تحلیلی بر پیام دبیرکل آیمو(IMO) به روز جهانی دریانورد

سهم دریانوردان در ایمنی کشتی‌ها و حفاظت از محیط زیست دریایی

گروه دریا محور- امید اسماعیلی- دبیر‌کل سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) به سنت هرساله این سازمان در آستانه ۲۵ ژوئن (چهارم تیرماه)، روز جهانی دریانورد پیامی صادر کرد. متن کامل پیام «کی‌تاک لیم» به شرح ذیل است:
«یک بار دیگر، روز بین‌المللی دریانورد را در ۲۵ ژوئن جشن می‌گیریم. امسال ما سهم دریانوردان در ایمنی کشتی‌ها و حفاظت از محیط زیست دریایی را برجسته می‌کنیم. 
هر روز، صد‌ها هزار نفر از دریانوردان شاغل بر روی کشتی‌ها، نقش حیاتی در تجارت جهانی، حمل‌ونقل بار و اطمینان از رسیدن ایمن مسافران به مقصد دارند. از آنجایی‌که حوزه دریانوردی مستمراً در جهت سازگاری بیشتر با محیط زیست و پایداری کشتیرانی فعالیت می‌کند، دریانوردان نقش مهم فزاینده‌ای در کمک به حفظ بهروزی و سلامتی اقیانوسها و سیاره ما ایفا می‌کنند.
هر روزه در دریا، دریانوردان با اجرای قواعد مربوط به زباله‌ها، فاضلاب‌ها و جلوگیری از آلودگی هوا، به اجرای معاهدات مرتبط با محیط زیست سازمان بین‌المللی دریانوردی کمک می‌کنند.
امسال و در حالی‌که پنجاهمین سالگرد تصویب سند اصلی زیست محیطی سازمان بین‌المللی دریانوردی، یعنی کنوانسیون مارپول را جشن می‌گیریم؛ این امر موجب تجدید تعهد راسخ ما نسبت به حفظ محیط زیست می‌باشد که خود، بیانگر ارتباط موضوع با نقش دریانوردان در این حوزه است.
از آن‌جایی‌که صنعت کشتیرانی، حمایت خود را از تلاشهای جهانی برای مبارزه با تغییرات آب وهوایی، با حرکت به سمت کربن‌زدایی، سرعت می‌بخشد؛ گفتار و کردار دریانوردان برای حصول اطمینان از انتقال تدریجی به سمت آینده‌ای عاری از کربن، سرنوشت‌ساز است.
همه اینها برای محافظت از اقیانوسهای ارزشمند ما است که خون حیات‌بخش سیاره ما محسوب می‌شوند.
دریانوردان عزیز! از شما دعوت می‌کنیم، آن‌چه را که هنگام حضور در دریا می‌بینید، تجهیزاتی را که برای حفاظت از محیط زیست می‌بینید و آموزشهای ویژه‌ای را که دریافت کرده‌اید، در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید و به ما نشان دهید و بگویید، چگونه از اقیانوس و سیاره ما محافظت می‌کنید. ما از همه دعوت می‌کنیم، از هشتگ Oceans Worth Protecting‌# استفاده کنند. چه خودتان دریانورد باشید و چه در حال ادای احترام به آن‌ها هستید، ما مشتاقانه منتظر دیدن عکسها و خواندن نظرات شما هستیم.
 اکنون تنها کلامی که برای من خطاب به شما باقی ماند، تبریک روز بین‌المللی دریانورد در سال ۲۰۲۳ میلادی است. شایان ذکر است؛ هر ساله و به مناسبت روز جهانی دریانورد مراسم‌های متعددی در چهار گوشه جهان در گرامی‌داشت این روز برگزار می‌شود.

روز دريانورد در ايران
چهارم تيرماه همزمان با جهانيان، روز دريانورد در ايران گرامي داشته مي‌شود. اين يك برنامه خوب جهاني است كه همه جهان را در خط قرار مي‌دهد، دست همه دريانوردان را در دست هم مي‌نهد و همه را در جهت كار بيشتر با حفاظت بيشتر از محيط زيست دريايي فرامي‌خواند. 
گرامي‌داشت روز دريانورد به صورت همزمان در سراسر جهان در 25 ژوئن، نمادي است از سرنوشت مشترك بشر، آب‌هاي مشترك، اقتصاد مشترك و در نهايت، ضرورت وحدت و يك‌پارچگي بشر براي حفظ خود،‌ حفظ محيط زيست و حفظ و تامين آينده نسل‌هاي خود. اهالي دريايي ايران نيز اين روز را گرامي مي‌دارند. گرامي‌داشت اين روز، به معناي هم‌نوايي و هم‌صدايي با جهانيان است و شكوه و  عظمت فكر و كار مشترك را به نمايش مي‌گذارد.
خوشبختانه در تقويم ملي ايران، 25 ژوئن(مصادف با 4 تير) ثبت شده و اين روز به رسميت شناخته شده است. از اين رو، هم‌نوايي و همراهي دريانوردان ايراني با دريانوردان در اقصي نقاط جهان به نمايش گذاشته مي‌شود. 
ما نيز به عنوان روزنامه دريايي ايران، اين روز را گرامي داشته و به عنوان رسانه نمونه دريايي كشور، به مباحث مرتبط با آن مي‌پردازيم. اين روز باشكوه را به همه دريانوردان ايران و جهان تبريك مي‌گوييم و به با آن‌ها بودن و براي آن‌ها بودن افتخار مي‌كنيم. 

سهم دریانوردان در ایمنی کشتی‌ها و حفاظت از محیط زیست دریایی
امسال، در فضاي كار و زندگي دريانورد، سهم آن‌ها در ايمني كشتي‌ها و حفاظت از محيط زيست دريايي مورد توجه قرار گرفته است كه حاوي دو نكته و دو پيام بزرگ است:
اول: ايمني كشتي‌ها اهميت دارد و اين سهم بزرگي از اين مهم به عهده دريانوردان است تا شاهد فاجعه‌اي ديگري مانند سانچي نباشيم. هر چه سانحه كمتر باشد، باور مردم به دريا بيشتر مي‌شود. سانحه سانچي، يك اتفاق تلخ بود كه در حدود و اندازه غرق يك كشتي خلاصه نمي‌شود؛ بلكه تاثر جهانيان و ترس جهاني از دريا به وجود مي‌آورد. اگر مردم ايران هراس تاريخي خود را از دريا كنار بگذارند و ديگر دريا «بيم موج و گردابي چنين هايل» نباشد؛ سواحل و درياهاي ما رو به آباداني مي‌رود. اين است كه تاثير يك دريانورد، يك تاثير جهاني و ميهني است. دريانوردان نقش خود را فقط در خدمت در يك كشتي نبايد ببينند بلكه بايد سهم موثر و بزرگ خود را در گستره فرهنگ عمومي كشور ملاحظه كنند و بدانند كه رسالتي بيش از خدمت در يك كشتي به عهده آن هاست. دريانوردان، براي بخش دريايي ايران، حكم فرهنگ‌سازان واقعي و پرچم‌داران فرهنگ دريايي كشور را دارند و اين بسيار ارزشمند است. 
دوم: محيط زيست دريايي، نعمتي است كه به ما رسيده و ما بايد حافظ آن براي نسل‌هاي آينده خود باشيم. در اين حفاظت و صيانت، نقش دريانوردهاي سلحشور، نقش اول است و ما همه بايد پشت سر آن‌ها حركت كنيم. اين زماني است كه دريانوردان قدر و پايگاه و منزلت اجتماعي خود را بيش از پيش بدانند و باور كنند كه در جهاني كه به نام دريا ناميده مي‌شود، حاكمان اصلي آن‌ها هستند و صاحبان اصلي هم آن‌ها هستند. آن‌ها بايد دريا را به ما بياموزند و حفظ دريا را ياد دهند؛ زيرا بدون دريا، زندگي در سياره زمين بي‌معنا خواهد بود. 

درود دريانورد!
گرامي مي‌داريم ترا كه دريادلي. سپيدي را معنا مي‌بخشي و حوصله روزگار را با نوازش نسيم و موج، صفا مي‌دهي. 
سال‌روزت مبارك باد  و هميشه سربلند و سرافراز باشي. به نام تو و به ياد تو روز دريانورد را گرامي مي‌داريم و براي همه دريانوردان در ايران و جهان، آرزوي سلامت و بهروزي داريم و مي‌دانيم كه سلامت و بهروزي ما هم در موفقيت و پيروزي شماست. 
درود دريانورد!
سهم دریانوردان در ایمنی کشتی‌ها و حفاظت  از محیط زیست دریایی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه