توسعه فعالیت ها برای جبران کمبود گاز اقتصاد سرآمد گزارش می دهد

توجه دوباره ایران به تولید برق تجدیدپذیر

گروه نفت و انرژی – فاطمه کریمی - اکونومیست طی گزارشی از توسعه فعالیت ها برای تولید برق تجدیدپذیر در ایران نوشت: دولت ایران هدف‌گذاری ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۲۵ را به ۲ برابر افزایش داده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست در گزارشی، از توجه دوباره ایران بر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در دولت سیزدهم خبر داد و نوشت: سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ایران اعلام کرده است طی سال جاری احداث یک واحد تولید انرژی خورشیدی به ظرفیت 2.2 گیگاوات را به مناقصه خواهد گذاشت. طراحی چنین پروژه‌ای نمایانگر پتانسیل بسیار بالای ایران در زمینه بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر برای جبران کسری رو به افزایش سوخت فسیلی مصرفی در نیروگاه‌های برق است. با این حال کسری بودجه، تحریم‌های آمریکا و شرایط نامناسب سرمایه‌گذاری از جمله موانع توسعه بیش از پیش فعالیت‌ها در این زمینه است.
این گزارش افزود: دولت جدید ایران پس از اینکه در سال 2021 روی کار آمده هدف‌گذاری ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال 2025 را به 10 گیگاوات افزایش داده است که دو برابر رقم در نظر گرفته شده در دولت قبل است. این در حالی است که ظرفیت فعلی تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران بسیار اندک است و قراردادهای سرمایه‌گذاری اروپایی‌ها در این حوزه پس از خروج آمریکا از برجام در سال 2018 لغو شده است.
منطق گرایش ایران به سمت انرژی خورشیدی و بادی قانع کننده است. ایران سومین تولیدکننده بزرگ گاز در جهان است. اما به دلیل مصرف‌ بی‌رویه و شدیداً رو به رشد برق ارزان، جمعیت رو به رشد و افزایش فزاینده دمای هوا که نیاز به استفاده از کولر را افزایش می‌دهد در کنار خشکسالی که تولید برق در سدها را کاهش می‌دهد با کمبود برق مواجه است. نیروگاه‌های برق این کشور که با گاز کار می‌کنند نمی‌توانند نیاز این کشور به برق در جریان اوج مصرف را برآورده کنند. این کمبودها ایران را وادار کرده است در مقاطعی به استفاده از سوخت‌های مایع بسیار آلوده‌کننده در نیروگاه‌ها روی بیاورد و یا جریان صادرات گاز به کشورهای همسایه را قطع یا کم کند.
این موسسه اروپایی در حالی گرایش ایران به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر را منطقی و قانع‌کننده می‌داند که در بحث هسته ای، جریان رسانه‌ای غرب در تلاش برای محروم کردن ایران از حقوق هسته‌ای خود به ذخایر عظیم نفت و گاز ایران اشاره می‌کنند و می‌گویند کشوری که این مقدار سوخت فسیلی دارد نیازی به انرژی هسته‌ای ندارد.
اکونومیست در ادامه گزارش خود نوشته است: شرکت مدیریت شبکه برق ایران پیش‌بینی کرده است مصرف برق در تابستان امسال با رشد 5 درصدی نسبت به سال قبل به 73 گیگاوات برسد. ظرفیت اسمی تولید برق ایران 90 گیگاوات است اما بهره‌وری پایین به دلیل سرمایه‌گذاری‌های ناکافی و پرت زیاد برق در شبکه توزیع باعث شده است ظرفیت واقعی تولید برق ایران یک‌سوم کمتر از این رقم باشد.
ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر ایران از سال 2017 دو برابر شده اما این رقم تنها 900 مگاوات است که حدود یک درصد از کل نیاز سالانه ایران به برق است. درحالی‌که در ژوئن 2022 مناقصه‌ای برای تولید 4 گیگاوات برق تجدیدپذیر منتشر شده بود شرکت مدیریت شبکه برق ایران اخیراً اعلام کرده فعلاً برای تولید 1.8 گیگاوات برق مناقصه برگزار می‌کند و 2.2 گیگاوات باقیمانده را در ادامه سال به مناقصه خواهد گذاشت. تمرکز دولت ایران بر تولید هر چه بیشتر گاز به‌ویژه از پارس جنوبی است و با یک پیمانکار داخلی برای افزایش فشار در این میدان قرارداد بسته که اگر چنین اقداماتی را انجام ندهد تا سال 2032 تولید گاز از این میدان به نصف کاهش خواهد یافت.
واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست پیش‌بینی می‌کند روند توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران طی سال‌های 2023 تا 2027 تحت تاثیر اقدامات دولت برای جبران کسری تولید گاز طبیعی سرعت بیشتری خواهد گرفت.

افزایش ظرفیت تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر
 به ۱۰۲۸ مگاوات
 توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر که یکی از برنامه‌های وزارت نیروی دولت سیزدهم است و موثرترین راه کاهش گازهای گلخانه‌ای است، بر این اساس ظرفیت کل نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور با رشد ۲ درصدی به ۱۰۲۸ مگاوات رسید ه است.
تلاش برای افزایش سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر در تولید برق کشورمان از ابتدای دولت سیزدهم در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است.
همان روزها علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو از تلاش برای افزایش ۳۵ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق نیروگاه‌ها خبر داد که ۱۰ هزار مگاوات آن از محل انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد بود.
وی با بیان اینکه دولت برنامه‌ای چهار ساله برای افزایش ۱۰ هزار مگاواتی انرژی‌های تجدیدپذیر دارد، خاطرنشان کرد: بازار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، با اتکا به قابلیت بالای منابع انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست‌توده و زمین گرمایی، از طریق امکان عقد قراردادهای بلندمدت با نرخ‌های تشویقی، بازار بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاران است.
وزیر نیرو ادامه داد: ایران از قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی برخوردار بوده و فرصت اقتصادی مناسبی برای سرمایه‌گذاران حوزه تجدیدپذیر برای ایجاد مزارع تجدیدپذیر فراهم کرده است.
پس از آن بود که محمود کمانی، رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران گفت: ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر با کمک سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ساخته می‌شود.وی افزود: این میزان نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در بازه زمانی چهار ساله ساخته خواهد شد.
وی ادامه داد: انرژی‌های تجدیدپذیر کشورمان شامل خورشیدی، بادی، برق‌آبی کوچک، زیست‌توده و توربین انبساطی است که همه اینها فقط یک درصد سهم نیروگاهی کشور را به خود اختصاص داده‌ است که سهم بسیار ناچیزی است. اکنون ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور نزدیک به ۹۰۰ مگاوات است که ۳۱۰ مگاوات آن نیروگاه بادی و ۳۹۰ مگاوات خورشیدی است.
اوایل آبان‌ماه پارسال وزارت نیرو ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر را ۹۷۰ مگاوات اعلام کرده بود. ظرفیت کل نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور با رشد حدود ۲ درصدی به رقم ۱۰۲۸.۰۵ مگاوات رسید.
دی ماه پارسال محرابیان گفت: ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور از یک هزار مگاوات فراتر رفته است.
آخرین گزارش سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق نشان از آن دارد که استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر موجب جلوگیری از انتشار ۳۴ هزار تن گاز گلخانه‌ای در کشورمان شده است.
همچنین این نوع انرژی ۱۶ معادل میلیون متر مکعب صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی به همراه داشته است.
استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر یک مزیت دیگری که دارد بی‌نیازی به آب است که بهمن ماه سال گذشته استفاده از این نوع انرژی سبب صرفه جویی در مصرف آب به میزان ۱۳ میلیون لیتر شده بود.
توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر سبب خواهد شد علاوه بر آنکه منابع انرژی‌های فسیلی برای آیندگان ذخیره شود هوای شهرها از آلودگی‌ها نجات یابد و محیط زیست هم سالم بماند.
توجه دوباره ایران به تولید  برق تجدیدپذیر
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه