دریادار ايراني از اولین افتخارات ناو‌شکن می‌گوید

ناوشکن دنا با پیچیده‌ترین تکنولوژی‌ها همه اقیانوس‌ها را طی کرد

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ناوشکن جمهوری اسلامی‌ ایران «دنا» آخرین دستاورد کشور در حوزه دفاعی است. این ناوشکن از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است و با امکاناتی منحصر به فرد پهنه همه اقیانوس‌ها را طی کرد.
سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، امروز شنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه در حالی که چهارمین روز خود را سپری ‌کرد که امیر دریادار شهرام ایرانی همزمان با بازدید از نمایشگاه کتاب در غرفه خبرگزاری فارس حضور یافت.
امیر در گفت‌وگو با توانا گفت: ناوشکن جمهوری اسلامی‌ ایران «دنا» آخرین دستاورد کشور در حوزه دفاعی است. این ناوشکن از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است. در مقام رتبه‌بندی درتمام دنیا ناوشکن بعد از زیر دریایی پیچیده‌ترین سلاحی است یا تجهیزاتی است که در حوزه زیر دریایی وجود دارد.

چرا ناوشکن دنا مهم است؟
امیر ایرانی توضیح داد: این ناوشکن به عنوان یک سکوی توانمند انواع تجهیزات را می‌تواند با خودش حمل کند و می‌تواند در سه محیط دید دریا، سطح دریا و فضای بالای دریا قادر به کشف و شناسایی است و همزمان می‌تواند با آنان درگیر شود و این قابلیت‌ها نشانه تکنولوژی و دانش فنی و علمی ناوشکن است که  همه این‌ها حاصل تلاش جوانان این کشور است و باید دست آن‌ها را بوسید.
او ادامه داد: مجموعه‌های دانشگاهی، تحقیقاتی و صنعتی خصوصاً در حوزه دفاعی همگی پای کار آمدند و با پیمودن پهنای اقیانوس برای نظام افتخار آفریدند.
وی در مورد ویژگی‌های این ناوشکن گفت: پیش‌بینی‌ها این بود که با توجه به شرایط امکان پیمودن اقیانوس‌ها برای ناوشکن دنا فراهم نیست، اما به دلیل قابلیت‌های بالای ناو ایرانی این کار با موفقیت انجام شد و ناوشکن چندمنظوره و راهبردی کشورمان در این عملیات قدرت و اقتدار کشور را به نمایش گذاشت.
ایرانی با بیان اینکه ناوشکن دنا یک محصول تمام ایرانی است و می‌تواند در صحنه بین‌الملل حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد، ادامه داد: این محصول برای اولین‌بار بر پهنه اقیانوس آرام حضور پیدا کرد و در این پهنه برای اولین‌بار در یک رزمایش دریایی بزرگ شرکت کرد و تمام مأموریت‌هایی که در این رزمایش برایش معین شده بود را با کیفیت بسیار بالا و موفق انجام داد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: در این رزمایش انواع برنامه‌های نظامی و دفاعی انجام شد و فقط پرتاب موشک را نداشتیم اما همه اقدامات دیگر شامل تیراندازی، پرواز بالگرد و پرواز پهبادهای دریا مأموریت‌های زیرسطحی با موفقیت انجام و توسط کشورهایی که تاب دیدن موفقیت ما را ندارند رصد و با عکس و فیلم ثبت شد.

 برای اولین بار عمل جراحی در اقیانوس
دریا‌دار ایرانی از انجام عمل جراحی بر روی ناوشکن دنا در پهنه اقیانوس خبر داد و گفت: برای اولین بار در روی اقیانوس ۳ عمل جراحی موفق انجام دادیم که در یک بیمارستان مجهز انجام شد. از امکانات ناوشکن یک درمانگاه مجهز که در آن بانک خون هم داریم.

دریادار از اولین افتخارات
 ناو‌شکن می‌گوید
وی از حضور در قاره آمریکا خبر داد و گفت: برای اولین بار ما در قاره آمریکا حضور پیدا کردیم، برای اولین بار از تنگه ماژلان عبور کردیم و برای اولین بار در طول تاریخ توانستیم در بندر ریودوژانیرو لنگر بیاندازیم که این اتفاق مصادف  با صدوبیستمین سالگرد ارتباط دو دولت ایران و برزیل بوده است. همچنین برای اولین‌بار در بندر شیطان آفریقای جنوبی حضور پیدا کردیم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: این بسیار مهم است که امروز جمهوری اسلامی ایران، پرچمش را در همه نقاط جهان به اهتزاز درآورده است؛ وقتی در اقیانوس حضور داریم قطعاً امنیت برقرار می‌شود و تمام شناور‌ها، نفتکش‌ها و دریانوردان عزیزمان با امنیت کامل و در آرامش در آبهای جهان تردد می‌کنند.

جشن بین‌المللی و ملی پایان اردیبهشت
ان‌شاالله جشن ملی و بین‌المللی که پایان این ماه که استقبال از ناوگروه‌ها و همراهان ما است؛ به امید خدا در بندر عباس برپا می‌شود.
امیر دریادار در انتها به سواحل مکران اشاره کرد و گفت: سواحل مکران به نوعی دروازه دریایی و اقتصادی کشور است، زیرا به پهنه اقیانوسی مرتبط است و وقتی این ارتباط موجود است می‌توانیم به راحتی با تمام ملل جهان ارتباط داشته باشیم. لذا در حوزه اقتصادی سواحل مکران جایگاهی مهم دارد و تجارت و صنعت را نه تنها در مکران بلکه حتی در کرانه و پس‌کرانه رونق داده‌ است. امروز حتی پس‌کرانه هم قابل سرمایه‌گذاری است.
 ناوشکن دنا با پیچیده‌ترین تکنولوژی‌ها  همه اقیانوس‌ها را طی کرد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه