سعیدی‌نیا استاد شهرسازی به « اقتصادسرآمد» می‌گوید

افت قیمت زمین در پی بحران خشکسالی

گروه ساختمان -  در طول تاریخ هر وقت خشکسالی و قحطی سرزمینی را تحت تاثیر قرار داده، مردم از یک نقطه به نقطه دیگری مهاجرت کرده‌اند و حتی برخی مناطق بر اثر این جابه‌جایی‌ها متروکه شده‌اند. اتفاقی که برای شهر سوخته در سیستان هم افتاد؛ شهری که به دلیل حذف آب زندگی نیز در آن نابود شد و در واقع یک تمدن بزرگ در این منطقه به دلیل خشکسالی از بین رفت و این سرنوشتی است که شهرها در برابر پدیده خشکسالی با آن مواجه می‌شوند. مشکلات مترتب بر خشکسالی جدی است آن‌قدری که طبق گفته‌های یک استاد شهرسازی هر زمان اقلیم دست رد به سینه آسمان و زمین منطقه یا شهری زده است، مرگ و نابودی را به ارمغان آورده است و کاهش قیمت زمین نیز یکی از طبیعی‌ترین اثرات آن در منطقه است. او از شهر سوخته نام می‌برد که منابع آبی علت اصلی ظهورش در ایران باستان بود و حال تنها خاطره باقی مانده از آن بر قامت سیستان، خرابه‌های یک تمدن بزرگ به دلیل خشکسالی است. اثرات منفی خشکسالی بر زندگی شهری و زمین‌های اطراف آن بدیهی است و همه می‌دانند که کاهش کیفیت زندگی از اصلی‌ترین اثرات این بحران زیست محیطی است که به دنبال نابودی گیاهان، فضای سبز و عناصر حیاتی شهرها و زمین‌های کشاورزی و مسکونی را نیزمورد هجوم خود قرار می‌دهد.
به گزارش اقتصادسرآمد، به‌طور کلی شهرهای ما به اصطلاح محیط مصنوع درمقابل محیط طبیعی هستند که توسط انسان‌ها ساخته شده‌اند اما گسترش این محیط مصنوع اندازه‌یی دارد و این پیشروی‌ها باید با محیط طبیعی قبلی هماهنگ باشد و بر اساس منابع آبی منطقه شکل گرفته باشد تا تولید محصولات باغی، کشاورزی و سایر احتیاجات جامعه را از همان محل برآورده شود. متاسفانه در دنیای جدید موضوع وابستگی شهرها به طبیعت محلی آنها کم رنگ‌تر شده است. شکل‌گیری شهرها در گذشته هرگز به این صورت نبود و شهرها در صد سال گذشته 100درصد با محیط طبیعی خود سازگار بودند.
تاثیر خشکسالی بر قیمت زمین
احمد سعیدی‌نیا استاد شهرسازی هم این سخنان را قبول دارد و در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، می‌گوید: تاثیر خشکسالی بر قیمت زمین امری بدیهی و روشن است به‌طوری که وقتی شهری دچار خشکسالی می‌شود در واقع رو به مرگ می‌برد و مردم آن نیز مهاجرت می‌کنند در این شرایط زمین‌های باقیمانده به هیچ دردی نمی‌خورد بنابراین قیمت آن کاهش می‌یابد.
ناهمگونی ظرفیت محیطی زمین شهرها
ظرفیت محیطی » اصطلاحی است که او از آن نام برده و می‌گوید: این اصطلاح اخیرا در مناسبات شهرسازی مطرح شده است و طبق آن برآوردهایی برای ظرفیت و جمعیت‌پذیری، تعداد کارخانه‌ها و سایر نیازهای منطقه یا شهرها انجام می‌شود. البته ظرفیت محیطی در بسیاری از مناطق کشور ما کم است.
این استاد شهرسازی درباره وضعیت کنونی زمین‌ای مناسب ساخت مسکن اطراف شهرها به لحاظ آبی توضیح می‌دهد و عنوان می‌دارد: ابتدا وقتی به کم آبی بر می‌خوریم به سمت استفاده از آب فاضلاب کشیده می‌شویم اما بعد از مدتی آب فاضلاب هم پایین می‌آید و وضعیت بدتر می‌شود. در صورتی که اگر بخواهیم آب را از مناطق دیگر به مناطق کم آب منتقل کنیم این اقدام هم به علت رقابت شدید ممکن است به ماجراهای سیاسی- اجتماعی تبدیل شود.
راهکارهایی برای کاهش خطرات
به گفته وی، از بین رفتن حیات انسانی بعد از خشکسالی سرنوشتی قابل پیش‌بینی است که بارها درباره آن هشدارهایی داده شده است اما همواره بشر به دنبال راه‌حل‌های حداقلی برای عبور از مخاطرات گشته تا شاید بتواند از خطر نیستی نجات یابد. اما حداقل کاری که می‌توانیم برای کاهش مخاطرات پدیده خشکسالی در پیش بگیریم این است که جمعیت را به نقاطی که از منابع آبی خوبی برخوردارند پراکنده کنیم.
تمایل سرمایه‌داری به استفاده از بحران 
نظام سرمایه داری همواره قصد داشته است که از خطراتی که دنیا را تهدید می‌کند، حداکثر استفاده را ببرد و یکی از درگاه‌های آن هم بحران آبی است که با آن مواجه هستیم. البته نظام سلامت هم گاهی در مقابل این دیدگاه‌ها می‌ایستد. بحران زمین‌های کشاورزی و تبدیل آنها به زمین های مسکونی نیز همینگونه اند.
کنترل منابع آب در دست مدیریت شهرهاست. چون مدیریت شهری می‌تواند امکان صرفه‌جویی در آب را با به‌کار‌گیری سیستم‌های دوگانه پیاده کند یا آبیاری فضای سبز را در دست بگیرد. مدیریت شهری می‌تواند این اقدامات را انجام دهد با وجود این مدیریت منابع آب هم آستانه‌یی دارد چون روزی به این نقطه خواهیم رسید ومنابع آبی نداریم که بخواهیم آن را مدیریت کنیم. استفاده از فاضلاب شهری و تصفیه آن برای مصرف در تقابل با روند خشکسالی پیش بینی می‌شود. پیش‌بینی دوم جداسازی آب مصرفی از آب آشامیدنی است تا صرفه‌جویی انجام شود اما باز هم این سوال مطرح است که جداسازی باید چگونه باشد؟ چون برای استحمام و شست‌و‌شوی ظروف هم نمی‌توانیم از آب بدون کیفیت استفاده کنیم. اما در این بین باید دانست شهرسازی تابع تکنولوژی در احداث ساختمان، جاده، پل، تاسیسات آب، برق و گاز است و غیر قابل انکار.
 افت قیمت زمین  در پی بحران خشکسالی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه