«اتحادیه اقتصادی اوراسیا» در ایران سرمایه‌گذاری می کنند؟

پیشنهاد رئیس جمهورقزاقستان برای سرمایه‌گذاری در بنادر ایران


رئیس‌جمهوری قزاقستان، سرمایه‌گذاری مشترک «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» در بنادر ایران را عامل توسعه این اتحادیه ارزیابی کرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، روسی تاس، «قاسم ژورمات توکایف» در نشست «شورای عالی اقتصادی اوراسیا» اعلام کرد: کریدور حمل و نقل «شمال-جنوب» باید به همراه مسیر حمل و نقل بین المللی «ترنس کاسپین» توسعه یابد.
وی افزود: مطمئنم اتحادیه اقتصادی اوراسیا بالاخره اروپا و آسیا و شمال و جنوب جهان را به هم وصل خواهد کرد. ما از قصد روسیه برای ایجاد کریدورهایی در مسیر چین، هند، پاکستان، ایران و دیگر کشورهای آسیای غربی و آسیای جنوب شرقی استقبال می کنیم.
کریـدور ترانــس کاســپین از طریــق دریــای خــزر، قزاقســتان را بــه آذربایجــان و گرجســتان متصل و از طریــق ایــن دو کشـور، بـه ترکیـه و اتحادیـه اروپـا می رسد.
کریدور شمال-جنوب نیز نام پروژه بزرگ حمل و نقل است که در پی توافق سه کشور هند، ایران و روسیه در سال ۱۳۷۹، کلید خورد. کریدور شمال- جنوب به عنوان یک پل ارتباطی مهم بین کشورهای اروپایی، اسکاندیناوی و روسیه با مناطق خلیج فارس، اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا شناخته می‌شود.
رئیس جمهوری قزاقستان در بخش دیگری از سخنانش، سرمایه گذاری مشترک اعضای «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» در ایجاد زیرساخت های دریایی و خشکی در بنادر ایران و ترکمنستان را عامل توسعه جغرافیای صادراتی کشورهای عضو و توانایی های لجستیکی آنها ارزیابی کرد.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا که از سال ۲۰۱۵ تشکیل شده در حال حاضر شامل فدراسیون روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان است و علاوه بر این، کشورهای مولداوی، ازبکستان و کوبا نیز به عنوان عضو ناظر دراین اتحادیه حضور دارند. اسفند سال ۹۹، عضویت ناظر ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در هیات دولت جمهوری اسلامی به تصویب رسید.
پیشنهاد رئیس جمهورقزاقستان برای سرمایه‌گذاری در بنادر ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه