عسکری، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با « اقتصادسرآمد»

حمل و نقل ایمن برای گردشگران تامین نیست

گروه راه - کشورهای همسایه ایران در سال‌هایی که صنعت گردشگری کشور ما با بی‌مهگردشگری درحال حاضر چرخ اقتصاد بسیاری کشورهای دنیا را به‌گردش درآورده و رتبه نخست صنعت بسیاری کشورها را از آن خود کرده است. نگاهی به آمار گردشگران ایرانی در کشورهای دیگر نشان‌دهنده عادت ایرانی‌ها به سفر و گردشگری است، پتانسیلی که متاسفانه چندین دهه نادیده گرفته شد و موجب رونق اقتصاد کشورهای دیگر شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، یکی از شعارهای دولت روحانی اشتغال‌زایی از طریق توسعه صنعت گردشگری بوده است. شعاری که هرچند تا عمل فاصله بسیاری دارد اما جان تازه‌ای به صنعت مغفول مانده گردشگری کشور دمیده است. یکی از اتفاقات خوشایند سال گذشته، تصویب طرح گردشگری جاده ابریشم بود.
طرح احیای جاده ابریشم  وتوجه به حمل و نقل ایمن می‌تواند انقلابی در صنعت گردشگری ایران به‌وجود آورد. چینی‌ها که در تمامی فعالیت‌های اقتصادی عادت به پیشتاز بودن دارند،حال که نام جاده ابریشم مطرح است که بیشتر از هر کشوری این جاده را به‌نام چین می‌شناسند، دست به‌کار شده‌اند و طرح‌های احیای جاده ابریشم را کلید زده‌اند. چین سرمایه‌گذاری بالایی در این طرح انجام داده است؛همچنین طرح صدور ویزای مشترک برای کشورهای در مسیر جاده ابریشم را پیشنهاد کرده است.ری مسئولان مواجه بود،درحال برنامه‌ریزی، توسعه و شکوفایی گردشگری در کشورشان بودند.
 این روزها زمزمه‌هایی از احیای جاده ابریشم در ایران به‌گوش می‌رسد. براساس آمار، 85 میلیون توریست چینی درآمد۱۱۰ میلیارد دلاری را برای کشورهای حوزه جاده ابریشم خواهند داشت. 85 میلیون گردشگر چینی ، رویایی است که بسیاری کشورهای جهان در اندیشه آن هستند و بدون شک رقابت تنگاتنگی برای جذب این بازار 85 میلیون گردشگر چینی به‌وجود می‌آید اما اندک کشورهایی در مسیر جاده ابریشم واقع شده‌اند و شانس جذب این گردشگران را دارند. ایران یکی از کشورهایی است که این فرصت را می‌تواند به‌دست بیاورد. نکته قابل توجه اینجاست که این نخستین بار نیست که گذر چینی‌ها به ایران افتاده است اما تاکنون تمامی این فرصت‌ها سوخته و می‌توان گفت سهم ایران از بازار گردشگری چین هیچ بوده است. در سال 2017 سهم ایران از 129 میلیون گردشگر چینی که به دیگر کشورهای دنیا سفر کرده‌اند، تنها 70 هزار بوده است. براساس آمار چینی‌ها بیشتر به‌دنبال کسب و کار و تجارت به ایران آمده‌اند تا برای گردشگری.
امنیت جاده‌ای و حمل و نقل ایمن برای گردشگران تامین نیست
محمدجوادعسکری، نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اما در ارتباط با این مهم به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: امروز امنیت جاده‌ای به لحاظ برخورداری از حمل و نقل ایمن برای گردشگران تامین نیست؛ چرا که متولیان دوره‌های گذشته نگاه آینده نگری به صنعت گردشگری نداشتند.
به گفته وی،  سال ۱۳۹۷ بود که علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اعلام کرد که میانگین درآمد ورود هر گردشگر به ایران حدود ۱۵ هزار دلار و اگر بخواهیم با صنعت نفت معادل‌سازی کنیم درآمد ایران از هر گردشگر در آن تاریخ با صادرات ۳۰ بشکه نفت برابر است. اما نبود زیرساخت جاده‌ای در کشور مانع از رسیدن به این مهم شده است.
باید به ارزشمندی گردشگری
 برای کشور پی ببریم
وی با اشاره به این که، همین چند سطر نخست کافی است تا به ارزشمندی گردشگری به لحاظ درآمدزایی برای کشور پی ببریم؛ صنعتی که نه تنها این روزها به دلیل شیوع بیماری کرونا مورد کم مهری قرار گرفته بلکه پیش از این نیز به خاطر نبود زیرساخت‌های جاده‌ای و غیره چندان مورد توجه نبود، افزود: فارغ از این روزها که کووید ۱۹ جولان می‌دهد و مردم به ماندن در خانه‌ها تشویق می‌شوند، در ایران گردشگری با معضلات متعددی روبه رو بود که اولین آن نبود جاده‌های ایمن و سپس سیستم حمل و نقل مطلوب است.
ضعف‌های صنعت گردشگری
به گفته وی، امنیت حمل و نقل عمومی تا خودرو شخصی به عنوان یکی از ضعف‌های صنعت گردشگری شناخته می‌شود؛ چرا که وقتی خودرو مطمئنی نباشد به طور حتم گردشگر هم به کشور ورود نخواهد کرد؛ حتی گردشگری داخلی هم از رونق خواهد افتاد.
عسکری تصریح کرد: متاسفانه باید به صراحت بگویم که در این بخش با برنامه جلو نرفته ایم و علت آن نیز این است که افرادی که متولی صنعت بودند نگاهشان، نگاه آینده نگری نبوده است. این درحالی است که خیلی راحت می توانستیم در حوزه گردشگری نقشه راهی تعریف کنیم و به کمک صنعت خودرو گردشگری را به خصوص توریسم کشاورزی را توسعه دهیم.بودجه‌ای که دولت دوازدهم در ابتدا پیشنهاد داده بود بیشتر از اینکه برای کشور مفید باشد برجامی بود؛ برنامه مالی نبود که با نگاه آینده نگری به کشور در نظر گرفته شده باشد. بنابراین ناچار شدیم آن برنامه مالی را دوباره به دولت برگردانیم؛ چرا که بودجه ای که تصویب می‌شود باید متناسب با ظرفیت‌های کشور تعریف شود. البته به صورت خاص در مورد نیاز مالی شهرداری‌ها برای رفع زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی درون شهری باید به این نکته اشاره کرد که این بخش نیز باید به سمت درآمدزایی حرکت کند، موضوعی که همین حالا در کشورهای توسعه یافته هم دنبال می شود. بنابراین همانطور که اشاره شد یکی از بحث های صنعت گردشگری حمل و نقل است که باید مورد توجه قرار گیرد و به آن نیاز اساسی خواهیم داشت.
الان این گله و شکایت وجود دارد که چرا هنوز حتی زیرساخت های ریلی و جاده ای چندان کامل نشده است؟ علاوه بر تکمیل زیرساخت‌های ریلی، باید توسعه زیرساخت‌هایی همچون آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها و غیره را مورد توجه قرار دهیم تا توریست‌هایی که به کشور ورود کردند احساس کنند که وارد محیط امنی شده اند، نه اینکه در هر نقطه از کشور به خاطر نبود زیرساخت‌ها حادثه‌ای رخ دهد. وقتی تصادفی رخ می دهد اثر مستقیم و منفی آن تا مدت‌ها بر روی افکار عمومی باقی خواهد ماند، مساله ای که امیدواریم با برنامه ریزی مجلس و هماهنگی که بین دولت آینده و مجلس فعلی با اتفاقات خوبی همراه شود.
حمل و نقل ایمن برای گردشگران تامین نیست
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه