یک کارشناس بازار سرمایه درباره عوامل رکود بورس به اقتصادسرآمد می گوید:

چرا گروه‌های ریالی در بازاربورس جذاب ترند

گروه بازارسرمایه - مسعود وطنخواه – بازار سرمایه کارنامه خرداد در حالی مانند اردیبهشت ماه با روند نزولی اما آرام به اتمام رساند که شاخص کل بورس در خرداد با 128هزار و 818 واحد نزول تمام کرد و به این ترتیب دو ماه نزولی را ثبت کرد. به همین ترتیتب، شاخص کل بورس که در ابتدای سومین ماه سال در سطح 2میلیون و 302هزار واحد بود در انتهای ماه با بازدهی نیم‌درصدی در تراز 2میلیون و 173هزار واحد قرار گرفت و گمانه‌زنی‌ها برای ادامه روند اصلاحی شاخص کل را تقویت کرد.
کارشناسان و تحلیل‌گران شناسایی سود از سوی فعالان بازار سرمایه به دلیل صعودهای اسفند و فروردین، کاهش نرخ ارز در بازار آزاد، خوش‌بینی درباره فضای سیاسی و به تبع آن کاهش انتظارات تورمی و نیاز به اصلاح قیمتی را از عوامل مختلف روند فعلی شاخص می‌دانند درباره چرایی و پیش‌بینی روند بورس در ماه‌های آینده نظر علی اسکینی، کارشناس بازار سرمایه را جویا شدیم.
اسکینی نرخ ارز را یکی از فاکتورهای مهم برای سرمایه‌گذاران دانست و در این باره به اقتصادسرآمد گفت: «در چند وقت اخیر کاهش نرخ ارز را شاهد بودیم که همین امر سبب فضای رکودی در بازار مسکن، خودرو و سایر بازارهای موازی شد.»
این کارشناس بازار سرمایه درباره تلطیف فضای سیاسی اظهار کرد: «خوش‌بینی فضای سیاسی و کاهش تنش در روابط ایران با آژانس اتمی و سایر طرف‌های مذاکره سبب کاهش ریسک سیستماتیک در فضای اقتصادی شده است که همین امر موجب کمتر شدن چشم‌انداز تورمی شد.»
اسکینی درباره نوسانات نرخ ارز نیز خاطرنشان کرد: «بورس نیز مانند سایر بازارهای موازی از این عوامل تاثیر می‌پذیرد کاهش نرخ ارز در بازار آزاد که چند ماه گذشته تا مرز 60هزار تومان هم پیش‌ رفته بود این روزها در محدوده 50 هزار تومان است و حتی روزهایی زیر 50 هزار تومان هم معامله شد.»
برخی شرکت‌ها به دلیل هزینه‌های ارزی بالا و تاثیرپذیری بالا از ارز با افت ارزش بعد از جهش ارزی رو به‌رو می‌شوند، که گاهی این ارزش می‌تواند تا یک چهارم قبل از جهش‌های ارزی کاهش پیدا کند. قیمت‌گذاری سهام محصولات داخلی این صنایع نیز بر اساس نرخ دلار و فروش صادراتی آن است. هر چند، بخشی از هزینه‌های این شرکت‌ها (شرکت‌های صادرات محور) دلاری است؛ اما، به دلیل حاشیه سود بالا و نسبت هزینه به درآمد پایین در مجموع برآیند مثبت‌تری دارد.

کمبود نقدینگی در بورس
این کارشناس بورس ادامه داد: «اما فاکتور مهمی که این روزها سبب فاز رکودی در بورس شده است کمبود نقدینگی در بازار سرمایه است که همین امر روند صعودی بورس را با چالش همراه کرده است.»
او یادآوری کرد: «ارزش معاملات در بازار سرمایه اکنون کاهش قابل توجهی (حدود 10 همت) در مقایسه با روزهای اوج خود (بالاتر از 15 همت) تجربه می‌کند؛ بنابراین افزایش ارزش معاملات یکی از پیش‌نیازهای ضروری برای رشد بورس است.»

عوامل بنیادی
این تحلیل‌گر بازار سرمایه درباره سایر عوامل اضافه کرد: «عوامل بنیادی موجود دربازار می‌تواند سبب افزایش ارزش معاملات و به تبع آن رشد بورس شود.»
او خاطرنشان کرد: «یکی از فاکتورهای بالابرنده ارزش معاملات نرخ دلار محدوده 40 هزار تومان است که در بازار متشکل ارزی معامله می‌شود که این نرخ می‌تواند سبب شود گزارش‌های یک و سه‌ماهه خوبی از شرکت‌ها و در ادامه استقبال سرمایه‌گذاران شود و مقداری این حالت رکودی ترمیم پیدا کند.»
اسکینی اضافه کرد: «به عبارت دیگر، ثبات قیمت ارز در بازار ازاد در محدوده 50هزار تومان می‌تواند دورنمای بهتری را نشان دهد.»

مقاومت شاخص کل بورس
او درباره شاخص کل بورس پیش‌بینی کرد: «بیشتر تکنیکالیست‌ها معتقدند که کف شاخص کل بورس محدوده 2میلیون و 50 تا 100هزار واحد است.»
تحلیل تکنیکال یا تحلیل فنی (technical analysis) بستری است که در آن تریدر حرکات قیمت را در آن بررسی می‌کند.
از نظر تئوری، به این معنی است که یک شخص به گذشته قیمت بازار و حرکت‌های آن نگاه می‌کند و حرکات و پتانسیل حرکت در آینده را تعیین (پیش‌بینی) می‌کند.
به شخصی که از تحلیل تکنیکال استفاد می‌کند، تکنیکالیست یا تحلیلگر تکنیکال می‌گویند. به تریدرهایی که از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند، تکنیکال تریدر (technical trader) می‌گویند.
اسکینی همچنین اظهار کرد: «بنیادی کارها نیز با توجه به نرخ ارز، فصل مجامع و دورنمای مطلوبی که از سودآوری پیش‌بینی می‌کنند، معتقدند که شرکت‌ها جذابیت قیمتی دارند و خیلی گران هم نیستند و پیش‌بینی می‌کنند بورس بازدهی مناسب در میان‌مدت دارد.»
تحلیل بنیادی یا اصطلاحاً تحلیل فاندامنتال (Fundamental analysis)، یکی از روش‌های تحلیل بورس است. سرمایه‌گذاران به کمک تحلیل بنیادی می‌توانند وضع یک شرکت را بررسی کنند و ارزش واقعی سهام آن را محاسبه کنند. استفاده از این دانش در کنار سایر دانش‌های تحلیلی می‌تواند به تصمیم‌گیری بهتر برای خرید و فروش سهام در بورس منجر شود.

گروه های ریالی جذابترند
این کارشناس بازارسرمایه در ادامه درباره صنایع بورسی گفت: «گزارش و مجامع درخشان از گروه سیمان این روزها منتشر می‌شود که معاملات سیمان در بورس کالا نیز تائیدکننده همین مطلب است.»
او ادامه داد: «گروه دیگری که مورد توجه است صنعت دارو با توجه به افزایش قیمت محصولات است.»
اسکینی یادآور شد: «در گروه قندوشکر نیز پس از گرفتن افزایش نرخ پیش‌بینی می‌شود چند نماد گزارش‌های یک و سه‌ماهه خوبی منتشر کنند.»

گروه‌های کامودیتی
این تحلیل‌گر بازار سرمایه در پایان پیش‌بینی کرد: «در گروه‌های کامودیتی نیز هر چه به اواخر سال میلادی نزدیک شویم با رشد قیمت‌ها در بازار جهانی می‌توانند رونق را تجربه کنند.»
کامودیتی کالایی است که قابلیت معامله با کالاهای مشابه را داشته باشد. این کالاها عموما مواد اولیه صنایع هستند. کامودیتی ها هر روز به عنوان یک ماده خام برای تمامی کالاهایی که بشر در زندگی روزمره استفاده می‌کند و نیز به عنوان یک دارایی، در بازار کامودیتی داد و ستد می‌شوند. قیمت کامودیتی ها به این دلیل برای اقتصاد اهمیت دارد که به طور مستقیم قیمت کالاهای نهائی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
 چرا گروه‌های ریالی  در بازاربورس جذاب ترند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه