احمد کاظمی، کارشناس قطعات یدکی خودرودر گفتگو با « اقتصادسرآمد»

لوازم یدکی تقلبی اخلال در چرخه اقتصادی و تولید

گروه صمت - اعظم زندیه - به تعمیر افتادن خودرو به اندازه کافی آزار دهنده هست؛ حالا تصور کنید در کمتر از یک هفته بعد از خروج از واحد تعمیرگاهی دوباره نیاز به مراجعه به تعمیرکار داشته باشید؛ چرا که یا قطعه تعویض شده دوباره معیوب شده یا مشکلی دیگری در خودرو ایجاد شده است. بنابراین به طور حتم با این سوال مواجه خواهید شد که قطعه تعویضی مشکل داشته یا تعمیرکار به اشتباه یا با آگاهی کامل شما را در خرج انداخته است؟ پاسخی که به این سادگی‌ها به آن نخواهید رسید.
به گزارش اقتصادسرآمد، در این راستا کارشناسان این حوزه برای جلوگیری از افزایش هزینه‌های ناشی از تعمیر به مالکان خودروها توصیه می‌کنند که در زمان تعویض لوازم خودرو، قطعه معیوب را از تعمیرکار تحویل و با ارائه آن به فروشنده لوازم یدکی مانع افزایش هزینه‌های ناشی از تعمیر شوند. البته مسئولان این حوزه هم بیکار نشسته‌اند تا برخی از برندها توسط برخی از متقلب‌ها در بین مردم بد نام شوند، در همین راستا طی روزهای اخیر جلسات متعددی توسط قطعه سازان و ستاد مبارزه با قاچاق کالا برگزار شده تا از حجم قطعات تقلبی زیرپله‌ای تا قاچاق در بازار کاسته شود. طی مدت اخیر فروش قطعات غیر اصلی و تقلبی در بازار لوازم‌یدکی خودرو، توسط برخی دلالان و سودجویان افزایش یافته و تبدیل به یکی از معضلات این حوزه شده است. این افراد بدون توجه به خسارت‌های مالی و جانی جبران‌ناپذیر فروش قطعات تقلبی، به‌راحتی این لوازم یدکی را با قیمت‌های بسیار کمتر روانه بازار می‌کنند؛ قیمت‌های پایین این قطعات موجب ترغیب هموطنان برای خرید این قطعات می‌شود.
این درحالی است که در نهایت هم متضرر اصلی این‌ موضوع، همین مشتریان هستند. این اقدام نه‌تنها موجب به خطر افتادن سلامت جانی و مالی هموطنان می‌شود؛ بلکه با ایجاد بی‌اعتمادی در مردم نسبت به شرکت‌های صاحب‌نام، باعث اخلال در چرخه اقتصادی و تولید کشور شده و اعتبار شرکت‌هایی که با تمام توان در راستای تولید قطعات با کیفیت و ارائه خدمات استاندارد می‌کوشند را به بازی می‌گیرد.
به همین منظور خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد با احمد کاظمی، کارشناس قطعات یدکی خودرو به گفت‌وگو نشست تا آسیب‌های شناختی لوازم یدکی در بازا را به مخاطبان بسناسانیم تا شاید از این رهگذر کمتر دچار اذیت شوند.
فروشگاه های لوازم یدکی مشابه داروخانه
به گفته وی، وظیفه فروشگاه های لوازم یدکی مشابه داروخانه است و تعمیرکاران نیز همان پزشکان یک مجموعه هستند. بنابراین همانطور که پزشک باید از اطلاعات و دانش کافی برخوردار باشد، تعمیرکار نیز باید مهارت کافی برای رفع نقص فنی خودرو را داشته باشد. بنابراین مکانیک باید در خصوص مشکلات احتمالی اطلاعات داشته باشد و در زمان مواجه با یک قطعه معیوب آن را باز و به مالک خودرو تحویل دهد و از او بخواهد که مطابق همان قطعه را خریداری کند و تحویل دهد. با این اقدام مغازه دار نیز قطعه اشتباهی یا کم کیفیت تر ارائه نخواهد کرد چون مشتری انتظار همان قطعه با همان نام تجاری را دارد.
راه شناسایی مقصران لوازم یدکی تفلبی
کاظمی با یادآوری این نکته که؛  نتیجه چنین کاری این می شود که نه تنها مشکلات ناشی از تعمیر کاهش می‌یابد بلکه خیلی زود مقصر اصلی نیز در خرابی های بعد از تعمیر نیز شناخته خواهد شد، گفت: هم به مکانیک‌ها و هم فروشندگان لوازم یدکی این موضوع را بارها گوشزد کرده ام که وقتی برای مثال قصد دارید به عنوان فروشنده قطعات خودرو در بازار چراغ برق فعالیت داشته باشید باید مدتی را صرف یادگیری قطعات خودرو کرده باشید.
کارگران مقصر اصلی گرانی لوازم یدکی!
به اعتقاد این کارشناس قطعات یدکی کشورمان، از ابتدای سال جاری با افزایش حدود ۴۰ درصدی نرخ بیمه وحقوق کارگران مواجه هستیم. تولیدکنندگان داخلی نیز در این راستا ناچار شده اند که قیمت قطعات خودرو را نسبت به مدت مشابه سال گذشته بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش دهند. اما در خصوص قطعات وارداتی نه تنها شاهد چنین رشد قیمتی نیستیم بلکه برخی از آن‌ها به دلیل رکود بازار کمتر از قیمت واقعی نیز به فروش می‌روند.
کاظمی یادآور شد: افزایش نیاز رانندگان اتوبوس‌ها، کامیون‌ها، تاکسی‌ و غیره سبب این شد که ستاد مباره با کرونا صنف فروشندگان لوازم یدکی را در گروه یک قرار دهد. از همین رو از خرداد سال گذشته به بعد در شرایطی که اغلب کشور قرمز بودند مغازه فروشندگان لوازم یدکی باز بودند و به مردم خدمت رسانی می کردند. البته با کاهش تردد خودروها نیاز به قطعه نیز کاهش یافت و برای مدتی دچار رکود عمیقی در این 
حوزه شدیم.
بنا بر گزارش، با پیگیری‌های صورت گرفته توسط مسوولان شرکت تهیه و توزیع قطعات و لوازم یدکی ایران‌خودرو با  همکاری اداره آگاهی، در ماه‌های اخیر، چندین کارگاه زیر زمینی و کارگاه غیرمجاز که مبادرت به تولید، بسته‌بندی و توزیع اقلام بدنه تقلبی و قطعات یدکی منقش به لوگوی ایران‌خودرو، ایساکو و سایر شرکت‌های صاحب‌نام می‌کردند، شناسایی و با تعاملات قضایی، نسبت به پلمپ این کارگاه‌ها اقدام شد.   برخی از این مراکز غیرمجاز، با تبلیغ در رسانه‌ها و سوء استفاده از لوگو، بسته‌بندی و علایم ایران‌خودرو و ایساکو، دست به تولید انبوه قطعات مشابه‌سازی شده و بی‌کیفیت با نام این مجموعه، زده بودند که پس از شناسایی، با همکاری اداره بازرسی وزارت صمت و سازمان تعزیرات حکومتی به مقامات قضایی معرفی و فعالیت آن‌ها تا روشن شدن ابهامات پرونده، در این خصوص متوقف شد.
همواره به دارندگان محصولات توصیه می‌شود که تنها با توجه به قیمت پایین این لوازم یدکی در بازار، به خرید آن اقدام نکنند، در حقیقت یکی از علل پایین بودن قیمت این اقلام، کیفیت بسیار پایین و گاهی اوقات از رده خارج بودن آن‌ها است.
 لوازم یدکی تقلبی اخلال در چرخه اقتصادی و تولید
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه