واقعيت هاي پنجگانه انجمن مهندسی دریایی ایران از منظر روزنامه اقتصادسرآمد

استمداد انجمن مهندسی دریایی از رئیس جمهور

گروه تشكل هاي دريايي – اميد اسماعيلي – در شماره هاي پيشين روزنامه دريايي اقتصاد سرآمد بارها درباره انجمن مهندسي دريايي نوشتيم اينكه «ققنوس انجمن مهندسي دريايي از خاکستر بر می‌خیرد» با انتشار اين جمله در اين رسانه رسمي حوزه دريا به استقبال انجمن و برنامه هاي آن رفتيم و در اين مسير از هيچ تلاشي براي پويايي و پيشرفت آن دريغ نكرديم تا ثابت كنيم در مسير توسعه اقتصاد درياپايه شعار نمي دهيم بلكه عمل مي كنيم.
ايفاي نقش ممتاز اجتماعي و علمي اين انجمن‌ صنفی برای حوزه صنايع دريايي لازم است. آن چه كه از تلاش هاي انجمن و برنامه هاي آن مي بينيم روند رو به جلوست براي دست اندركاران و هيات مديره آن آرزوي توفيق داريم و هم همراه و ياور آن ها خواهيم بود.
به دنبال استمداد انجمن مهندسی دریایی ایران از دكتر رييسي، رئیس جمهوركشورمان، روابط عمومي اين انجمن در نوشتاري به دفتر روزنامه دريايي اقتصادسرآمد آورده است: انجمن مهندسی دریایی ایران طی نامه به رئیس جمهور، ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با مشارکت دانشگاه های معتبر کشور به منظور تقویت شورای عالی صنایع دریایی و تبدیل فرایند های تهیه، تصویب، اجرا و پایش دوره ای مصوبات شورا به یک سیستم نظامند، هدفمند و پویا، جلوگیری از صرف انرژی و زمان برای تشکیل نهادهای سیاست گذار موازی را درخواست نمود.
درهمين راستا؛ رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران نامه ای به سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور با موضوع «لزوم تقویت شورای عالی صنایع دریایی و جلوگیری از تشکیل نهادهای های موازی سیاست گذار در حوزه اقتصاد دریا محور» ارسال کرد. رونوشت این نامه به دفتر مقام معظم رهبری و مهدی قاسمی علی آبادی دبیر کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط زیست ارسال شده است. متن این نامه بدین شرح است: 

جناب آقای دکتر سیدابراهیم رئیسی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
موضوع: لزوم تقویت شورای عالی صنایع دریایی و جلوگیری از تشکیل نهادهای های موازی سیاست گذار در حوزه اقتصاد دریا محور
با سلام و احترام
به استحضار می رساند، طرح موضوع تشکیل «کارگروه اقتصاد دریا» توسط دبیر کمیسیون زیر بنائی، صنعت و محیط زیست همزمان با آغاز جلسات شورای عالی صنایع دریایی موجب بروز ابهامات و نگرانی هایی در جامعه صنایع دریایی کشور گردیده است. هدف از تشکیل کارگروه اقتصاد دریا، برنامه ریزی یکپارچه، ایجاد هماهنگی لازم جهت ارتقاء و توسعه دریا محور با رویکرد جمعیت پذیر، استفاده بهینه از ظرفیت های موجود، شکوفایی اقتصادی دریا، سواحل، جزایر و پسکرانه های ساحلی ذکر شده است. مطابق با طرح پیشنهادی ترکیب این کار گروه متشکل از معاون اول رئیس جمهور به عنوان رئیس کارگروه، وزیر راه و شهرسازی به عنوان نایب رئیس، جمعی از وزرا و بالاترین مقام دستگاه های اجرایی مرتبط است. محل دبیرخانه کارگروه سازمان بنادر و دریانوردی و مدیر عامل سازمان مذکور به عنوان دبیر کارگروه تعیین گردیده است. 
همانطورکه مستحضرید، شورای عالی صنایع دریایی مطابق با ماده 9 لایحه حمایت از صنایع دریایی با اهدافی مشابه کارگروه فوق و به منظور تمرکز سیاستگذاری و ایجاد هماهنگی لازم در جهت  بهره‌گیری کامل از ظرفیتهای کشور در بخش صنایع و امور دریایی تشکیل گردیده است. ترکیب کارگروه متشکل از رئیس جمهور (در غیاب وی معاون اول رئیس جمهور) جمعی از وزرا و بالاترین مقام های دستگاه های اجرایی مرتبط است. محل دبیرخانه شورا، وزارت صمت و وزیر صمت به عنوان دبیر شورا در نظر گرفته شده است. تصمیمات شورای عالی صنایع دریایی کشور پس از تأیید رئیس‌جمهور لازم‌ الاجراء خواهد بود.
همانطورکه مستحضرید، اجرای مصوبات دهمین جلسه شورای عالی صنایع دریایی شامل محاسبه و انتشار منظم سهم فعالیتهای اقتصادی دریا پایه ، تعیین سهم بهینه فعالیت های اقتصادی دریا پایه و سهم بهینه صنایع دریایی از تولید ناخالص داخلی در افق 5 ساله، نوسازی ناوگان دریایی کشور با حداکثر استفاده از کالای ایرانی و سایر موارد مصوب نیازمند همکاری، همفکری، اهتمام جدی، تلاش مستمر و رویکردی نظام مند از سوی کلیه نهادهای تاثیرگذار دریایی است. بدیهی است که کاستی های احتمالی لایحه توسعه صنایع دریایی میتواند در مقام عمل و اجرا مورد شناسایی قرار گرفته و از طریق لوایح اصلاحی برطرف گردند. شایان ذکر است، ایجاد نهادهای موازی سیاست گذار در حوزه دریا در تقابل با بند دوم پیش نویس سیاست های کلی توسعه دریا محور مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر سیاستگذاری یکپارچه و مدیریت منسجم و هم افزای توسعه دریا محور نیز قرار خواهد گرفت.
انجمن مهندسی دریایی ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با مشارکت دانشگاه های معتبر کشور به منظور تقویت شورا و تبدیل فرآیند های تهیه، تصویب، اجرا و پایش دوره ای مصوبات شورای عالی صنایع دریایی به یک سیستم نظام مند، هدفمند و پویا از جنابعالی درخواست دارد با جلوگیری از صرف انرژی و زمان برای تشکیل نهادهای سیاست گذار موازی، توسعه اقتصاد دریا محور را در مسیر کار و تلاش مستمر و موثر برای اجرای مصوبات شورای عالی صنایع دریایی و در نهایت، بهبود کسب و کار مردم هدایت فرمائید.
مهدی عجمی
رئیس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران
جهت استحضار ريس جمهورمحترم و فرهيختگان عرصه صنايع دريايي ايران
واقعیت اول انجمن مهندسی دریایی ایران
واقعیت اول این است که این انجمن مانند همه انجمن‌ها، در بستر وجودی جهان امروز بسیار مهم و ارزش‌مند است. ارزش و اعتبار انجمن، ذاتی است و برآمده از واقعیات جهانی است. جهان علمی امروز تعیین می‌کند که چه چیزی می‌تواند ارزش‌و اعتبار داشته باشد و به ذات خود، ارزش و اعتبار بالایی به انجمن‌ها می‌دهد که انجمن مهندسی دریایی نیز یکی از آن‌هاست.
واقعیت دوم 
واقعیت دوم این است که «متولی ارزش امام‌زاده را نگه می‌دارد». زیباترین بیان برای توضیح این نکته است که: انجمن‌ها به ذات مهم و ارزشمند هستند؛ اما در عمل، این اعضا هستند که باید ارزش‌ها را نشان دهند و یا ارزش‌های یک انجمن را سرکوب کنند. این خوب و بد انجمن‌ها به طور مستقتیم بستگی به اعضای آن دارد.
در انجمن مهندسی دریایی ایران، جمع کسانی که انگیزه مثبت دارند، اعضایی هستند که ذات انجمن را باور دارند و به قدرت و توانمندی خود برای پیشبرد انجمن و تحقق اهداف آن واقف هستند. 
این است که انجمن‌ها باید با موافقان حرکت کند، با مخالفان تضارب اندیشه کند و البته فکری برای حذف بی‌تفاوت‌ها بکند و این قاعده‌آی است که شامل انجمن مهندسی دریایی ایران هم می‌شود.
واقعیت سوم
انجمن مهندسی دریایی ایران ریشه دار است و کارنامه ای پربار دارد. نباید رخوت و کرخی چندسال اخیر که دلایل عدیده دارد را به منزله شکست آن دانست. انجمن می‌تواند قابلیت‌های بزرگ گذشته را رو کند و زندگی نوینی آغاز نماید. بنابراین، بدون ترس از آینده جمعی سلحشور باید سرکار بیایند تا کشتی به گل نشسته انجمن را به اوج موج‌های موفقیت ببرند.
واقعیت چهارم
انجمن مهندسی دریایی ایران دارای اعضای تحصیل کرده و با تجربه است. صنفی نیست که از تحصیلات سطحی برخوردار باشند و فقط تجربه بر آن‌ها حاکم باشد. دانش، فن و تجربه هر سه در اختیار اعضای این انجمن است و از ان وزن بسیار بالایی می‌سازد. توجه باید داشت که اگر انجمن فقط ۱۰۰  عضو و هر عضو حداقل ۱۰ سال تجربه و دانش اندوخته باشد، ما با انجمنی مواجه هستیم که حداقل ۱۰۰۰ سال دانش و تجربه با خود به همراه دارد و این چیز کمی نیست. از عهده این اعضای پرمحتوا، کارهای بزرگی بر می‌آید.
واقعیت پنجم
واقعیت این است که کشور به داشتن چنین انجمنی نیاز دارد. این یک نیاز اجتماعی است که هر جامعه ای به انجمن‌ها دارد و انجمن مهندسی دریایی ایران هم مورد نیاز جامعه و کشور  است این نیاز جامعه و کشور به این انجمن، باید مد نظر اعضا قرار داشته باشد و برای بهسازی آن تلاش کنند و بیش از یک دهه تجربه و ریشه را نسوزانند.
استمداد  انجمن مهندسی دریایی  از رئیس جمهور
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه