انجام شده و می‌شود گفت همه موارد را بدون استثنا به جمع بندی رسانده‌اند و نقاط خوبی را در مسیر اجرایی سازی طرح‌ها تثبیت شده که امیدواریم با همین سرعت و دقت و در نظر گرفتن همه ابعاد این موضوع ادامه پیدا کند و دستگاه‌های مرکزی نیز وظایف خود را به نحو شایسته و مطلوبی انجام دهند تا در مسیر اجرای طرح‌ها با چالش و مشکلی برخورد نکنیم.
وی حرکت عمومی توسعه سواحل مَکُران نسبت به گذشته را دارای آهنگی فوق العاده توصیف کرد و اظهار داشت: در گام نخست جهت گیری عموم مسائل روشن شده، زمینه‌های سرمایه گذاری تعریف شده، سرمایه گذاران مشخص و همه طرح‌ها هم به نوعی آغاز به کار شده اما این به آن معنا نیست که ما در این زمینه رضایت کامل داریم و همه چیز سر جای خود قرار دارد بلکه کارها به یک روغن کاری نیاز دارند.
بعضی از دستگاه‌ها می‌بایست در فضای جدیدی پای کار بیایند و در بسیاری از بخش‌ها باید استانداردهای گذشته که خیلی سخت و محکم و غیر منعطف است را متناسب با شرایط منطقه اصلاح کنند
دهقان ادامه داد: بعضی از دستگاه‌ها می‌بایست در فضای جدیدی پای کار بیایند و در بسیاری از بخش‌ها باید استانداردهای گذشته که خیلی سخت و محکم و غیر منعطف است را متناسب با شرایط منطقه اصلاح کنند چرا که ما نیاز داریم هر چه بیشتر فضایی را فراهم کنیم که افرادی که مایل به سرمایه گذاری هستند انگیزه بیشتری پیدا کنند چون که زیر ساخت‌ها در منطقه به حد کافی توسعه پیدا نکرده و به طور طبیعی همین موضوع سبب می‌شود هزینه‌های سرمایه گذاری افزایش پیدا کند.
وی تاکید کرد: اگر زمینه‌ای فراهم شود که زیرساخت‌ها در منطقه مکران آن گونه که نیاز است ساماندهی شود که سرمایه گذاران برای آمدن به منطقه انگیزه لازم را پیدا کنند می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود.
دبیراجرایی شورای توسعه سواحل مَکُران با بیان اینکه تمام همت و تلاش بر این است که توسعه عمومی منطقه، جامعه محور باشد از حساسیت استاندار هرمزگان در این زمینه قدردانی کرد و گفت: به هیچ وجه به دنبال این نیستیم که یک جنبه خاص از کار را انجام دهیم و مردم، جنبه‌های اجتماعی، فرهنگی، بومی و زیست محیطی کمتر مورد توجه قرار گیرد بلکه هدف این است که جوامع محلی را در توسعه منطقه مشارکت دهیم و مردم احساس کنند فردای این منطقه وضعیت مناسب‌تری برای آنها رقم خواهد زد.
وی منطقه مَکُران را سرشار از ظرفیت و استعداد دانست و افزود: امیدواریم خیلی زود مهاجرت معکوس به این منطقه آغاز شود چون که مردمی که در این منطقه با همه مشکلاتی که وجود دارد زیست کرده‌اند و زندگی در این گستره را خوب می‌دانند.
دهقان در بخش دیگری از سخنان خود از بحث پیرامون سیاست‌های کلی اقتصاد دریا محور در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبرداد و گفت: از سوی دیگر دولت نیز در حال تدوین برنامه هفتم است و در آن فصل جدید و خیلی جدی برای اقتصاد دریا محور و توجه سواحل مطرح است.
نماینده ویژه رئیس جمهوری در سواحل مَکُران با بیان اینکه ایران هفت استان ساحلی دارد که برخی از آنها از نظر میزان جمعیتی که در آن ساکن هستند هیچ نسبتی با ظرفیت‌های موجود در آن ندارند، اظهار داشت: باید تلاش شود سیاستی که بیشترین نگاه آن به جغرافیا و سرزمین فلات مرکزی یا دیگر مناطق بوده اصلاح شود و این نگاه متوجه و معطوف سواحل شود.
دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مَکُران همچنین با ذکر این مطلب که بخش عمده‌ای از اقتصاد ملی کشورهای دارای نوار ساحلی متکی به دریا و اقتصاد دریا است، افزود: سواحل مَکُران با بهره مندی از نعمت معدن، زمین کشاورزی حاصلخیز، شیلات، صنایع دستی گسترده، منطقه‌ای خاص و ویژه است که ما باید وضعیت را در آن متفاوت‌تر و با نگاهی نو ببینیم.
 به دنبال توسعه همه جانبه مَکُران هستيم  تا کاستی‌های عسلویه تكرار نشود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه