بررسی نقش نیروی دریایی راهبردی ارتش در آب هاي بين المللي

موقعیت دریایی ایران نیروی دریایی کارآمد را می‌طلبد

گروه امنيت دريا - ناصر دادیار، علیرضا پژوهان و سهراب مجدفر - دولت‌ها با تشکیل نیروی دریایی از آن به عنوان ابزار اعمال سیاست و نفوذ در خارج از مرزهای سرزمینی استفاده کرده‌اند. نخستین وظیفه و مأموریت نیروهای دریایی، «واپایش تجارت دریایی از طریق حکمرانی بر دریا» است.به گزارش اقتصادسرآمد، ناصر دادیار، کارشناسی ارشد مدیریت دریایی  - علیرضا پژوهان، کارشناسی ارشد معماری کشتی و سهراب مجدفر کارشناسی ارشد معماری کشتی در مقاله تحليلي درباره ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهري اسلامي نوشتند:
در این مأموریت، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از ناوهای بومی خود به نام‌های ناوشکن دنا و ناوبندر مکران بهره می‌برد.کشور ایران در سال‌های گذشته قدرت روز افزون خود را در حوزه‌های نظامی و تجاری به رخ جهانیان کشانده است. بسیاری از این دستاوردها حاصل توان فنی بومی کشور و با کمترین اتکا به خارج انجام شده ایران، در ساخت کشتی‌های تجاری و ناوهای جنگی است و موجب شده تا با انجام مأموریت‌های طولانی مدت، هر روز عرصه تازه‌ای را به نمایش بگذارد.
ناوشکن دنا با شماره بدنه ۷۵، چهارمین محصول از شناورهای کلاس موج است که توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و ساخته شد. این ناو در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ به ناوگان نیروی دریایی ارتش در بندرعباس پیوست و به تسلیحات مختلفی مانند موشک‌های کروز ضدکشتی، اژدر و توپ دریایی مجهز است. «ناو بندر» پایگاه دریایی متحرک و چند منظوره است که طیف گسترده‌ای از نیازهای عملیاتی و اطلاعاتی در حوزه الکترونیکی، پهپادی، موشکی و بالگردی را تأمین کرده و با قابلیت ماندگاری طولانی‌مدت در دریاها و اقیانوس‌ها، انواع ناوها و شناورها را پشتیبانی می‌کند.
ناوبندر مکران، یک جزیره متحرک ۱۲۱هزار تنی است که نیروی دریایی ارتش آن را با تغییر کاربری یک نفتکش به یکی از بزرگترین ناوبندرهای بالگردنشین تبدیل کرده‌ است. این ناوبندر که در زمان حاضر بزرگترین شناور نظامی کشور است، در سال ۱۳۹۹ به نیروی دریایی ارتش الحاق شد و وظیفه پشتیبانی از ناوهای رزمی نیروی دریایی را به‌عهده دارد. مکران قادر است همزمان ۵ بالگرد را روی عرشه خود جای دهد. درمیان تمام کشورهای جهان، تنها سه کشور امریکا، چین و ایران دارای ناوبندر هستند.
ناوگروه ۸۶ در راستای اجرای مأموریت خود به دور دنیا از چندین بندر مهم بازدید کرده است. این ناوگروه با عبور از شمال اقیانوس هند و تنگه مالاکا، در ۲۲ آبان‌ماه با حضور در بندر جاکارتا مورد استقبال رسمی مقامات لشکری کشور اندونزی قرار گرفت. در این مراسم آیین‌های بومی کشور اندونزی به اجرا درآمد و در پایان هدایایی به رسم یادبود میان مقامات نیروی دریایی ارتش ایران و اندونزی تبادل شد. همچنین فرمانده پایگاه سوم دریایی نیروی دریایی اندونزی، دریادار عمر فاروق، با همراهی جمعی از فرماندهان نیروی دریایی این کشور با حضور در ناوشکن تمام ایرانی دنا، ساخت این شناور پیشرفته بومی توسط متخصصین جوان ایران اسلامی را مورد تحسین قرار دادند.
هشتم اسفند ۱۴۰۱ منابع بین‌المللی خبر دادند ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بندر ریودوژانیرو پهلو گرفته است. بدین ترتیب اعضای این ناوگروه، تبدیل به نخستین کشتی‌های نظامی ایرانی شدند که در طول تاریخ کشورمان موفق به سفر به قاره آمریکا شده‌اند.
ناوگروه ۸۶ با عبور از سواحل استرالیا وارد اقیانوس آرام شده و مسیر خود را به‌سمت کانال پاناما ادامه داده است. بنا به اخبار منتشر شده، مقامات دولت جو بایدن تلاش نمودند با فشار بر دولت برزیل آن را وادار به عدم صدور مجوز برای پهلوگیری ناوهای ایرانی کنند. اما با وجود همه این فشارها و تهدیدها، دولت برزیل اجازه پهلوگیری به ناوگروه ۸۶ نداجا را در ساحل ریودوژانیرو صادر کرده است و این به روشنی نشان می‌دهد که آمریکا در عرصه بین‌الملل اقتدار سابق خود را از دست داده است و مقامات سایر کشورها از دولت آمریکا حرف‌شنوی ندارند.ناوگروه یادشده پس از آن که در اسفند سال گذشته موفق شد علی‌رغم تهدیدهای ایالات متحده آمریکا علیه دولت برزیل جهت ممانعت از لنگر انداختن ناوهای جنگی ایران در ریودوژانیرو، در بندر مورد اشاره پهلو بگیرد، حرکت خود را به سمت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، جمعه ۱۱ فروردین ۱۴۰۲، در مسیر بازگشت به کشورمان، در بندر کیپ‌تاون آفریقای جنوبی پهلو گرفت و مورد استقبال سفیر کشورمان و نماینده نیروی دریایی و مقامات آفریقایی قرار گفت.این ناوگروه ۸۶ شعار «ما می‌توانیم» را تحقق بخشید و توانایی ایرانیان در حوزه دریانوردی را به جهانیان ثابت کرد زیرا معدود کشورهایی هستند که توانسته‌اند چنین مسافتی را طی کنند.مأموریت این ناوگروه همان‌طور که انتظار می‌رفت باعث عصبانیت دشمنان و بدخواهان ملت ایران شده و تلاش نموده‌اند با برخی سنگ‌اندازی‌ها مانع انجام صحیح مأموریت نیروی دریایی ارتش شوند.

بحث و نتیجه‌گیری
نیروی دریایی جایگاه راهبردی و اثرگذاری در تقویت قدرت نظامی، صیانت از منافع ملی و دستیابی به اهداف دفاعی دارد و کشور را در دستیابی به یک سیاست دفاعی موفق و کارآمد یاری خواهد کرد. یکی از عناصر قدرت در جهان حضور نیروی دریایی کشورها در آب‌های جهانی است، حقوق بین‌الملل، آزادی دریاها را به رسمیت شناخته است. معنای این حرف آن است که هر دولتی می‌تواند برای توسعه اهداف صنعتی، تجاری و حتی نظامی و دفاعی خود بدون دخالت در حریم حاکمیت دولت‌های دیگر از دریا استفاده کند.
حضور در دریاها می‌تواند علاوه بر گسترش دیپلماسی و تحکیم روابط با کشورهای دوست در سطح جهان، نقش مهمی هم در توسعه راهبرد دریامحور جمهوری اسلامی ایران باشد. به استناد قوانین بین‌المللی دریانوردی، شناورهای نظامی هر کشور، خاک آن کشور محسوب می‌شوند، حضور این شناورها در هر نقطه‌ای از جهان همانند جزیره‌ای متحرک، نمایانگر اراده کشورها است. مسیر ۳۶۰ درجه‌ای که ناوگروه ۸۶ برای خود انتخاب کرده، مسیری است که تاکنون در تاریخ دریانوردی نظامی ایران سابقه نداشته و این برای اولین بار است که چنین مسیری انتخاب و طی می‌شود.
این اقدام، چون بدون کمک اطلاعاتی و لجستیکی سایر کشورها و با استفاده از دو شناور ساخت ایران در حال انجام است، برای دیگر کشورها این پیام را دارد که چنانچه دشمنان، ایران را مورد تحریم‌های همه‌جانبه هم قرار دهند، باز هم نمی‌توانند حرکت رو به جلوی کشورمان را متوقف کنند. از طرفی این اقدام، باعث افزایش عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران در دریا و اقیانوس شده و دلایل تأکید رهبر انقلاب را بر استفاده از مزیت برخورداری از دریا و همچنین افزایش توان نیروی دریایی مشخص می‌سازد، اقدامی که توان صنعت ایران در حوزه ساخت تجهیزات دریایی را به رخ جهانیان کشیده و از طرفی نیروی متخصص جمهوری اسلامی ایران را چه در ساخت و چه در بهره‌برداری از این امکانات به دنیا شناسانده است. ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تا امروز رکورددار طولانی‌ترین دریانوردی تاریخ ایران است.
  موقعیت دریایی ایران نیروی دریایی کارآمد را می‌طلبد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه