بررسی اقتصادسرآمد از فعالیت های شرکت‌ها در کدال

انتشار گزارش‌های 12 ماهه صنعت پالایش در کدال

گروه بازارسرمایه - مسعود وطنخواه - نظر به اینکه سال مالی حدود 80 درصد شرکت‌های بازار سرمایه منتهی به پایان اسفند است و این شرکت‌ها تا پایان تیرماه فرصت دارند که مجامع عمومی خود را برگزار کنند این روزها انتشار گزارش 12 ماهه منتهی به پایان سال 1401 گروهی از شرکت‌ها در کدال شروع شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، کدال مخفف Comprehensive Database Of All Listed  و به معنی بانک اطلاعاتی جامع تمامی شرکت های فهرست شده است.
طبق ماده 2 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب آذرماه 1384)، «سازمان بورس و اوراق بهادار» در راستای حمایت از حقوق سرمایه گذاران و با هدف ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار و به منظور نظارت بر حسن اجرای قانون و بر اساس ماده 7 همان قانون، اتخاذ تدابیر لازم جهت پیش‌گیری از وقوع تخلفات در بازار اوراق بهادار و نیز نظارت بر افشای اطلاعات با اهمیت توسط شرکت‌های ثبت‌شده نزد «سازمان» بر عهده هیات مدیره این سازمان است.

صورت‌های مالی اصلی
صورت‌های مالی اصلی شامل مواردی نظیر ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت گردش وجوه نقد و یادداشت‌های توضیحی می‌شوند. تجزیه ‌و تحلیل این صورت‌ها باعث می‌شود مدیران شركت‌ها، صاحبان سرمایه، بستانكاران و سرمایه‌گذاران بتوانند از وضع مالی گذشته، حال و آینده شرکت‌های سهامی مورد نظر خود آگاه شوند و درباره آن قضاوت كنند. به همین دلیل صورت های مالی کاربرد فراوانی در تحلیل بنیادی دارند.
با توجه به اینکه میزان بازدهی شرکت‌ها با نوع انتخاب برای سرمایه‌گذاری از سوی فعالان بورس ارتباط مستقیم دارد این روزها بازدید از تارنمای «کدال» به دلیل مراجعه سرمایه‌گذاران برای اطلاع از وضعیت سود یا زیانی شرکت‌ها افزایش می‌یابد که در ادامه منتخبی از گزارش‌های شرکت‌های پالایشی در کدال آمده است.
صنعت پالایشی 
بخش‌های مختلف صنعت پالایش شامل اکتشاف و استخراج نفت، پالایش نفت خام و میعانات گازی و حمل و نقل مواد هیدروکربوری است. بخش پالایش نفت خام یکی از بخش‌های مهم صنعت نفت است. چراکه در صورت نبود آن، استفاده چندانی از نفت خام نمی‌توان کرد. بیشترین محصولاتی که این صنعت تولید می کند، بنزین، گازوئیل، نفت سفید، سوخت جت، نفت کوره و مواد خام دیگر است، که به عنوان سوخت و ماده اولیه صنایعی مانند تولید فرآورده های شیمیایی (از جمله محصولات دارویی، حلال‌ها، کودهای شیمیایی، آفت‌کش‌ها و پلاستیک) صنعت حمل و نقل، خودروسازی و ... محسوب می‌شود.
صنعت پالایشی یکی از صنایع اصلی بازار سرمایه ایران است و 6پالایشگاه اصلی نفتی کشور شامل پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت تهران، پالایش نفت تبریز، پالایش نفت شیراز و پالایش نفت لاوان شرکت‌های پالایشی بورسی هستند که سهم بیش از 6درصدی از ارزش بازار سرمایه کشور را در اختیار دارند.

رشد 59 درصدی درآمدهای عملیاتی «شپنا»
پالایش نفت اصفهان در سال مالی 1401 در مقایسه با سال ماقبل توانسته است 59درصد درآمدهای عملیاتی خود را بر اساس اطلاعات درج‌شده در کدال افزایش دهد.
همچنین این شرکت توانسته است سود یا زیان قبل از کسر مالیات را 129درصد افزایش دهد و با توجه به افزایش سرمایه‌ای که سال گذشته انجام داده است سود خالص هر سهم برای تقسیم را در مقایسه با سال 1400، بیشتر از 100درصد رشد کند.

رشد 85 درصدی درآمدهای عملیاتی «شتران»
پالایش نفت تهران در سال مالی 1401 در مقایسه با سال ماقبل توانسته است 85درصد درآمدهای عملیاتی خود را بر اساس اطلاعات درج‌شده در کدال افزایش دهد.
همچنین این شرکت توانسته است سود یا زیان قبل از کسر مالیات را 127درصد افزایش دهد و با توجه به افزایش سرمایه‌ای که سال گذشته انجام داده است سود خالص هر سهم برای تقسیم را در مقایسه با سال 1400، بیشتر از 100درصد رشد کند.

رشد 54 درصدی درآمدهای عملیاتی «شراز»
پالایش نفت شیراز در سال مالی 1401 در مقایسه با سال ماقبل توانسته است 54درصد درآمدهای عملیاتی خود را بر اساس اطلاعات درج‌شده در کدال افزایش دهد.
همچنین این شرکت توانسته است سود یا زیان قبل از کسر مالیات را 54درصد افزایش دهد و با توجه به افزایش سرمایه‌ای که سال گذشته انجام داده است سود خالص هر سهم برای تقسیم را در مقایسه با سال 1400، بیشتر از 50درصد رشد کند.شرکت پالایش نفت شیراز در دوره ١٢ ماهه منتهی به پایان اسفند ١٤٠١، موفق به شناسایی ۳۶۴۳ میلیارد تومان سود خالص شده است. «شراز» در این سال مالی به ازای هر سهم ۳۳۱ تومان سود ساخته است.

رشد 1380 درصدی ساير درآمدها و هزينه ‏هاى
 غيرعملياتى در شاوان
پالایش نفت لاوان در سال مالی 1401 در مقایسه با سال ماقبل توانسته است 39درصد درآمدهای عملیاتی خود را بر اساس اطلاعات درج‌شده در کدال افزایش دهد.
همچنین این شرکت توانسته است سود یا زیان قبل از کسر مالیات را 19درصد افزایش دهد و سود خالص هر سهم برای تقسیم را در مقایسه با سال 1400، بیشتر از 47درصد رشد کند.

رشد ٥٤ درصدی سود «شبندر»
شرکت پالایش نفت بندرعباس در سال مالی ۱۴۰۱ قریب به ۳۵ هزار میلیارد تومان سود خالص کسب کرده که معادل ۲۶۰ تومان به ازای هر سهم است. سود هر سهم این دوره، نسبت به سال قبل ۵۴ درصد رشد یافته است و سود شرکت نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۹۱ تومانی داشته است.
به گزارش سنا، «شبندر» در این سال بیش از ۳۱۵ همت درآمد داشته که ۶۰ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد دارد. حاشیه سود ناخالص در این دوره ۱۲.۵ درصد است که نسبت به سال مالی قبل ۰.۵ واحد درصد کاهش یافته است.شرکت در فصل زمستان ۷۷ همت درآمد گزارش کرده که ۱۷ درصد بیش از پاییز است. حاشیه سود ناخالص با ۵ واحد درصد افزایش به ۱۰.۱ درصد رسیده است.
سود هر سهم شبندر در بهار ۸۴۴، تابستان ۸۰۳ و در فصل پاییز ۲۲۹ ریال بود که با افزایش سه برابری در زمستان به ۷۲۵ ریال رسیده است. شناسایی برگشت مالیات قابل توجه، دلیل اصلی رشد سود زمستان نسبت به پاییز بوده است.
 انتشار گزارش‌های 12 ماهه صنعت پالایش در کدال
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه