برای روز قلم

فریبا نبوی طهرانی فر-   آنچه که به یک ملت و تاریخ آن، هویت می بخشد بیش از هر چیز، آثار و سرمایه های فرهنگی و هنری آن است که نسل به نسل و دست به دست میچرخد و چون گنجی گرانبها پاس داشته میشود.
 با ورق زدن تقویم، روزهایی را می بینیم که با اسامی خاص، نامگذاری شده اند؛ روزهایی که هر یک یادآور ارزش و جایگاه مشاهیر و مفاخر ادبی ایران و یا موضوعی خاص هستند. 
نامگذاری روزهایی به نام شاعران و دانشمندان  پر آوازه همچون " سعدی" ، "حافظ"، "خیام" ، مولانا و فرودسی و ... علاوه بر نکوداشت بزرگان ادبی، قدردانی از تلاش های ارزنده ای است که در حوزه فرهنگ و هنر ایران زمین انجام شده و به تاریخ کشورمان جلا و غنای فرهنگی بخشیده اند.
آثاری که علاوه بر خدمت به زبان فارسی، راوی وقایع و رویدادهای تاریخی کشور عزیزمان هستند و با گذر زمان، ارزش معنوی شان هرچه بیشتر شناخته می‌شود.
14 تیر، روز "قلم " نیز ، یکی از روزهاییست که نقش مهم نویسندگان را در جامعه مشخص می سازد و در سال 1381 ، از سوی انجمن قلم پیشنهاد شد و پس از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به ثبت رسید. 
ناگفته پیدا است که نویسندگان و صاحبان قلم، نقش مهمی در ارتقاء فرهنگی جامعه داشته و دارند و اختصاص روزی به این قشر فرهیخته، از جمله اقدامات شایسته ایست که در این زمینه انجام شده است. 
 در اهمیت قلم و نقش نویسندگان هرچه گفته شود کم است و قلمرو وسیع آن در قالب الفاظ نمی گنجد؛ 
"قلم،" پلی است برای ارتباط دنیای درون نویسنده با جهان بیرون و ابزاری است برای تجلی افکار و احوالات درونی نویسنده
  "قلم"، زبان عقل و احساس و اندیشه و بیانگر شخصیت نویسنده است و  بزرگترین دارایی او محسوب میشود .
"قلم " ابزاری است که به رغم کوچک بودن، بسیار قدرتمند است؛
گاهی به قدری نرم و لطیف است که روح خواننده را مینوازد 
و گاه چنان سخت و کوبنده است  ،که اذهان را دگرگون و متحول میسازد. 
نفوذ و قدرت قلم را نمی‌توان نادیده گرفت، گرچه پاسداشت قلم به زمان هوشنگ، پادشاه پیشدادی میرسد که نویسندگان را گرد خود جمع آورد و آنان را گرامی داشت، اما در دنیای امروز بیش از هر زمانی" قلم" قدرت یافته است و نویسندگان ،  نقش پر رنگی در حوزه فرهنگی و هنری و هدایت افکار و اذهان مردم دارند.
از این رو،  شایسته است قدردان نویسندگانی باشیم که با قلم خویش، شکوفایی و آگاهی می‌بخشند و برای غلبه بر جهل، بذر دانایی می افشانند. 
  روز قلم  بر تمام نویسندگان متعهد و دلسوز جامعه که در راستای روشنگری و حقیقت گام برمیدارند مبارک باد. 
برای روز قلم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه