دريانوردها به مدارس بيايند

امید متین-  چندي پيش در مدرسه، بحثي در گرفت و معلم كلاس از دانش‌آموزان در باره شغل پدرشان پرسيد. مي‌گفت پدر شما چه‌ كاره‌ است و كمي در باره شغل پدرت اگر مايل هستي حرف بزن.
هر كدام از بچه‌هاي كلاس كه مورد خطاب معلم قرار مي گرفتند، شغل پدر را مي‌گفتند و در باره اش حرف مي‌زدند تا اين كه نوبت رسيد به يكي از هم‌كلاسي‌ها كه گفت پدرم دريانورد است.براي همه جالب بود. تقريبا تا آن موقع نشنيده بودم كه كسي دريانورد باشد. كلاس مشتاقانه ساكت شد تا بداند دريانوردي چيست و پدر همكلاسي ما دقيقا چه مي‌كند. چشم‌ها و گوش‌ها رفت به سمت همكلاسي؛ اما همكلاسي در سكوت به معلم نگاه مي‌كرد و لبخند مي‌زند!
معلم گفت: در باره شغل پدرت مايل هستي حرف بزني و براي ما بگويي چه شغلي است و پدر شما چه كارهايي مي‌كند؟شانه‌اي بالا انداخت و گفت: من دوست دارم در باره‌ پدرم و شغلش حرف بزنم؛ اما دقيقا نمي‌دانم چه بايد بگويم؛ چون دقيقا نمي‌دانم چه مي‌كند؛ فقط مي‌دانم كه دريانورد است. با كشتي مي‌روند توي دريا. گاهي چند روز و گاهي يك هفته هم به خانه نمي‌آيد. اما آن‌جا در دريا چه مي‌كند را نمي‌دانم.
معلم هم به فكر فرو رفت. به نظرم او هم مثل ما داشت فكر مي‌كرد كه يك دريانورد واقعا چه مي‌كند؟ 
معلم كلاس شروع كرد به حرف زدن در باره دريانوردي، اما خيلي راحت مي‌شد فهميد كه آقا معلم هم واقعا نمي‌داند دريانورد چه كاري مي‌كند. در باره ماهي‌گيري صحبت كرد كه مي‌شود صياد و كارش مي‌شود صيد. صياد آيا همان دريانورد است؟ در باره حمل و نقل بار با كشتي گفت. در باره كشيتراني و ملواني هم حرف زد اما ما نفهميديم به كداميك از اين‌ها مي‌گويند دريانورد. آيا همه اين‌ها دريانورد هستند؟ يا دريانوردي شغل متفاوتي است؟ 
از آن روز، چند روزي به همكلاسي‌مان گفتيم كه از پدرش بپرسد و بگويد كه شغل دريانوردي دقيقا چه جور شغلي است. اما هر بار حرف‌هايي تحويل ما داد كه همه مي‌دانستيم. دريانورد كسي است كه به دريا مي‌رود و روي كشتي كار مي‌كند و كشتي‌ها بار حمل مي‌كنند و... بالاخره دريانوردي را نفهميديم چيست.خوب است دريانوردها به مدارس بيايند. كمي ما را با شغل دريانوردي آشنا كنند؛ شايد از ميان ما كساني علاقه‌مند به دريانوردي شوند.
دريانوردها به مدارس بيايند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه