جزییات آغازبه کار پارلمان یازدهم در گزارش «قتصادسرآمد»

دفتر یازدهم ورق خورد

گروه مجلس- انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی در فاصله یک سال پس از پیروزی انقلاب، در روز ۲۴ اسفند ۱۳۵۸ برگزار شد و در این انتخابات حدود ۱۱ میلیون نفر رأی دادند. گروهی از نمایندگان در‌‌‌ همان دور اول حائز اکثریت لازم شدند و گروهی دیگر به مرحله دوم رفتند. به این ترتیب با برگزاری مرحله دوم و انتخابات میان دوره‌ای مجموعا ۲۶۳ نماینده به مجلس راه یافتند. با انتخاب نمایندگان، اولین دوره مجلس شورای اسلامی در روز سیزدهم رجب ۱۴۰۰ هجری قمری همزمان با میلاد امام علی (ع) برابر با هفتم خرداد ۱۳۵۹ رسما افتتاح شد.اکنون قرار است بعد از بحران کرونا یازدهمین منتخبان مردم قرار است به زودی کار خود را در خانه ملت آغاز کنند.‏
به گزارش اقتصادسرآمد، بر اساس قانون اولین کار مجلس در بدو تشکیل انتخاب هیات رییسه است اما تا زمان انتخاب این هیات، یک هیات رییسه سنی که از مسن ترین افراد حاضر در مجلس انتخاب می شوند وظایف این هیات را بر عهده می گیرند.
بر اساس ماده ۲ آیین نامه داخلی مجلس اولین جلسه مجلس با حضور حداقل دو سوم مجموع نمایندگان‌ رسمیت می‌یابد؛ در دوره یازدهم جلسه افتتاحیه با حضور ۲۷۷ منتخب برگزار می شود، دو منتخب تهران و آستانه اشرفیه فوت کردند و تکلیف ۱۱ منتخب هم در دور دوم انتخابات تعیین خواهد شد.
اداره مراسم افتتاحیه بر عهده هیات رییسه سنی است که طبق ماده ۹ آیین نامه داخلی مسن‌ترین فرد از نمایندگان حاضر به‌عنوان رئیس سنی و فرد بعدی به‌عنوان نایب رئیس و دو نفر از جوانترین نمایندگان حاضر به سمت‌ منشی معین می‌شوند و در جایگاه هیأت رئیسه قرار می‌گیرند؛ در دوره یازدهم حجت‌الاسلام رضا تقوی منتخب تهران رییس هیات رییسه سنی، مصطفی آقامیرسلیم منتخب تهران نایب رئیس، روح الله نجابت منتخب شیراز و محسن فتحی منتخب سنندج نیز دبیران هیئت رئیسه سنی هستند.وظیفه هیأت رئیسه سنی، اداره جلسه افتتاحیه، انجام مراسم تحلیف، اقتراع شعب و برگزاری انتخابات هیأت رئیسه است.
سیدرضا تقوی منتخب مردم تهران به عنوان رئیس، سیدمصطفی آقامیرسلیم منتخب مردم تهران به عنوان نایب رئیس، روح الله ‏‏نجابت منتخب مردم شیراز به عنوان دبیر اول و محسن فتحی منتخب مردم سنندج به عنوان دبیر دوم از جمله اعضای هیات رئیسه ‏‏سنی به شمار می روند.‏
نمایندگانی که داوطلب عضویت در هیأت رئیسه هستند، باید حداکثر تا پایان وقت اداری روز افتتاحیه مجلس  برای ثبت نام به هیأت رئیسه سنی مراجعه کنند و این موضوع قبلاً باید به اطلاع نمایندگان برسد. هیأت رئیسه سنی موظف است شرح حال و سوابق داوطلبان را به همراه تصاویر آنان تهیه کند و در دومین جلسه علنی و قبل از برگزاری انتخابات هیأت رئیسه در اختیار نمایندگان قرار دهد؛ چنانچه اعتبارنامه نماینده‌ای که برای هیأت رئیسه انتخاب شده است به تصویب مجلس نرسد، برای تعیین جایگزین وی مجدد رأی‌گیری به عمل می آید. پس از تشکیل هیأت رئیسه، گزارش شعب پانزده‌گانه در مجلس قرائت و تصویب اعتبارنامه ها اعلام می شود.
همچنین هیأت رئیسه مرکب از رئیس، ۲ نائب رئیس، ۶ دبیر و ۳ ناظر می باشد. انتخاب رئیس در نوبت اول با اکثریت مطلق آراء نمایندگان و انتخاب نواب رئیس، دبیران و ناظران هر کدام جداگانه و با اکثریت نسبی و رأی مخفی و با ورقه خواهد بود. در صورتی که در انتخاب رئیس در نوبت اول اکثریت مطلق حاصل نشود، در نوبت دوم اکثریت نسبی کافی خواهد بود. چنانچه آراء برای رئیس، نواب رئیس، دبیران، ناظران با یکدیگر برابر باشد، حسب مورد به قید قرعه تعیین می شوند. در صورتی به فرد غائب در جلسه می توان رأی داد که قبل از تشکیل جلسه مربوط به انتخابات هیأت رئیسه، کتباً نامزدی خود را به معاونت قوانین مجلس اعلام کرده باشد.
قبل از أخذ رأی برای هیأت رئیسه، اسامی داوطلبان به ترتیب وصول به هیأت رئیسه بدون بحث در جلسه علنی اعلام خواهد شد.اعضای هیأت رئیسه، پس از انتخاب، در حضور نمایندگان سوگند یاد می‌کنند و موظف به رعایت دقیق مفاد آن می باشند.
 دفتر یازدهم ورق خورد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه