راهکارهای نوین جذب گردشگران ورزشی به شهر بندر کنگ


صادق زحمت‌زاد خوری - امروزه صنعت گردشگری (توریسم) در دنیا یکی از منابع مهم درآمد و در عین حال، از عوامل موثر در تبادلات فرهنگی بین کشورهاست و به عنوان گسترده‌ترین صنعت خدماتی جهان حایز جایگاه ویژه‌ای است. از این رو، بسیاری از کشورها در رقابتی نزدیک و فشرده در پی‌افزایش بیش از پیش منافع و عواید خود از این صنعت هستند. 
مهمترین اصولی که در برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی فضاهای تفرجی-گردشگری باید مد نظر قرار گیرد به شرح زیر می‌باشد:
- سوق دادن و جهت‌دهی به ساختار و امکانات محیطی نسبت به نیازها و خواسته‌های افرادی که تمایل به استفاده از مکان تفرجی را دارند. 
- استفاده بهینه از داده‌های سیمای محیط از نقطه نظر کاربردی و زیبایی شناختی. 
- ایجاد ارتباط و هماهنگی بین خصوصیات اکولوژیکی سیمای طبیعی محیط و طرح‌ریزی که مدنظر می‌باشد.
- ایجاد حداکثر وابستگی به اصول ساده‌سازی در طرح‌ریزی فضاهای تفرجی. 
- طرح ریزی‌های تفرجی برای اینکه از قابلیت اجرایی و استفاده بالایی برخوردار باشد، می‌بایست به طور اقتصادی آماده شوند و برای استفاده کننده خصوصاً در جوامعی همچون جامعه ما کم خرج باشد. 
- طرح‌ریزی‌های تفرجی می‌بایست از نظر مقیاس و اندازه یا فرم و کاربرد تفرجی مدنظر، هماهنگ و مرتبط بوده و از طرفی نیز فضای تفرجی باید از هماهنگی خوبی با محیط برخوردار باشد.
- طرح ریزی‌های تفرجی می‌بایست نیازها و خواسته‌های گروه‌های سنی استفاده کننده را فراهم نمایند. 
- فضاهای جالب توجهی که از تاثیرات بصری و دیداری برخوردارند اراضی دارای خصوصیت جالب توجه مورفولوژیک، فضاهای جنگلی و کشاورزی و پوشش طبیعی گیاهی که در مجموعه سیمای محیط جای دارند، می‌بایست در راستای اصول اکولوژی سیمای محیط و حمایت گردند. 
- در ترکیب گیاهی فضاهای تفرجی و بخصوص در فضاهایی که در پهنه محیط طبیعی طرح ریزی می‌شوند از پوشش طبیعی گیاهی استفاده شده و کلاً خصوصیات ترکیب گیاهی باید با محیط طبیعی هماهنگ باشد. 

سخن پایانی
ساخت و تجهیز مراکز و پایگاه‌های ویژه گردشگری ورزشی-فرهنگی در مناطق مختلف آب و هوایی مختلف کشور جهت میزبانی گردشگران ورزشی داخلی، خارجی و تیم‌های ورزشی و تلاش در جهت تصویب قوانین در جهت تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در بخش گردشگری ورزشی ضروری است. در این میان بندر کنگ، با وجود برخورداری از ظرفیت‌های مناسب در زمینه قابلیت‌های طبیعت محور طبیعی و فرهنگی با رویکرد گردشگری ورزشی هنوز برای رسیدن به توسعه پایدار با تنگناها و محدودیت‌هایی روبرو است. توجیه نشدن جوامع محلی و مدیران به توجه بیشتر به صنعت گردشگری ورزشی طبیعت محور در استان در مسیر بینابین قرار دارد. یکی سری اقدامات ابتدایی در این زمینه صورت گرفته واحدهای بوم‌گردی در برخی فضاها ایجاد شده است. برخی تورهای گردشگری ورزشی در نقاط مستعد برگزار می‌شود ولی هنوز تا مدینه فاضله گردشگری ورزشی طبیعت محور و ساحل محور فاصله زیادی وجود دارد. به عبارتی مدیریت بخشی و عمودی می‌تواند در بلند مدت گردشگری ورزشی برای قشرهای مختلف از جمله قشر جوانان آسیب‌پذیر باشد با وجود این مدیریت مناسب با مدیریت یکپارچه در بین سازمان‌ها باید طوری باشد آسیب‌ها را در ابعاد وجود با حداقل ممکن به سرانجام رساند.

پیشنهادها
شناسایی و ایجاد منطقه نمونه گردشگری ورزشی در آب‌های ساحلی شهر بندر کنگ با مطالعات جامع بر روی هر یک از ویژگی‌های خاص این منطقه به عنوان نمونه معرفی شود که دارای شاخص‌های مهم گردشگری هستند. 
مشارکت بخش خصوصی و استفاده از سرمایه‌گذاری در این بخش و استفاده از تجربیات کشورهای پیشرو در حوزه توریسم، می‌تواند بهترین منبع برای کسب تجربه باشد. 
راهکارهای نوین جذب گردشگران ورزشی به شهر بندر کنگ
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه