سه‌دهه توجه و تاکید رهبر انقلاب بر توسعه دریامحور

توسعه دریایی در ایران شکل می گیرد؟

نگاهی به تحرکات ایران برای دستیابی به تمدن دریایی 
​​​​​​​گروه اقتصاددریایی - ابراهیم عسگری - با تحلیل و بررسی اهمیت سیاست‌های کلی «توسعه دریامحور»، ظرفیت‌های دریایی کشور و تأثیر آن بر اقتصاد کلان و توسعه و پیشرفت پایدار و همه‌جانبه کشور، یکی از گزاره‌های سند ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی، تأکید بر استفاده از بستر و ظرفیت دریا در جهت «ایجاد و پویایی یک تمدن» است. موضوع «توسعه دریامحور» همواره در سال‌های گذشته در کانون توجه مسئولان ارشد نظام قرار داشته است و رد پای آن را می‌توان به ‌صراحت در سیاست‌های کلی برنامه‌های ششم و هفتم توسعه کشور، سند تحول، سند ملی آمایش سرزمین و سیاست‌های کلی توسعه دریامحور مشاهده کرد.
با افزایش توجه در دهه‌های اخیر، اقیانوس‌ها و دریاها به‌عنوان یک پیشران اقتصادی برای توسعه و رشد شناخته می‌شوند به‌طوری که بسیاری از کشورها مدت‌هاست در حال برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های مرتبط با بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت دریا و فعالیت‌های دریایی به‌عنوان یک پیشران اقتصادی هستند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل یکصد و دهم قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، در تاریخ ۱۶ آبان ۱۴۰۲ سیاست‌های کلی "توسعه دریامحور" را برای اقدام به روسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.
بر اساس این ابلاغیه، قوه مجریه موظف است با کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و با بسیج دستگاه‌های مسئول، برنامه جامع تحقق این سیاست‌ها را، شامل تقدیم لوایح، تصویب مقررات و اقدامات اجرائی لازم، در مهلت شش‌ماهه ارائه کند.
در متن سیاست‌های کلی توسعه دریامحور آمده است:
دریاها و خصوصاً دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها از مواهب الهی و ذخایر و منابع سرشاری برای زمینه‌سازی رشد علم و فناوری، افزایش کار و ثروت، تأمین نیازهای حیاتی و تولید اقتدار و بستر مناسبی برای تمدن‌سازی می‌باشند. ایران با موقعیت ممتاز جغرافیایی و قرارداشتن بین دو دریا و برخورداری از هزاران کیلومتر سواحل و نیز جزایر و ظرفیت‌های فراوان بر زمین‌مانده، لازم است با حضور مؤثر در ساحل، فراساحل، دریا و اقیانوس و بهره‌گیری از آن به عنوان یک پیشران و محور توسعه کشور، برای احراز جایگاه شایسته منطقه‌ای و جهانی در بهره‌گیری از دریا اقدام کند. از این رو سیاست‌های کلی توسعه دریا محور به شرح زیر تعیین می‌شود:
۱- سیاست‌گذاری یکپارچه امور دریایی و تقسیم کار ملی و مدیریت چابک و کارآمد دریا به‌منظور بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های دریا، برای احراز جایگاه شایسته جهانی و رتبه اول در منطقه.
۲- توسعه فعالیت‌های اقتصادی دریامحور و ایجاد قطب‌های توسعه دریایی پیشران در سواحل، جزایر و پس‌کرانه‌ها به گونه‌ای که نرخ رشد اقتصادی در حوزه فعالیت‌های دریامحور (اقتصاد دریامحور) طی ۱۰ سال همواره حداقل دوبرابر نرخ رشد اقتصادی کشور باشد.
۳- تسهیل و توسعه سرمایه‌گذاری و مشارکت داخلی و خارجی با ایجاد زیرساخت‌های لازم نرم‌افزاری و سخت‌افزاری (حقوقی، اقتصادی، زیربنایی و امنیتی)
۴- تدوین طرح جامع توسعه‌ی دریامحور با پهنه‌بندی دریا، کرانه و پس‌کرانه و تعیین سهم و جغرافیای جمعیت، تجارت، صنعت، کشاورزی و گردشگری، خصوصاً در سواحل و جزایر جنوب و بالاخص سواحل مکران با تاکید بر هویت ایرانی - اسلامی طی حداکثر یک‌سال پس از ابلاغ سیاست.
۵- بهره‌برداری حداکثری و بهینه از ظرفیت‌ها، منابع و ذخایر زیست‌بوم دریایی با ممانعت از تخریب محیط زیست دریایی بخصوص توسط کشورهای دیگر.
۶- تأمین و ارتقاء سرمایه انسانی و مدیریت متعهد و کارآمد و ایجاد پشتوانه علمی، آموزشی و پژوهشی برای توسعه دریامحور و زیست‌بوم نوآوری و فناوری دریایی.
۷- توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری در طرح‌های بزرگ‌مقیاس و دانش‌بنیان زیرساختی، تولیدی و خدماتی با کشورهای همسایه و سایر کشورها به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های دریایی و حضور مؤثر در معابر بین‌المللی و دستیابی به موقعیت قطب‌های منطقه‌ای.
۸- افزایش سهم کشور در حمل‌ونقل دریایی و ترانزیت با ایجاد و تقویت شبکه حمل‌ونقل ترکیبی.
۹- حمایت از سرمایه‌گذاران بومی و محلی در طرح‌های توسعه‌ای و حمایت از فعالان اقتصادی و بنگاه‌های کوچک و متوسط جوامع محلی در حوزه‌های مختلف از جمله صیادی، کشاورزی، صنعتی و گردشگری.

ماموریت رئیس‌جمهور به معاون‌اول 
برای تهیه برنامه جامع تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور
در پی تصویب سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری و ابلاغ آن از ناحیه دفتر معظم‌له، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در نامه‌ای رسمی، معاون اول رئیس‌جمهور را مأمور کرد با همکاری مجلس و قوه قضائیه، اعضای دولت و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، برنامه جامع تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور، شامل متن لوایح موردنیاز، مقررات ضروری و اقدامات اجرایی متناسب را، ظرف مدت ۳ ماه تدوین و ارائه کند تا در فرصت مقرر شش ماهه فرآیند تصویب و نهایی‌سازی مقررات لازم به انجام برسد.

دریاها و اقیانوس‌ها محور شکل‌گیری تمدن‌های بزرگ بشری بوده‌اند
دریاها و اقیانوس‌ها، محور شکل‌گیری تمدن‌های بزرگ بشری بوده‌اند و البته توسعه دریامحور و اقتصاد دریا یک مسئله مهم و چالشی برای اقتصاد و توسعه کشورهاست و به عنوان "اقتصاد آبی" یا Blue Economy  نیز شناخته می‌شود و به بهره‌برداری پایدار از منابع و گستره‌های آبی اعم از اقیانوس‌ها، دریاها، دریاچه‌ها و جزایر برای توسعه اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال اشاره دارد.
اقتصاد دریامحور مواردی چون حمل‌ونقل دریایی، گردشگری دریایی، انرژی‌های تجدیدپذیر، آبزی‌پروری و شیلات، بیوتکنولوژی دریایی، زیست‌هواشناسی و معدن‌کاری دریایی نیز شامل می‌شود.
ایران در دریا و دریانوردی سابقه طولانی دارد چراکه دریای خزر در شمال کشور و خلیج فارس و دریای عمان نیز در جنوب آن قرار دارند و دسترسی به آب‌های آزاد با داشتن ۱۹۰ هزار کیلومترمربع گستره دریایی و حدود ۵۸۰۰ کیلومتر طول خطوط سواحل در شمال، جنوب و جزایر کشور، حدود ۴۰ درصد از مرزهای ایران اسلامی را دریا و آب‌ها تشکیل می‌دهند. بنابراین ایران ذاتا کشوری دریایی محسوب می‌شود.
ایران به سبب قرار داشتن در موقعیت ویژه جغرافیایی، از کانون‌های اصلی منبع انرژی جهان بوده و با دارا بودن بخش مهمی از این ذخایر باارزش در منطقه راهبردی خلیج فارس و اوراسیا، در قلب شاهراه ارتباطی شرق و غرب جهان قرار گرفته و از فرصت‌هایی برجسته و منحصر به‌فردی برخوردار است که فعالیت‌های مرتبط با «اکتشاف، استخراج و انتقال منابع نفت و گاز» مخصوصا در دریا، «شیلات، ماهی‌گیری و آبزی‌پروری» و «حمل‌ونقل و ترانزیت بار و مسافر در دریا» از آن‌جمله است.

 ۵ محور اصلی اقتصادی، علم‌وفناوری، امنیتی، محیط زیستی و فرهنگی، یک رویکرد حکمرانی دریایی را دنبال می‌کند
حسن بیک‌محمدلو، رئیس سابق کمیته توسعه دریامحور مجمع تشخیص مصلحت نظام در تحلیل و بررسی اصلی‌ترین رویکردهای حکمرانی دریامحور، می‌گوید:
«موقعیت جغرافیایی کشور در جنوب‌غرب آسیا یکی از نادرترین و منحصربه‌فردترین موقعیت‌های راهبردی در جهان است. این موقعیت با توجه به منابع نفت و گاز موجود و اشرافیت بر خلیج فارس و دریای عمان و دارا بودن مهمترین تنگه راهبردی جهان موجب شده، بسیاری از صاحب‌نظران این منطقه را مرکز تحولات جهانی قلمداد کنند.
بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های دریایی کشور در کنار توجه به این موقعیت، از جمله پرتکرارترین تأکیدات رهبر انقلاب در سال‌های اخیر بوده است که به سبب اهمیت آن، شاهد ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور در راستای اصل ۱۱۰ قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام بودیم.
موضوع بهره‌مندی و توجه به ظرفیت‌های دریایی کشور، بیش‌از سه دهه است که توسط رهبر معظم انقلاب مورد توجه واقع شده و ایشان در بیانات متعددی به زوایای مختلف این بحث پرداخته‌اند و دستیابی به سیادت دریایی و تمدن دریایی را به‌عنوان چشم‌انداز تحقق این سیاست‌ها مدنظر قرار داده‌اند.
در یک برداشت کلی از اندیشه رهبر انقلاب درباره دریا، ۵ محور اصلی اقتصادی، علم‌وفناوری، امنیتی، محیط زیستی و فرهنگی، قابل رصد و تحلیل است، که در مجموع یک رویکرد حکمرانی دریایی را دنبال می‌کند.

الف- رویکرد اقتصادی
دریا یک منبع تولید ثروت برای کشورهایی است که به آب‌های آزاد دسترسی دارند و ویژگی متمایزکننده‌ای در برابر کشورهای محصور در خشکی محسوب می‌شود. ثمره بهره‌مندی از ظرفیت‌های دریایی و ساحلی، افزایش تولید ناخالص داخلی و نرخ اشتغال است. سهم اقتصاد دریا و اقتصاد ساحلی کشور از تولید ناخالص داخلی می‌تواند در منطقه جایگاه اول و در جهان عنوان شایسته‌ای را کسب کند. فعال‌شدن اقتصاد دریا، سبب فزونی برکت در اقتصاد کشور در عرصه‌های مختلفی مانند حمل‌ونقل دریایی، کشتی‌سازی، شیلات و آبزی‌پروری و انرژی‌های فراساحل و نوظهور خواهد شد.

ب- رویکرد علم‌وفناوری
بهره‌مندی از علوم و فنون نوین در عرصه دریا امروزه به عنوان یکی از مرزهای دانش محسوب می‌شود. تأکید به فعال کردن زیست‌بوم فناوری و نوآوری و حرکت به سمت داخلی‌سازی تجهیزات و شناورهای موردنیاز در حوزه‌های دریایی و کشف فناوری‌های نوین و تجاری‌سازی آن، از لوازم ارتقای سطح علم و فناوری در بخش دریاست. در این بخش نباید از تربیت منابع انسانی متخصص و توانمند متعهد در دانشگاه‌ها و مراکز مهارتی غفلت کرد.

پ- رویکرد امنیتی
موفقیت‌های پرشمار نیروهای مسلح کشور در ایجاد بازدارندگی مطلوب امنیت دریایی و حضور در آب‌های آزاد و مأموریت‌های موفق نیروهای مسلح دریایی کشور اعم از ارتش، سپاه و دریابانی، تضمین ایجاد امنیت در آب‌های سرزمینی و تأمین امنیت پایدار برای فعالیت تجاری کشور بوده است.

ت- رویکرد محیط زیستی
توجه ویژه به بهره‌برداری پایدار از ظرفیت‌های دریایی کشور با لحاظ توان اکولوژیکی، سبب توازن در برنامه‌های پیشرفت کشور و تمرکز بر منابع بین‌نسلی خواهد شد. پایش محیط پیرامونی دریایی کشور و جلوگیری از تخریب محیط زیست دریایی توسط دیگران، از موارد درج شده در سیاست‌های کلی ابلاغی است.

ث- رویکرد فرهنگی - اجتماعی
توجه به عنصر فرهنگ و انتقال فرهنگ دریایی به عنوان یک عامل حیاتی و پیش‌برنده در زمینه بهره‌مندی از ظرفیت‌های دریایی مطرح می‌شود. بی‌شک بدون مشارکت مردم خصوصاً استان‌های ساحلی در برنامه پیشرفت، موفقیت حاصل نخواهد شد. در این میان نقش رسانه و تولیدات رسانه‌ای در شناساندن ظرفیت‌ها و بسترسازی فرهنگی جلوه بیشتری پیدا خواهد کرد.

سواحل جنوبی و شمالی کشور می‌تواند مثل نقش کشف نفت در ایران عمل کند
سرلشکرسیدیحیی رحیم صفوی، مشاور فرمانده کل قوا نیز می‌گوید: فرصت بزرگی در اختیار ملت ما قرار گرفته که با داشتن رهبری خردمند، شاهد ابلاغ سیاست‌های توسعه دریامحور باشیم.
وی می‌افزاید: ما ۲۷۰۰ کیلومتر در جنوب و شمال کشور ساحل و ۲۰ جزیره داریم که هر دو فرصت بزرگی فراهم می‌کند تا از آن‌ها برای توسعه اقتصادی کشور، اقتصاد دریامحور، رفع تنگناهای اقتصادی مردم، حل مشکلات مربوط به بحران آب در ایران و تولید انرژی‌های مختلف تجدیدپذیر استفاده کنیم.
مشاور فرمانده کل قوا با بیان این‌که سواحل جنوب به‌ویژه در مکران و نیز سواحل شمالی کشور می‌تواند مثل نقش کشف نفت در ایران عمل کند، اظهار می‌کند: این سواحل در پیشران اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی تمدنی ایران موثر است و باید بر چگونگی استفاده از بندرها و اقتصاد دریامحور و حضور در اقیانوس‌ها کار علمی انجام شود.
صفوی ابراز امیدواری می‌کند: با ابلاغ این سیاست‌ها در یک برنامه ۱۰ تا ۲۰ ساله یعنی چهار برنامه پنج‌ساله از جمله همین برنامه هفتم توسعه، توجه بخش خصوصی، عموم سرمایه‌گذاران داخلی و سیاست خارجی ما برای جذب سرمایه‌گذاری در ایران و داشتن یک برنامه مدون برای استفاده از ظرفیت‌های علمی و انسانی کشور با توجه به این ارزش‌های طبیعی، مردم از نظر معیشتی به سمت زندگی بهینه حرکت کنند.
وی یادآوری می‌کند: در برنامه‌های آمایش سرزمینی هم باید بتوانیم مثلاً از کریدورهای ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب حداکثر استفاده را بکنیم. همچنین با تولید انرژی‌های تجدیدپذیر آب‌های شیرین را از سواحل دریای عمان و خلیج فارس و حتی خزر به فلات مرکزی ایران برسانیم.
صفوی معتقد است: غربی‌ها در ۵۰۰ سال گذشته قدرت خود را بر پایه دریا قرار دادند. امروز هم آمریکا و کشورهای عضو ناتو که ۳۰ ‌کشور هستند، قدرت خود را بر پایه دریا قرار داده و عمده قدرت‌شان دریایی است. ما هم اگر می‌خواهیم قدرت اول اقتصاد غرب آسیا بشویم، باید اقتصاد را دریامحور کنیم؛ در حال حاضر امنیت مشترک و صلح پایدار در غرب آسیا و حتی صلح جهانی از طریق همکاری‌ کشورهای ساحلی امکان‌پذیر است.
وی با بیان این‌که هیچ منطقه جغرافیایی به اندازه ایران اهمیت و ارزش ندارد، تأکید می‌کند: اگر برنامه‌ریزی درستی برای کریدورهای حمل‌ونقل شمال- جنوب و شرق - غرب که از مسیر ایران می‌گذرد داشته باشیم، حداقل سالی ۶ میلیارد دلار برای کشورمان درآمد خواهد داشت.
ادامه دارد
توسعه دریایی در ایران شکل می گیرد؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه