شفاف‌سازی بانک تجارت درباره انتشار گواهی سپرده خاص  در بورس؛ اقتصادسرآمد گزارش می‌دهد

تبعات  تصمیم انتشار گواهی سپرده خاص 30درصدی در بورس

عرضه ارز مسافرتی با شرایط جدید
​​​​​​​گروه بازار سرمایه - زهراعسکری - تبعات تصمیم انتشار گواهی سپرده خاص در بهمن ماه به تدریج در حال هویدا شدن است. پس از این تصمیم از سوی بانک مرکزی علی‌رغم هشدارهای کارشناسان اقتصادی اجرایی شد.
سه‌شنبه 9بهمن بود که بانک مرکزی دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی الحساب بانکی ۳۰ درصد سالانه ( پرداخت سود ماهانه ) را با هدف تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولید به شبکه بانکی ابلاغ کرد. ویژگی بارز این گواهی سپرده آن است که امکان بازخرید قبل از سررسید در شعب بانک‌ها امکان‌پذیر است .با اجرای این طرح، مشارکت مردمی در تامین مالی طرح‌های تولیدی کشور فراهم می‌شود.
کارشناسان اقتصادی انتشار این اوراق را به زیان بدنه تولید دانستند و معتقد بودند که این امر موجب بالا رفتن هزینه پول در بازار آزاد و در قدم بعدی افزایش هزینه تولیدکننده می‌شود که سرانجام این هزینه به مصرف‌کننده نهایی به صورت تورم منتقل می‌شود.

29 بهمن ماه 1402 در نهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، صمد حسن‌زاده رئیس اتاق در این باره گفته بود: کماکان غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، دشواری تأمین مالی از بانک‌ها و بی‌ثباتی سیاست‌ها و قوانین و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار، مهم‌ترین چالش‌ها هستند.
او با استناد به  اطلاعات به دست‌آمده از پایش محیط کسب‌وکار تاکید کرده بود: شرایط محیط کسب و کار برای فعالیت‌های اقتصادی نامساعد است.
حسن‌زاده از دولت خواسته بود: با همکاری بخش خصوصی، قانون بهبود سرمایه‌گذاری و تقویت تولید رقابت‌پذیر را تهیه و افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد را رقم بزند.
سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی اسفندماه به مهر در مورد انتشار گواهی اوراق سپرده خاص (با سود ۳۰ درصد) اظهار کرده بود: انتشار محدود گواهی سپرده برای پروژه‌های خاص در ستاد اقتصادی دولت مطرح و بعد از هماهنگی انجام شده است. اما توجه کنید که این گواهی‌ها برای تأمین مالی پروژه‌های ویژه است زیر بازدهی بالایی دارند و حق مردم و سهامداران است که بیشتر از منفعت آن سپرده گذاری در پروژه‌های خاص استفاده کنند.
او در مورد نگرانی تولیدکنندگان مبنی بر تأثیر انتشار این گواهی‌ها بر بالا رفتن قیمت مواد اولیه، افزود: اگر دغدغه‌هایی وجود داشته باشد باید دوباره بررسی شود. بعد از بررسی مجدد، اصلاحی اگر لازم باشد صورت می‌گیرد.

شفاف‌سازی بانک تجارت در کدال
بانک تجارت یکی از بانک‌هایی است که در بازار بورس حضور دارد و بر اساس قوانین حضورش در بازار سرمایه درباره انتشار گواهي سپرده مدت‌دار ويژه سرمايه‌گذاري (خاص) به منظور تامين مالي طرح‌هاي خاص سودآور اطلاعیه شفاف‌سازی منتشر کرده است. کارشناسان معتقدند که به زودی بقیه بانک‌ها هم در این باره شفاف‌سازی می‌کنند.
در این اطلاعیه بانک تجارت اعلام کرده است که قسمتی از جذب سپرده مربوط به باطل شدن سپرده‌های قدیمی و با سود کمتر است به عبارت دیگر، طرح جدید توفیقی زیادی در جذب سپرده جدید نداشته است موردی که کارشناسان درباره آن هشدار داده بودند.
در اطلاعیه بانک تجارت درباره شفاف‌سازی در خصوص شایعه، خبر یا گزارش منتشرشده در کدال آمده است: «به استناد ماده 2 مکرر 3 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان به اطلاع مي‌رساند پیرو اخبار منتشر شده در پایگاه خبری بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران مبنی بر انتشار گواهي سپرده خاص با سود 30 % علي الحساب به استحضار می رساند با عنايت به نامه شماره 276190‏/02 مورخ 10‏/11‏/1402 مديريت محترم‌کل عمليات پولي و اعتباري بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران در خصوص انتشار گواهي سپرده مدت‌دار ويژه سرمايه‌گذاري (خاص) به منظور تامين مالي طرح‌هاي خاص سودآور، موارد ذيل را به استحضار مي‌رساند: 1- سقف انتشار گواهي مذکور براي اين بانک مبلغ 180,000 ميليارد ريال (حدوداً معادل 5 درصد سپرده‌هاي مدت‌دار) با نرخ سود علي‌الحساب 30 درصد سالانه و همچنين نرخ سود بازخريد قبل از سررسيد 12 درصد سالانه تعيين گرديد. 2- با توجه به اينکه غالب فروش گواهي مذکور از محل تبديل سپرده‌هاي بانک صورت پذيرفته لذا آثار هزينه‌اي آن قطعا بر سود و زيان بانک موثر مي‌باشد ليکن با توجه به وقوع اين رخداد در ماه‌هاي پاياني سال جاري، تاثير بخش عمده آن در سال آينده رخ خواهد داد.
بدیهی است در صورت وقوع هرگونه رویداد با اهمیت، مراتب مطابق مفاد ماده 13 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان افشا می شود.»

عرضه ارز مسافرتی با شرایط جدید
قیمت ارز خارجی در بازار آزاد یکی از فاکتورهای مهم برای تصمیم‌گیری در خروج یا ورود به بورس برای فعالان بازار سرمایه است. قیمت ارز به دلیل تاثیر مستقیم بر بهای تمام‌شده در شرکت‌های مصرف‌کننده ارز و تغییر قیمت فروش در شرکت‌های صادرات‌محور از یک‌سو و رقیب بودن بازار ارز از سوی دیگر مورد توجه قرار می‌گیرد. حال و در روزهای پایانی سال شمسی به دلیل افزایش سفرهای خارجی نوروزی با افزایش تقاضای ارز خارجی در بازار اتفاق می‌افتد. برای جلوگیری از مراجعه بیشتر نیازمندان ارز خارجی به بازار آزاد و التهاب آن، بانک مرکزی از ‌آغاز عرضه ارز مسافرتی با شرایط جدید خبر داد.

آغاز عرضه ارز مسافرتی با شرایط جدید
مدیر روابط عمومی بانک مرکزی از ‌آغاز عرضه ارز مسافرتی با شرایط جدید خبر داد.
به گزارش بازار، مصطفی قمری وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی گفت: از امروز ۷ اسفندماه و در راستای مدیریت بازار ارز و پوشش نیاز ارزی متقاضیان در پایان سال، سرانه فروش ارز برای مسافرت ‌های هوایی به متقاضیان از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ یورو به قیمت مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزایش یافت و عملیات عرضه نیز در شعب منتخب ‌بانک‌های عامل ‌ملی ملت و سامان آغاز شد.او افزود: مدارک مورد نیاز برای خرید ارز متقاضیان شامل ارائه گذرنامه معتبر، بلیط مسافرت هوایی و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور می‌باشد.
قمری وفا گفت: تحویل ‌ارز در درگاه خروجی فرودگاه‌ها به مسافران صورت می‌پذیرد.

کاهش 16704واحدی شاخص کل بورس
شاخص کل بورس در سومین روز هفته جاری کاهش 16هزار و 704واحدی را تجربه کرد و در سطح 2میلیون و 49هزار واحدی ایستاد. این کاهش شاخص کل بورس همراه با نزول شاخص کل (هم‌وزن) سبب ابراز نگرانی کارشناسان شد و با توجه به شکسته‌ شدن حمایت 2میلیون و 55هزار واحدی به عقیده گروهی از فعالان بازار سرمایه باید منتظر سطوح نزدیک 2میلیون 30 و 2میلیون واحد برای شاخص کل بورس بود.

خروج پول از صندوق‌های با درآمد ثابت
خروج پول از صندوق‌های با درآمد ثابت همچنان ادامه دارد پدیده‌ای که به دلیل جذابیت بیشتر بازارهای رقیب خودرو، ارز ادامه دارد با توجه به اینکه این خروج سبب ابطال واحدهای این صندوق‌ها می‌شود جا دارد که مسئولان قبل از اینکه دیر شود فکر عاجلی برای آن کنند.

کم بودن ارزش معاملات خرد
ارزش معاملات خرد نیز در محدوده 3همت (هزار میلیارد تومان) است که با مقدار 10همت در روزهای رونق بورس فاصله معناداری دارد. همچنین روز گذشته خروج پول حقیقی نیز ثبت شد. بیشتر نمادهای بازار سرمایه قرمز پوش شدند و به نوعی برای کاهش قیمت از یکدیگر سبقت می‌گرفتند.
سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، بانک ملت، پتروشیمی نوری، گسترش نفت و گاز پارسیان و ایران‌خودرو بیشترین نقش را در کاهش شاخص کل بورس داشتند.
تبعات  تصمیم انتشار گواهی سپرده خاص 30درصدی در بورس
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه