بررسی اهمیت حفاظت از اقیانوس‌ها از منظر «روزنامه دریایی سرآمد»

ضرورت همکاری دولت‌های ساحلی برای حفاظت از اقیانوس‌ها

گروه فراساحل - سیدعمران طباطبایی - وقت آن است که از تمام توان خود برای حفاظت از اقیانوس دفاع کنیم. به معنای واقعی کلمه هوایی که تنفس می‌کنیم را به ما می‌دهد. اقیانوس و به ویژه فیتوپلانکتون‌ها مسئول حدود ۵۰ درصد از اکسیژن تولید شده در کره زمین هستند. فیتوپلانکتون‌ها گیاهان میکروسکوپی هستند که در سطح اقیانوس ها و دریاچه ها زندگی می‌کنند و توسط جریان ها به اطراف حمل می‌شوند. آن‌ها بسیار شبیه به روشی عمل می‌کنند که برگ درختان در زمین انجام می دهند، آن ها دی اکسید کربن را جذب کرده و اکسیژن آزاد می کنند. فیتوپلانکتون ها در اقیانوس به معنای واقعی کلمه نحوه تنفس و زنده ماندن انسان ها هستند. آب و هوا را تنظیم می کند. اقیانوس با پوشش ۷۱ درصد از سیاره کره زمین، نقشی حیاتی در تنظیم آب و هوا و کاهش آلاینده ها ایفا می کند البته خالی از لطف نیست باید در وهله اول آلاینده ها را کاهش دهیم و تغییرات اقلیمی را کند کنیم. اقیانوس بزرگ ترین مخزن کربن جهان است، دی اکسید کربن را جذب می کند و بیش از ۹۰ درصد گرمای اضافی در سیستم آب و هوایی را به خود اختصاص می دهد که به تنظیم دما در زمین کمک می کند. همچنین گرما، نمک و ارگانیسم ها را از طریق جریان های خود توزیع می کند.
سیدعمران طباطبایی فعال رسانه‌ای به روزنامه دریایی سرآمد نوشت: تاثیر تغییرات آب و هوایی بر سلامت اقیانوس به طور فزاینده ای آشکار شده است. جهان دریافته که تغییرات آب و هوایی رخ داده است که هم دمای زمین و هم دمای اقیانوس ها گرم تر شده، یخ های دریای قطب شمال کاهش یافته، سطح آب دریاها افزایش یافته، اقیانوس ها اسیدی تر شده اند و همچنین شاهد کاهش سطح اکسیژن بوده ایم. نهنگ ها و دلفین ها و همچنین دیگر موجودات دریایی، سهم مهمی در ذخیره طولانی مدت کربن در اعماق دریا و تحریک جذب دی اکسید کربن از اتمسفر دارند. هنگامی که پستانداران دریایی به ویژه نهنگ های بالین مهاجرت می کنند، مواد مغذی را به درون اقیانوس دفع می کنند. اساساً، آن ها این مواد مغذی را از زمین های غنی تغذیه ای که ماه ها در آنجا گذرانده اند، به مناطق اغلب فقیر از مواد مغذی که به آنجا نقل مکان کرده اند، منتقل می کنند.
این مواد مغذی به تحریک رشد فیتوپلانکتون ها کمک می کنند که برای اقیانوس و سیاره زمین حیاتی هستند. تحقیقات اندیشمندان نشان می دهد که برخی از نهنگ ها مقادیر زیادی آهن را از طریق مدفوع خود به سطح آب می آورند. آهن منجر به افزایش جمعیت پلانکتون ها می شود که به نفع کل اکوسیستم است. از کریل های کوچک گرفته تا نهنگ های آبی و از جلبک دریایی گرفته تا صخره های مرجانی، اقیانوس خانه طیف عظیمی از گونه ها است و برای تنوع زیستی سیاره زمین بسیار مهم است. اکوسیستم ظریفی در اقیانوس وجود دارد که زنجیره های غذایی، تعاملات و وابستگی هایی بین گونه ها دارد. دخالت انسان و اثرات تغییرات آب و هوایی می تواند به راحتی این اکوسیستم حساس را به هم بریزد و تاثیر منفی بگذارد. بسیاری از گونه های دریایی در حال حاضر موقعیت جغرافیایی و رفتارهای خود را به دلیل تغییرات آب و هوایی به ویژه ناشی از تغییرات دمای دریا تطبیق داده اند. اگر اطمینان حاصل نکنیم که اقیانوس ها سالم می ماند، متاسفانه شاهد کاهش جمعیت برخی گونه ها و حتی احتمالا منقرض شدن آن ها خواهیم بود. اقیانوس به انسان ها غذا می دهد. ماهی حدود مثبتی از پروتئین مصرفی در جهان را تشکیل می دهد و تخمین زده می شود که اقیانوس منبع اصلی پروتئین برای بیش از یک میلیارد نفر است. برای حفاظت از اقیانوس، بشر باید در شیوه های ماهیگیری پایدار مشارکت کند و از صید بیش از حد دور شود. خوردن پروتئین گیاهی بیشتر در رژیم غذایی ما نیز به کاهش تقاضا برای ماهی کمک خواهد کرد.
تخمین زده می شود که سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن ماهی به دلیل شیوه های مخرب ماهیگیری تلف می شود. اگر روش های خود را تغییر ندهیم، دانشمندان پیش بینی می کنند که بیش از ۵۰ درصد از گونه های دریایی جهان ممکن است در آینده نزدیک با انقراض مواجه شوند. انسان ها برای تفریح به سمت اقیانوس جذب می شوند. چه در حال شنا کردن، موج سواری، قایق رانی، غواصی، تماشای نهنگ و چه در حال چرت زدن در ساحل باشیم، بودن در کنار دریا بخش بزرگی از اوقات فراغت و سرگرمی ما را تشکیل می دهد. همچنین می تواند به بشر در تشکیل جوامع جدید و پیدا کردن دوستانی که به همان اندازه مشتاق لذت بردن و حفاظت از محیط اقیانوس هستند، کمک کند.
چه شرکت هایی که کالاهای خود را به سراسر جهان ارسال می کنند و چه مدرسه موج سواری که در ساحل برپا می شود، اقیانوس فرصت های سودمند زیادی برای اقتصاد و ایجاد جوامع ساحلی فراهم می کند. فعالیت های مرتبط با اقیانوس از جمله گردشگری، شیلات، کشتیرانی، انرژی تجدید پذیر و حمل و نقل نیز میلیون ها نفر را در سراسر جهان به کار می گیرند. اقتصاد آبی یک حوزه رشد عظیم است اما البته مهم است که کسب و کارها، فعالیت های خود را به شیوه ای پایدار انجام دهند تا هرگونه تاثیر بر سلامت اقیانوس ها را به حداقل برسانند. اقیانوس به سلامت و تندرستی بشر کمک می کند. صرف زمان در کنار دریا یا حتی غوطه ور شدن در دریا می تواند مزایای سلامتی زیادی برای انسان به همراه داشته باشد. اغلب پزشکان شروع به تجویز اقامت در کنار دریا برای کسانی می کنند که نیاز به تقویت سلامت خود دارند. به عنوان مثال نشان داده شده است که شنا کردن در آب دریا مزایایی برای پوست، سیستم ایمنی و همچنین تاثیر مثبتی بر سلامت روان دارد. همچنین تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد نشستن و تماشای افق دریا و گوش دادن به امواج دریا درمانی است و به بدن و ذهن کمک می کند تا آهسته و آرام شوند. اقیانوس پایه و اساس تمام حیات است، مکانی فوق العاده و تا حد زیادی کشف نشده که مملو از گیاهان و حیوانات بسیار متنوعی است که همراه با جریان ها و سیستم های طبیعی، سیاره زمین را شکل می دهد. اقیانوس برای انسان لذت بخش و همچنین معیشت میلیون ها نفر را تسهیل می کند.
اما اقیانوس فقط یک کالا نیست. اقیانوس ترمیمی است. آرام می‌شود و ما را به هم متصل می کند. تاثیر مثبتی که می تواند بر سلامتی انسان داشته باشد بسیار زیاد است. از پری دریایی گرفته تا کراکن، اقیانوس برای انسان ها، قرن ها جذاب بوده است. به سختی می توان تصور کرد که سفر به آن سوی اقیانوس بدون دانستن کوچکترین نام و نشانی چگونه بوده است یا حتی اگر از دنیا سقوط کنید به کدام سمت یا نقطه می افتیم. بشر با اقیانوس گره خورده و وقتی به دریا بر می گردیم، چه برای بادبان کشیدن باشد و چه برای تماشا کردن، محو زیبایی آن می شویم. تمام زندگی روی زمین از اقیانوس شروع شد. مقدار نمک خون بشر به طور قابل توجهی شبیه به اقیانوس است و زمانی که خویشاوندان نئاندرتال ما شروع به ماهی گیری کردند، افزودن امگا ۳ به رژیم غذایی آن ها به افزایش عملکرد مغز آن ها کمک کرد و در نتیجه مستقیماً بر تکامل انسان به عنوان یک گونه تاثیر گذاشت. ما واقعا با اقیانوس گره خورده ایم و باید از آن مراقبت کنیم چون با آن، ما هستیم. اقیانوس بخشی از تمام کارهای روزمره انسان است و گاهی اوقات به گونه ای ما را شگفت زده می کند. مهم نیست کجا زندگی می کنید. چه در نزدیکی ساحل باشید، چه در حومه شهر و چه در وسط یک شهر بزرگ، اقیانوس هر روز تأثیر عمیقی بر زندگی انسان ها دارد. وقتی صبح شیر آب خود را باز می‌کنیم تا دندان هایمان را مسواک بزنیم آبی که استفاده می‌کنیم و همچنین جلبک های موجود در خمیر دندان، از اقیانوس می آید. زمانی که تلویزیون تماشا می کنیم یا از اینترنت استفاده می کنیم برخی از مواد مورد استفاده برای این کار از اقیانوس آمده اند. هنگامی که غذاهای مورد علاقه خود را از سوپرمارکت خریداری می کنیم بسیاری از آن ها از طریق اقیانوس به کشور یا شهرها ارسال شده اند. برای نفس کشیدن به اقیانوس تکیه می کنیم. ۵۰ درصد اکسیژن حیات، از اقیانوس می آید. پلانکتون های کوچک و گیاهان اقیانوس، دی اکسید کربن را جذب می کنند و از طریق فرآیندی به نام فتوسنتز، دی اکسید کربن را به اتمسفر باز می گردانند.
ادامه دارد
 ضرورت همکاری دولت‌های ساحلی برای حفاظت از اقیانوس‌ها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه