«اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

بورس آچمز  بودجه شد

رئیس سازمان بورس، شرکت‌های بورسی را به هم‌اندیشی برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها دعوت کرد
​​​​​​​گروه بازارسرمایه - مسعود وطنخواه - بورس با رد کلیات بودجه و برگشت آن به دولت وارد فاز جدیدی از رکود شد. حال فعالان بازار سرمایه صبر می‌کنند تا دوباره بودجه پس از اصلاحات از سوی دولت تقدیم مجلس شود. به عبارت دیگر، بورس آچمز بودجه شد.
همواره و در زمان بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی، بازار سرمایه نوعی بلاتکلیفی را تجربه می‌کند چراکه فعالان بازار سرمایه برای ورود یا خروج نقدینگی به بورس نیازمند اطلاعات لازم برای پیدا کردن زمینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری هستند و نظر به اینکه دانستن مقدار تعرفه، معافیت مالیاتی برای سال جدید، مشوق‌های اقتصادی، قیمت سوخت و... در بودجه تعیین می‌شود به همین دلیل فعالان بازار سرمایه صبر می‌کنند تا بودجه تصویب شود.بودجه که یک مفهوم در اقتصاد خرد است، برای شخص، خانواده، گروهی از افراد، کسب و کار، دولت، کشور یا هر چیزی که درآمد کسب می‌کند و پول خرج می‌کند؛ اهمیت به‌سزایی دارد.
بودجه تخمینی از درآمد و هزینه در طول یک بازه زمانی معین در آینده (معمولاً یک ساله) به منظور نیل به اهداف تعیین شده ‌است. این سیاست‌ها در قالب برنامه‌ریزی عملیات شرکت، مخارج سرمایه‌ای و گردش وجوه نقد مطرح می‌شوند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز سه‌شنبه ۲۱ آذر، به‌رغم تصویب کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، کلیات این لایحه را در صحن علنی رد کردند؛ این در حالی‌ست که صبح امروز هم ۱۰ نفر از نمایندگان در موافقت با کلیات لایحه بودجه از عملکرد دولت در توجه به معیشت مردم، اصلاح ساختار و واقعی بستن بودجه و کاهش وابستگی به فروش نفت دفاع کردند و رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ هم اعلام کرده بود که دولت سیزدهم در لایحه بودجه ۱۴۰۳ منابع را واقعی‌تر دیده است.نمایندگان مجلس یازدهم، کلیات آخرین بودجه ارسالی به این مجلس را در حالی به بهانه عدم تأمین منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان رد کردند که اولاً طبق قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت در گام نخست فقط منابع و سقف بودجه را به مجلس ارائه کرده و ثانیاً به گفته رئیس کمیسیون تلفیق و رئیس سازمان برنامه و بودجه، دولت ۵۰ همت به این امر اختصاص داده است.
بورس دو بار به بودجه واکنش نشان می‌دهد یکی در زمانی که دولت آن را تقدیم مجلس می‌کند که در این زمان به خاطر مشخص شدن کلیات بودجه اولین تصمیم‌گیری‌ها نزد سرمایه‌گذاران گرفته می‌شود. بار دوم، زمانی است که بودجه پس از بررسی و اصلاحات در مجلس مورد تصویب قرار می‌گیرد. معمولا پس از تصویب است که واکنش اصلی به دلیل رفتار سرمایه‌گذاران اتفاق می‌افتد.
پیش از این محمدامین امین‌الرعایا، تحلیل‌گر بورس در مطلبی با عنوان «بورس در سایه بودجه تقدیمی دولت به مجلس» به «اقتصاد سرآمد» درباره تاثیر بررسی بودجه در مجلس گفته بود: «ابهامات زیاد بودجه تقدیمی از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی سبب شده است که فعالان بازار سرمایه اندکی با احتیاط تحولات بررسی بودجه را دنبال کنند.»امین‌الرعایا اضافه کرده بود: «یکی از موارد مبهم، مقدار مالیات و طبقه‌های مشمول مالیات است. از قرار معلوم برای سال 1403، در بودجه پیش‌بینی شده است که از حساب‌های بانکی دریافت‌کننده سود و صندوق‌های با درآمد ثابت در بازار سرمایه مالیات اخذ شود.»با رد کلیات بودجه در واقع مرحله اول واکنش نوعی برگشت خورده است به عبارت دیگر، فعالان بازار سرمایه صبر می‌کنند تا اصلاحات انجام شود بعد بر اساس تغییرات صورت‌گرفته استراتژی جدید انتخاب کنند. کاهش حجم معاملات خرد به زیر 5هزار همت تومان و شروع روند خروجی پول حقیقی از بازار سهام در چند روز گذشته به نوعی بیانگر همین مطلب است.

کاهش 12935واحدی شاخص کل در هفته گذشته
شاخص کل بورس که تا محدوده 2میلیون و 177هزار واحدی صعود کرده بود پس از ناتوانی در فتح سطح 2میلیون و 200هزار واحدی وارد حرکت اصلاحی شد و در هفته گذشته روند نزولی تجربه کرد و تا تراز 2میلیون و 158هزار واحدی پایین آمد.

کاهش ارزش معاملات خرد
شنبه گذشته ارزش معاملات خرد 5.5همت تومان و 241میلیارد تومان خروج پول حقیقی ثبت شد.
یکشنبه گذشته نیز کاهش ارزش معاملات خرد ادامه یافت و به 5همت تومان رسید، اما از مقدار خروج پول حقیقی کاسته شد و 144میلیارد تومان ثبت شد.
دوشنبه گذشته و با رونق معاملات در نیمه اول زمان بازار، ارزش معاملات با افزایش به 5.6همت تومان رسید، اما خروج پول حقیقی با افزایش به 162میلیارد تومان رسید.
سه‌شنبه گذشته و در روزی که کلیات بودجه از سوی مجلس رد شد. ارزش معاملات خرد با کاهش به 5.3همت تومان رسید و خروج پول حقیقی نیز با رشد به 264میلیارد تومان رسید.روند نزولی ارزش معاملات خرد در 22 آذر نیز ادامه داشت؛ به طوری که چهارشنبه گذشته ارزش معاملات خرد 4.6هزار همت تومان و 105میلیارد تومان خروج پول حقیقی ثبت شد.
معاملات خرد همان معاملات عادی هستند که توسط سهام‌داران خرد صورت می‌گیرد. این نوع از معاملات شامل محدودیت‌های قیمتی و حجمی هستند. این امر بر خلاف معاملات بلوکی است که هیچ‌گونه محدودیتی در رابطه ‌با قیمت و حجم نداشتند. سرمایه‌گذارانی که به‌صورت حرفه‌ای در این بازار مشغول هستند در فرایند انتخاب بهترین سهام از ارزش معاملات خرد برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند، زیرا حجم و ارزش معاملات خرد در بورس میزان نقدشوندگی روزانه‌ی این بازار را مشخص می‌کند و اطلاعاتی را دررابطه‌با خریدوفروش سهام به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. در واقع می‌توان گفت در یک روز معاملاتی سهام هر نماد بورسی با قیمت‌های مختلف و حجم‌های متفاوت به فروش می‌رسد. توجه به همین اطلاعات حائز اهمیت است.

درج بانک دی بعد از لغو پذیرش در تابلو زرد بازار پایه
با مصوبه کمیته درج فرابورس، بانک دی که به دلیل ناتوانی از خروج از زیان انباشته سنگین از فهرست شرکت های فرابورس لغو شده بود در تابلو زرد بازار پایه درج نماد شد.بانک دی پس از اینکه نتوانسته بود از مهلت داده‌شده فرابورس برای خارج شدن از شمولیت ماده 141 قانون تجارت خارج شود سرانجام از بازار فرابورس به بازار پایه تبعید شد.ماده ۱۴۱ قانون تجارت: اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود هیات مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت مورد شور و رای واقع شود.
پیش از این معاون ناشران فرابورس در این باره عنوان کرده بود: با توجه به عدم خروج این شرکت از ماده ۱۴۱، نماد «دی» لغو پذیرش شد و در روزهای آتی به بازار پایه جهت درج و انتقال نماد منتقل خواهد شد.

دعوت رئیس سازمان بورس برای هم‌اندیشی
 در تجدید ارزیابی دارایی‌ها
رئیس سازمان بورس، شرکت‌های بورسی را به هم‌اندیشی برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها با حضور وزیر اقتصاد دعوت کرد.
بر اساس این گزارش، در دعوتنامه مجید عشقی به مدیران شرکت‌های بورسی آمده است: «پیرو جلسه برگزارشده با موضوع هم اندیشی به منظور اتخاذ تدابیری در خصوص افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها مورخ ۱۴۰۲/۰۹/۱۱ در محل این سازمان و به منظور تأکید بر مزایای قانونی موجود به منظور بهره‌مندی از ظرفیت افزایش سرمایه از محل صدرالاشاره دعوت به عمل می‌آید تا در جلسه‌ای که دوشنبه ۲۷ آذر ساعت ۱۶:۳۰ در سالن جهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل می‌شود، حضور بهم رسانید.» 

افزایش 13734واحدی شاخص کل بورس
شاخص کل بورس اولین روز معاملاتی هفته جاری 13هزار و 734واحد رشد را ثبت کرد و در سطح 2میلیون و 171هزار واحدی ایستاد.
دعوت از وزیر اقتصاد و شرکت‌های بورسی در هفته گذشته برای هم‌اندیشی درباره افزایش سرمایه از ظرفیت تجدید ارزیابی داریی‌ها سبب شد که بورس اولین روز را با صعود شرکت‌های مستعد افزایش سرمایه آغاز کند.فولاد مبارکه اصفهان با هزار و 611، گروه مپنا با هزار و 554، مخابرات ایران با هزار و 295 و صنایع پتروشیمی خلیج فارس با هزار و 268واحد بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند.
ارزش معاملات خرد نیز با رشد در مقایسه با آخرین روز معاملاتی هفته گذشته به 5.9همت تومان رسید همچنین 258میلیارد تومان ورود پول حقیقی ثبت شد.
بورس آچمز  بودجه شد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه