بهره‌مندی ۴۵۰ روستای سیستان و بلوچستان از آب باکیفیت

سیستان و بلوچستان-  رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برای پایان‌دادن به محدودیت‌های آبی در سیستان و بلوچستان با اجرای طرح بزرگ جهاد آبرسانی گام‌های بزرگی برداشت.
به گزارش اقتصادسرآمد،  سیستان و بلوچستان که با ۱۸۰ هزار کیلومترمربع وسعت ۱۱.۴ درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است، شرایط آب‌وهوایی منحصربه‌فرد را تجربه می‌کند. خشکسالی و فقر منابع آبی از چالش‌های این استان است و علاوه بر این هزینه‌های بالای تأمین، نگهداری و توزیع آب به دلیل پراکندگی جمعیت یکی دیگر از معضلات این استان در خدمات‌رسانی مطلوب به مردم است.
 با وجود سیلاب‌های مخرب و بارندگی‌های شدید کوتاه در بخشی از نواحی جنوب استان باز هم بیش از دو سوم مساحت استان درگیر خشکسالی است.
 در شمال سیستان و بلوچستان خشکسالی شدید حاکم است و این موضوع سبب شده جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر ساکن در دشت سیستان و بخشی از کلان‌شهر زاهدان تحت‌تأثیر قرار گیرد.
 از همان ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، مسئله تأمین آب برای همه استان‌ها به‌ویژه استان‌های مرزی و دچار تنش آبی مورد تأکید قرار گرفت.
 در طول سال‌های اخیر نسخه‌های فراوانی توسط مسئولان و کارشناسان امر برای حل مشکلات ناشی از خشکسالی در پهناورترین استان کشور یعنی سیستان و بلوچستان پیچیده شد که برخی از آنها در همان ابتدای امر با شکست مواجه شد و برخی نظیر آبرسانی سقایی با مشکلات فراوان هنوز هم به کار خود ادامه می‌دهد تا حداقل نیاز برخی روستاها در هر شبانه‌روز رفع شود.
 با سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رسیدگی به مشکلات مردم و ضعف‌ها و کاستی‌های برجامانده از دولت‌های قبل شتاب بیشتری گرفت.
 گام‌های رئیس‌جمهور شهید برای پایان‌دادن به محدودیت‌های آبی کار خود را با اجرای طرح بزرگ جهاد آبرسانی، آغاز انتقال آب از دریای عمان، ساخت آب‌شیرین‌کن‌ها و افزایش ظرفیت شیرین‌سازی آب از دریا و حفر چاه‌های آب ژرف آغاز کرد و اینها تنها گوشه‌ای از اقدامات دولت سیزدهم برای رفع مشکلات آبی در سیستان است.
 علیرضا قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان از طرح جهاد آبرسانی به روستاها به‌عنوان یکی از طرح‌های بزرگ دولت سیزدهم است، بیان کرد: طی هزار روز فعالیت دولت رئیس‌جمهور شهید بیش از ۳۰۸ هزار نفر از مردم ساکن در شهرها و روستاهای این استان از خدمات آب و فاضلاب بهره‌مند شدند.
 وی ادامه داد: حدود سه هزار کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال و شبکه توزیع آب در سطح استان اجرا شده که بخش اعظم آن مربوط به این طرح است، معادل روزی سه کیلومتر لوله‌گذاری در استانی پهناور که کار بزرگی است.
 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تصریح کرد: با مجموع روستاهایی که به‌تازگی به شبکه آب متصل شدند، ۴۳۰ روستا تحت پوشش خدمات آبرسانی قرار گرفتند، علاوه بر این تنش آبی ۵۳۶ روستا و ۶ شهر استان نیز برطرف شد و با احداث دو واحد تصفیه‌خانه در مجتمع‌های روستایی جنوب استان بیش از ۴۵۰ روستای شهرستان‌های دشتیاری، چابهار و قصرقند از آب باکیفیت بهره‌مند شدند.
  وی افزود: ۱۸۰ هزار نفر از جمعیت روستایی و ۲۸ هزار نفر از جمعیت شهری استان از خدمات آبرسانی و ۱۰۰ هزار نفر در شهرهای جنوبی و شمالی استان از خدمات فاضلاب بهره‌مند شدند. قاسمی نگاه دولت به رفع مشکلات زیرساختی این استان را ویژه دانست و از رشد ۱۲ برابری اعتبارات خبر داد تشریح کرد: در پی حمایت‌های صورت‌گرفته طرح بزرگ تأمین آب اضطراری سیستان و زاهدان با سرمایه‌گذاری بیش از ۴۰۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید و آب‌شیرین‌کن این طرح ماندگار به نام شهدای خدمت نام‌گذاری شد.
 وی ادامه داد: این طرح با فرض حذف منابع آبی چاه نیمه و در پی بدعهدی کشور افغانستان در تأمین حقابه ایران از هیرمند به اجرا درآمد.
 قاسمی از انعقاد قرارداد واگذاری پساب تصفیه‌خانه فاضلاب زابل به‌عنوان دیگر اقدام مهم نام برد و اظهار کرد: مبادله قرارداد واگذاری پساب زابل به شرکت توسعه صنایع و معادن مس جانجا باارزش سرمایه‌گذاری ۱۷ هزارمیلیاردریالی برای مدت ۱۵ سال منعقد شده است.
 وی، رشد شاخص بهره‌مندی از خدمات فاضلاب طی این مدت را دو درصد اعلام و افزود: سه ایستگاه پمپاژ فاضلاب در شهرهای کنارک، چابهار و زابل نیز احداث شده است و پیش‌بینی می‌شود با نصب انشعابات جدید، جمعیت شهری بهره‌مند از خدمات فاضلاب به طور چشمگیری افزایش یابد./ ایسنا
بهره‌مندی ۴۵۰ روستای  سیستان و بلوچستان از آب باکیفیت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه