سی ان جی در ورطه نابودی،« اقتصادسرآمد»گزارش می دهد

تعطیلی مکرر جایگاه‌های سی ان جی

گروه نفت و انرژی - این روزها صف‌های طویل در مقابل جایگاه سوخت سی.ان.جی و محدودیت ارائه خدمات در برخی از جایگاه‌ها خاطر بسیاری از رانندگان را مکدر کرده است. با کم شدن سهمیه بنزین یارانه ای وانت بارها و هم چنین خودروهای سواری حالا صف های مقابل جایگاه سوخت سی.ان.جی بیش از گذشته طویل شده است تا جایی که حوصله بسیاری از رانندگان سر رفته است. بسیاری از رانندگان خودرو های سواری در این رابطه ابراز می کنند که برخی از جایگاه های سطح شهر مدت مدیدی است که در تعطیلی به سر می برند و ظاهرا اراده ای برای بازگشایی آن وجود ندارد.
به گزارش اقتصادسرآمد، برخی از این جایگاه های سوخت در ساعت پایانی شب نیز از ارائه خدمات جلوگیری کرده و لذا این مشکلات بر صف خودرو ها در طول روز و در مقابل این جایگاه ها دامن زده است .این مشکلات در حالی است که جایگاه داران نیز دل‌خوشی از میزان حق‌العمل‌کاری نداشته و مطالباتی دارند. 
امروزه گسترش شهرنشینی و هچنین افزایش جمعیت منجر به ازدیاد خودروهای مورد استفاده شده است. از طرفی با پیشرفتتکنولوژی استفاده از گاز طبیعی به جای بنزین روند صعودی داشته است و درخواست برای این نوع سوخت به دلیل سازگاری بامحیط زیست و همچنین قیمت مناسب آن، افزایش یافته است در حال حاضر افزایش خودروهای گازسوز و از سوی دیگر کمبودجایگاه های عرضه گاز طبیعی فشرده سی ان جی ،منجر به عدم تعادل در عرضه گاز و تقاضای خودروهای گازسوز شده است.به وضوح دیده می شود که تراکم بالای خودروهای گازسوز در هر جایگاه که بیشتر استانداردهای موجود است توزیع نامناسب جایگاه های سی ان جی در بخش های خاصی از شهرعا باعث بروز مشکلات دسترسی به این مراکز و همچنین صرف وقت و هزینه توسط خودروهای گازسوز می شود.
مالکان خودروهای گازسوز در شرایط فعلی که وضعیت اقتصادی مردم با بحران مواجه است و سهمیه بنزین کفاف نمی‌کند بیشتر ترجیح می‌دهند گاز سی.ان.جی را جایگزین سوخت بنزین کنند اما برای رفع این حاجت باید ساعت‌ها در صف طولانی وقت خود را تلف کنند. ام کمبود این فرآورده نفتی در کشوری که بر بستر گاز لم داده است چه توجیحی می تواند داشته باشد؟.
در همین راستا به‌منظور واکاوی مشکلات پیش روی این جایگاه‌ها و کم و کاستی‌هایی که شهروندان از آن گلایه‌مند هستند روزنامه اقتصادسرآمد با سیدمحمدرضا رضوی‌ راد رئیس هیئت‌مدیره انجمن سی.ان.جی خراسان رضوی به گفت‌وگو نشست.
کرونا سی ان جی را به ورطه نابودی کشید
به گفته وی،  کاهش تردد از ساعت ۱۰شب به بعد و قرنطینه در سال گذشته و از طرفی تعطیلی مدارس و نبود سرویس‌های مدارس فروش جایگاه‌های سوخت سی.ان. جی باعث شده بود بسیاری از جایگاه‌های سوخت با ظرفیت ۷۰تا۸۰درصدی کار کنند و به‌ندرت به ۱۰۰درصد ظرفیت مشغول فعالیت بودند.
ضعف شهرداری در اداره جایگاه‌های 
سوخت سی ان جی
رضوی با بیان این مطلب که، بیش از نیمی از جایگاه‌های سوخت در شهر متعلق به شهرداری است، افزود: جایگاه‌های سی.ان.جی در کلان‌شهری مانند مشهد در شرایطی قرار دارند که اگر سرمایه‌گذار جایگاه را تعطیل کند و پولش را در بانک بگذارد سود بیشتری نصیبش می‌شود. سرمایه‌گذار در این بخش هزینه کرده،  اما در حال حاضر به این نتیجه رسیده که اگر جایگاه‌ خود را تعطیل کند کمترین ضرر مال متوجه وی خواهد بود و از سویی به دلیل اینکه جایگاه‌های سوخت یک نوع کار خدماتی محسوب می‌شوند، اجازه تعطیلی ندارند.
به اعتقاد وی، هزینه‌های سنگین هر جایگاه سوخت و وابستگی تعمیرات به نرخ ارز، مهم‌ترین مشکل است،جایگاهی اگر نیاز به تعمیرات داشته باشد مجبور است قطعه لازم را ترمیم و یا تعمیر کند از طرفی قطعات لازم برای جایگاه‌ها افزایش ۶ برابری داشته و با این سطح درآمد نمی‌تواند خریداری کند. تعویق حقوق کارکنان، استهلاک و کمبود قطعات و بحث مهم ایمنی بحث‌های دیگری هستند که بر عرضه سوخت سی ان جی اثرگذار است.
تعطیلی مکرر جایگاه‌های سی.ان.جی
رضوی با توضیح این که تعطیلی مکرر جایگاه‌های سی.ان.جی در تایباد عامل دیگری برای نارضایتی مردم از صف‌های طولانی است، افزود: مرمت و تامین قطعات فرسوده در جایگاه‌ با وجود تحریم‌ها، کار پرهزینه و دشواری به شمار می‌رود و نیز به دلیل اینکه جایگاه سوخت ملزم به رعایت نکات استاندارد است گاهی به دلیل عدم تامین قطعات مجبور به تعطیلی موقت جایگاه سوخت می‌شویم.یکی از دغدغه های جایگاهداران CNG مخصوصا جایگاههایی که با سرمایه بخش خصوصی احداث شده، رعایت فاصله گذاری و نیاز سنجی در صدور مجوز جهت احداث جایگاههای جدید است که از شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی درخواست کردیم که برای اعطای مجوز احداث جایگاههای جدید حتما فاصله گذاری و نیازسنجی مناسبی را انجام دهند تا جایگاههای فعلی با کاهش درآمد مواجه نشوند؛ امیدواریم این موضوع مهم در طی سال 1400 اجرایی شود؛ البته شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از سال های گذشته موضوع نیازسنجی را انجام داده اما در برخی از شهرها جایگاهداران نسبت به این موضوع اعتراض دارند که درخواست ما حضور نماینده انجمن در کارگروه های مربوطه است تا از این مشکلات جلوگیری شود.
در حوزه عرضه CNG یکی از مشکلات، هزینه بالای استانداردسازی جایگاهها است که هر ساله جایگاه ها باید این هزینه استاندارد ادواری را انجام دهند و اگر استانداردسازی ادواری و ارتقای سطح ایمنی جایگاهه ا انجام نشود، علاه بر قطع گاز جایگاه ها، قسمتی از کارمزد جایگاه ها نیز پرداخت نمی شود. یکی از درخواست های جایگاه‌داران طی دو سال اخیر، اصلاح رویه پرداخت کارمزدهایی هست که برای موضوع استانداردسازی بلوکه شده و رویه فعلی که در حال حاضر برای آزاد سازی کارمزد های بلوکه شده درحال انجام است غیرمنصفانه ای و به ضرر جایگاهداران است. 
تعطیلی مکرر جایگاه‌های سی ان جی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه