گزارش «اقتصادسرآمد» از پایین بودن ارزش معاملات خرد؛

لرزش پایه‌های شاخص بورس در تراز 2میلیون واحدی

گروه بازارسرمایه - مسعود وطنخواه - شاخص کل بورس در هفته گذشته در مجموع نوسانی رو به پایین داشت. نبود نقدینگی، کاهش ارزش معاملات و ادامه روند خروجی پول از بازار سرمایه در نهایت سبب شد که پایه‌های شاخص کل بورس در تراز 2میلیون واحد به لرزه درآید.
به گزارش اقتصادسرآمد، در میانه زمان معاملات آخرین روز معاملات بورس در روز چهارشنبه، برای حدود یک ساعتی شاخص کل از سطح 2میلیون واحد عبور کرد و وارد تراز یک‌میلیون واحدی شد.
بر اساس قوانین تکنیکال نفوذ و برگشت از یک سطح به عنوان شکست تعبیر نمی‌شود، اما با توجه به روزهای مه‌آلودی که بازار سرمایه با ارزش معاملات خرد و خروج پول حقیقی دست به گریبان است این نفوذ می‌تواند زنگ خطری برای فعالان بازار سرمایه باشد.
برگشت روند به سطح 2میلیون واحد در صورتی می‌تواند مثبت باشد که روند بازگشتی با قدرت و ورود پول همراه باشد در غیر این صورت، احتمال شکست سطح 2میلیون واحد بالا است.
نمونه این روند حرکتی را در سطح 2میلیون و صد هزار واحدی هم اتفاق افتاد در مهر ماه گذشته بود که «اقتصاد سرآمد» در گزارشی با عنوان «آیا حمایت 2میلیون و100هزار واحدی شاخص کل شکسته شد» درباره شکست تراز 2میلیون و 100هزار واحدی و تبعات کاهش بیشتر این نماگر بورس هشدار داده شد. اکنون تراز 2میلیون واحد نیز همان حالت را دارد.
روزنامه «اقتصاد سرآمد» درباره شکست 2میلیون و صد هزار واحد در مهر ماه نوشت: شاخص کل بورس در ادامه روند نزولی خود روز گذشته سطح حمایت 2میلیون و 100هزار واحدی را از دست داد و اگر این شکست ثبیت شود در ادامه باید منتظر رسیدن شاخص کل بورس به سطوح پایین‌تر 2میلیون 50 و 2میلیون واحد باشیم. موردی که با توجه به ارزش پایین معاملات خرد و ادامه سناریوی خروج پول حقیقی از بازار سرمایه در این روزها، دور از دسترس نیست که شاخص کل بورس سطوح پایین‌تر را تجربه کند.

بار روانی 2میلیون واحد
سطح 2میلیون واحد اهمیت روانی بیشتری در مقایسه با سطح تکنیکالی دارد. تکنیکالیست‌ها سطح یک میلیون و 950هزار واحدی را با اهمیت می‌دانند. سطحی که می‌تواند زمان برگشت رو به بالای شاخص کل بورس باشد.
سطوح از نظر تکنیکالی به گونه‌ای است که در ناحیه آن، قیمت سهام در برخورد با این خط واکنش مثبت نشان می‌دهد و روند نزولی به صعودی تغییر می‌کند، به همین علت تحلیلگران اعتقاد دارند آن نماد به این خط حمایتی همین واکنش مثبت را در آینده هم نشان خواهد داد.در خط حمایت فشار خرید به فشار فروش غلبه می‌کند، بنابراین از آنجایی که گرایش به خرید سهام در خط حمایتی بیشتر از تمایل به فروش سهام است، قیمت سهام با رشد مواجه خواهد شد.
اتفاقی که در زمان از دست رفتن یک حمایت می‌افتد افزایش عرضه و کاهش تقاضا نزد فعالان بازار سرمایه است. چراکه تکنیکالیست‌ها معتقدند که بعد از شکسته‌ شدن یک حمایت باید روند نزولی تا حمایت پایین‌تر ادامه پیدا کند که همین امر، سبب افزایش عرضه‌ها از سوی فروشندگان و کاهش تقاضا از سوی خریداران می‌شود.

روند شاخص کل در هفته گذشته
اولین روز هفته گذشته، شاخص کل بورس هزار و 429 واحد افزایش یافت. 166 میلیارد تومان خروج پول حقیقی و ارزش معاملات خرد نیز 3.5میلیارد تومان بود.
یکشنبه نیز شاخص کل صعود هفت هزار و 240واحدی ثبت کرد و وارد تراز 2میلیون و 32هزار واحدی شد. خروج پول حقیقی کاهش یافت و به 77میلیارد تومان رسید، ارزش معاملات خرد بدون تغییر 3.5میلیارد تومان ماند.
در میانه هفته و در اولین روز آبان، شاخص کل بورس باکاهش 10هزار واحدی روند نزولی ثبت کرد. خروج پول حقیقی افزایش یافت و به 363 میلیارد تومان رسید، ارزش معاملات خرد با رشد به 3.8میلیارد تومان رسید.
کاهش شاخص کل بورس روز سه‌شنبه بیشتر شد و با افت 21هزار و 563واحدی در تراز 2میلیون و 340واحدی ایستاد. خروج پول حقیقی نیز افزایش یافت و به 481میلیارد تومان رسید ارزش معاملات خرد 4.3میلیارد تومان شد.
روند نزولی شاخص کل بورس روز چهارشنبه نیز ادامه یافت و با نفوذ به زیر 2میلیون واحد در نیمه زمان معاملات و برگشت به بالای سطح دو میلیون واحد، سرانجام این نماگر بازار سرمایه با رشد هزار و 735واحدی در سطح 2میلیون و 2هزار و 75واحدی ایستاد.
خروج پول حقیقی با کاهش در مقایسه با روز سه‌شنبه به 274میلیارد تومان رسید اما ارزش معاملات خرد به 3،285 میلیارد تومان شد که کمترین ارزش معاملات در یک سال گذشته است.

کسری بودجه فشار مضاعف بر بورس
محقق نشدن درآمد دولت سبب کسری بودجه می‌شود. یکی از منابع دولت برای درامد فروش اوراق قرضه در بازار سرمایه یا بین بانکی است. آمارها نشان می‌دهند که در ماه‌های اخیر استقبال از اوراق مشارکت مناسب نبوده است. به عبارت دیگر، جذابیت سود این اوراق با توجه به نرخ تورم کاهش یافته است و به تبع آن تقاضا نیز برای خرید این اوراق کم شده است.
کسری بودجه (به انگلیسی: Deficit ) هنگامی رخ می‌دهد که دولت (و یا هر نهاد دیگری) بیش از درآمد خود پول خرج کند. در برابر کسری بودجه، مازاد بودجه وجود دارد. به کسری بودجه انباشته شده طی چند سال بدهی دولت گفته می‌شود. تأمین کسری بودجه معمولاً از طریق استقراض داخلی یا خارجی انجام می‌شود.
کارشناسان معتقدند که دولت برای فروش اوراق خود در ماه‌های آینده مجبور خواهد بود که نرخ سود را بالاتر ببرد. در صورت رشد سود اوراق، جذابیت سهام در بورس کاهش می‌یابد و احتمالا این امر موجب رکود بیشتر بازار سرمایه می‌شود.

تحقق نیافتن 30 درصد از منابع عمومی بودجه دولت
اول آبان سال جاری داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در میان جمعی از خبرنگاران به ارائه آمار و ارقامی پرداخت که نشانگر میزان محقق نشدن بودجه عمومی دولت بود.
طبق این گفته‌ها، در هفت ماه ابتدایی امسال 70 درصد از منابع بودجه عمومی دولت محقق شده است. در قانون بودجه 1402 ذکر شده که منابع بودجه عمومی دولت در این سال برابر با 2 هزار و 82 هزار میلیارد تومان (همت) است. بنابراین رقم هفت ماهه منابع بودجه عمومی برابر با یک هزار و 215 همت است. این رقمی است که در بودجه به تصویب رسیده و می‌بایست محقق می شد. حال طبق اظهارات منظور 364 همت از آن محقق نشده است.
 لرزش پایه‌های شاخص بورس در تراز 2میلیون واحدی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه