بررسی اهمیت حفاظت از اقیانوس‌ها از منظر «روزنامه دریایی سرآمد»

ضرورت همکاری دولت‌های ساحلی برای حفاظت از اقیانوس‌ها

گروه فراساحل - سیدعمران طباطبایی فعال رسانه‌ای به روزنامه دریایی سرآمد نوشت: تاثیر تغییرات آب و هوایی بر سلامت اقیانوس به طور فزاینده ای آشکار شده است. جهان دریافته که تغییرات آب و هوایی رخ داده است که هم دمای زمین و هم دمای اقیانوس ها گرم تر شده، یخ های دریای قطب شمال کاهش یافته، سطح آب دریاها افزایش یافته، اقیانوس ها اسیدی تر شده اند و همچنین شاهد کاهش سطح اکسیژن بوده ایم.
 بنابراین هر بار که شما نفس می کشید، نیمی از اکسیژنی که وارد می کنید از اقیانوس آمده پس ما به معنای واقعی کلمه به آن برای زنده ماندن نیاز داریم. اقیانوس آب و هوا و اقلیم ما را هدایت می کند. در واقع ۹۸ درصد از گرمای پرتوه ای خورشید، توسط اقیانوس جذب می شود. سپس این گرما از طریق جریان هایی به دور زمین حرکت می کند، بنابراین آب گرم در استوا به دور زمین و تا قطب ها حرکت می کند. اقیانوس بخش مهمی از چرخه آب را بازی می کند. وقتی خورشید می تابد و جریان های گرم اقیانوس را گرم می کنند، آب تبخیر می شود. این نه تنها ابرها را تشکیل می دهد بلکه دمای هوا و رطوبت را نیز افزایش می دهد و آب و هوا را ایجاد می کند. ابرها سپس روی زمین منفجر می شوند، سپس باران می بارد و این آب پیش از بازگشت به اقیانوس توسط هر موجود زنده ای روی کره زمین مورد استفاده قرار می گیرد و بدون این فرآیند، بیشتر سیاره زمین بیابانی خواهد بود.
اقیانوس، پروتئین مورد نیاز حداقل نزدیک به ۳ میلیارد انسان را تأمین می کند و هر گیاه، سبزی و حیوانی که رشد کرده است، هر چیزی که می خوریم به اقیانوس متصل است. آمار در مورد میزان تغذیه ماهی ها با خوک ها، گاوها و مرغ هایی که مصرف می کنیم متفاوت است، اما برخی دانشمندان می گویند که تا یک سوم کل ماهی های برداشت شده از اقیانوس به غذای حیوانات پرورشی تبدیل می شود. بنابراین اقیانوس به ما زندگی می دهد که این موضوع غیر قابل انکار است اما بر کیفیت زندگی ما نیز تأثیر می گذارد. مطالعات پژوهشگران نشان می دهد که حضور در اقیانوس، نزدیک یا زیر آن می‌تواند ما را در کاری که انجام می‌دهیم شادتر، سالم تر، مرتبط تر و بهتر کند. حرکت امواج آرام اقیانوس و ماهی ها در یک آکواریوم به نام حرکت هراکلیت شناخته می شود. این حرکات آرام و تکراری، از نظر روانی، آرامش بخش هستند. مطالعات محققان نشان داده است که مردم طبیعت را مثبت می دانند و گذراندن زمان در میان آن باعث بهبود خلق و خو می شود. همچنین سلامت جسمی و روانی در افرادی که در نزدیکی ساحل هستند، بهبود می یابد. محققان معتقدند که مردم ترجیح می دهند به صحنه هایی نگاه کنند که حاوی عناصر آبی و سبز هستند اما رنگ آبی بیشتر مورد توجه است. هنگام شنا کردن، الگوهای تنفسی بر مغز تاثیر می گذارند و هورمون های مثبت را افزایش می دهند.
یون‌های منفی ذرات باردار الکتریکی که در جو شناور هستند به وفور در دریا یافت می شوند. تنفس هوای دریا به انسان انرژی می دهد. صداهای اقیانوس و صداهای امواج از تکنیک های مدیتیشن پشتیبانی می کنند. اکتشاف، کلید افزایش درک انسان از اقیانوس است بنابراین ما می توانیم به طور موثرتری منابع اقیانوسی را که برای اقتصاد و همه زندگی ما حیاتی هستند، مدیریت، حفظ، تنظیم و استفاده کنیم. ما اقیانوس را کشف می‌کنیم چون برای همه ما مهم است. به لطف پیشرفت‌های فن آوری در حال تغییر، اکنون می‌توانیم مانند گذشته به اقیانوس نگاه کنیم. اما اکتشاف تنها از طریق هم کاری حاصل می شود. علی رغم این واقعیت که اقیانوس تقریبا ۷۰ درصد از سطح زمین را پوشانده و نقش مهمی در پشتیبانی از حیات در سیاره کره زمین ایفا می کند، از هوایی که تنفس می کنیم و غذایی که می خوریم گرفته تا آب و هوا و الگوهای آب و هوایی، درک ما از اقیانوس همچنان محدود است. اکتشاف در اقیانوس به معنی کشف کردن و جستجوی چیزهای غیر معمول و غیر منتظره است. به عنوان اولین گام در فرآیند علمی، مشاهدات دقیق و مستندسازی جنبه های زیستی، شیمیایی، فیزیکی، زمین شناسی و باستان شناسی اقیانوس به دست آمده از اکتشاف، زمینه را برای تحقیقات و تصمیم گیری های آینده فراهم کرد.
ما از طریق اکتشاف اقیانوس، داده ها و اطلاعات مورد نیاز برای رسیدگی به نیازهای علمی و مدیریتی فعلی و در حال ظهور را جمع آوری می‌کنیم. اکتشاف کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که منابع اقیانوسی فقط مدیریت نمی‌شوند، بلکه به شیوه ای پایدار مدیریت می شوند بنابراین این منابع برای نسل های آینده وجود دارند تا از آن‌ها لذت ببرند. اکتشاف مناطق دریایی برای امنیت ملی کشورهای ساحلی مهم است و به آن‌ها اجازه می‌دهد مرزها را تعیین کنند، از منافع ساحلی خود محافظت کنند و ادعای منابع اقیانوسی را داشته باشند. کشف اسرار اکوسیستم های اقیانوسی می‌تواند منابع جدیدی را برای درمان ها و واکسن‌های پزشکی، غذا، انرژی و غیره آشکار کند و همچنین الهام بخش اختراعاتی باشد که سازگاری حیوانات اعماق دریا را تقلید می‌کنند. اطلاعات حاصل از اکتشاف اقیانوس می تواند به ما کمک کند تا درک کنیم که چگونه تحت تاثیر تغییرات محیط زمین از جمله تغییرات آب و هوایی و آب و هوایی قرار داریم. مشاهدات حاصل از اکتشاف اقیانوس می تواند به ما در درک و واکنش بهتر به زلزله، سونامی و دیگر خطرات کمک کند. چالش های پیش آمده در حین اکتشاف اقیانوس می تواند انگیزه ای برای فناوری های جدید و نوآوری های مهندسی فراهم کند که می توانند در موقعیت های دیگر به کار گرفته شوند و به انسان ها اجازه دهند در مواجهه با بحران های اقیانوسی مانند نشت نفت، واکنش موثرتری داشته باشیم و اکتشاف اقیانوس می تواند سواد اقیانوس را بهبود بخشد و الهام بخش جوانان برای جستجوی مشاغل مهم در علوم، فن آوری، مهندسی و ریاضیات باشد.
اکتشاف اقیانوس به ناشناخته ها اختصاص دارد و پتانسیل خود را از طریق کشف علمی، پیشرفت های تکنولوژیکی و ارائه داده ها آشکار می کند. دولتها باید با هم کاری نزدیک با شرکا در بخش های دولتی، خصوصی و دانشگاهی، در حال پر کردن شکاف ها در درک اولیه خود از محیط زیست دریایی باشند. این امر در مجموع به آنها اجازه می دهد تا از سلامت اقیانوس ها محافظت کنند، منابع دریایی خود را به طور پایدار مدیریت کنند، اقتصاد ملی خود را تسریع بخشند، محیط زیست در حال تغییر خود را بهتر درک کنند و درک اهمیت اقیانوس در زندگی روزمره خود را افزایش دهند. اقیانوس ها امروزه دچار مشکل جدی شده اند. گرمایش، آلودگی، اسیدی شدن و از دست دادن اکسیژن تهدیدی جدی برای سلامت اقیانوس و تمام موجودات زنده است که این منبع عظیم سیاره ای را خانه خود می نامند. اقیانوس ها نه تنها به عنوان ریه های کره زمین عمل می کنند و هوایی که تنفس می کنیم را برای ما فراهم می کنند، بلکه به عنوان بزرگ ترین مخزن کربن جهان به مبارزه با تاثیرات منفی تغییرات اقلیمی کمک می نمایند. علاوه بر این، اقیانوس بیش از ۹۰ درصد از گرمای اضافی در سیستم آب و هوایی را به خود اختصاص داده است که به تنظیم دما در زمین کمک می کند. بنابراین، اقدام اقلیمی به یک اقیانوس سالم بستگی دارد و یک اقیانوس سالم نیازمند اقدام فوری اقلیمی است.
در کشورهای کم تر توسعه یافته، غذاهای دریایی منبع اصلی پروتئین برای بیش از ۵۰ درصد جمعیت است. بنابراین حفاظت از تنوع زیستی اقیانوس و تمرین استراتژی های ماهیگیری پایدار برای مصرف مداوم حیاتی است. اقتصاد آبی یک صنعت قوی است که به بسیاری اجازه می دهد زندگی خود را بسازند و برای خانواده های خود تامین کنند. با این حال، بیش از ۶۰ درصد از اکوسیستم های دریایی بزرگ جهان که زیر بنای این معیشت هستند، به صورت ناپایدار مورد استفاده قرار می گیرند و بخش قابل توجهی از آن ها به طور کامل تخریب می شوند. علاوه بر این، بر اساس تحقیقات دانشمندان، آلودگی ناشی از حجم زیادی از پلاستیک که سالانه وارد اقیانوس می شود شامل هزینه های پاک سازی و زیان های مالی ناشی از شیلات و صنایع دیگر مستقر در اقیانوس می شود. بسیار مهم است که ما از آلوده کردن اقیانوس خود دست برداریم. اقیانوس یک ابزار اقتصادی مهم است. اقتصادهای اقیانوسی یکی از سریع ترین رشدها را در جهان دارند. ارزش بازار منابع دریایی و ساحلی و صنعت در حال توسعه توسط محققان دریایی در سال، خوب برآورد شده است که سهم قابل توجه ای از کل تولید ناخالص داخلی جهان است. بنابراین، دسترسی کشورهای در حال توسعه به اقیانوس و خطوط ساحلی به آن ها امکان توسعه و جذب سرمایه گذاری های مستقیم خارجی و تولید مستقیم صنعت در داخل کشور را می دهد. علاوه بر این، ۸۰ درصد گردشگری در مناطق ساحلی اتفاق می افتد. صنعت گردشگری مرتبط با اقیانوس سالانه رشد می کند. با این حال، برای اینکه کشورها از منابع اقیانوسی خود استفاده کنند، دولت‌های ساحلی باید به عنوان یک جامعه جهانی برای حفاظت از اقیانوس با یکدیگر همکاری کنند. تخمین زده می شود که خسارت ناشی از سفید شدگی مرجان ها به تنهایی سالانه میلیاردها دلار هزینه دارد. با افزایش سطح اقیانوس ها با افزایش دمای سیاره زیبای زمین، صنعت گردشگری و انرژی ویژه خطوط ساحلی به همراه میلیونها نفری که در مناطق ساحلی کم ارتفاع زندگی می کنند، در معرض خطر قرار دارند، عددی که انتظار می رود تا آینده نزدیک به چند برابر برسد. اقیانوس به روش های مثبت همه ما را تحت تاثیر قرار می دهد مهم نیست که شما در خط ساحلی زندگی می کنید یا در بیابان. تنظیم آب و هوا، غذا، شغل، معیشت و پیشرفت اقتصادی را فراهم می کند. بنابراین، ما باید برای حفاظت و نجات اقیانوس به خاطر بقای آینده مان در این سیاره با یکدیگر هم کاری کنیم. فعالیت های انسانی فشار زیادی به اکوسیستم های آبی در سراسر جهان وارد می کند. امروزه باید همه برای ارتقای درک و حفاظت بیشتر از اقیانوس ها، دریاها و سواحل سراسر جهان یکپارچه عمل کنیم چرا که برای برآورده کردن نیازهای مردم و کره زمین به تفکر و مفاهیم جدید نیاز است.
 ضرورت همکاری دولت‌های ساحلی برای حفاظت  از اقیانوس‌ها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه