رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس به « اقتصادسرآمد» می گوید

واردات اتوبوس و کشنده‌ دست‌دوم مغایر منافع ملی

گروه صنعت - طبق آخرین اخبار به دست آمده ، ورود کامیون های دست دوم به کشور برای اولین بار در حدود یک ماه  پیش صورت گرفت که بر طبق گفته مدیران شرکت حمل و نقل در ابتدا این موضوع با مخالفت های شدید راهور ناجا روبرو شد و از شماره گذاری این کامیون ها اجتناب کردند اما پس از مدتی برای شماره گذاری آنها اقدامات لازم را انجام دادند. طبق  آیین نامه ای که در حال حاضر وضع شده است عمر این نوع از کامیون ها نباید بیشتر از 3 سال باشد همچنیین کامیون‌های مذکور بایستی از خدمات پس از فروش بهره‌مند باشند.
به گزارش اقتصادسرآمد، براساس نظرات متخصصان حمل و نقل جاده ای ، تصویب قانون واردات کامیون های کارکرده نمی‌تواند برای بهبود فرایند نوسازی حمل و نقل چندان موثر باشد چرا که اجرایی شدن این قانون با رانت زیادی همراه است. به دلیل این‌که در حال حاضر شرکت های حمل‌ونقل از نظر اقتصادی وضعیت خوبی برخوردار نیستند. چنان‌چه شرکتی بخواهد نسبت به واردات اینگونه کامیون ها اقدام نماید بایستی از دلال و یا راننده‌ها کمک بگیرد که در این صورت یک کامیون 70 میلیونی با نرخ 120 میلیون تومان به فروش می‌رسد و این باعث می‌شود به دلیل قیمت بالای این خودروها خریداران  دیگر تمایلی به خرید نداشته باشند و یا بخواهند از روش دیگر نسبت به خرید کامیون اقدام کند.
براساس مقراراتی که وضع شده است کامیون ها و کشنده ها با عمر مفید سه ساله بعد از این که مسافتی 50 هزار کیلومتر را طی کردند بایستی از نظر فنی توسط کارشناسان مورد ارزیابی قرار گیرد و تمامی قطعاتی که در این کامیون آسیب دیده اند بایستی با قطعات نو جایگزین شوند. لازم به ذکر است که واردات کامیون‌های وارداتی باعث می‌شود دیگر کسی تمایلی به خرید کامیون های که در داخل تولید می‌شود نداشته باشند چراکه گمان می‌کنند این کامیون ها از کیفیت های خوبی برخوردار نیستند. با توجه به این موضوع که در حال حاضر بسیاری از تولید کنندگان اروپایی مانند بنز، ولوو ، رنو ، داف و ایویکو تمایلی با همکاری با ایران ندارند.
واردات اتوبوس و کشنده‌ دست‌دوم مغایر منافع ملی
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اما معتقد است، واردات اتوبوس و کشنده‌ دست‌دوم مغایر منافع ملی و ظلم در حق راننده‌های برون‌شهری است و در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، می‌گوید: یکی از اقدامات اشتباهی که در سال‌های اخیر شاهد آن بودیم به واردت  کشنده‌ها و اتوبوس‌های دست‌دوم مروبط می‌شود، زیرا این خودرو خدمات پس از فروش ندارند و قطعات آن هم در بازار به‌سختی به دست می‌آید. 
عزت‌الله اکبری در واکنش به وضعیت واردات اتوبوس‌ها و کشنده‌های دست دوم به کشور، در گفتگو با خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد، ابراز داشت:  این نوع واردات باعث مشکلات بسیار برای راننده‌ها و خسارت و ضرر آن‌ها می‌شود و هیچ 
دستاوردی ندارد.
باید از دولت پرسید چرا اتوبوس نو وارد نمی‌کند
وی افزود: باید از دولت پرسید چرا اتوبوس نو وارد نمی‌کند؟ چرا خودرو دست‌دوم وارد می‌کند که بعد بخواهد به‌زور خدمات پس از فروش را در داخل کشور به داخلی‌ها بدهند؟ شرکت‌هایی که دولت از آن‌ها خودروی دست‌دوم می‌خرد و وارد می‌کند باید عهده‌دار مسئولیت خدمات پس از فروش شوند.
اکبری‌ افزود: این یکی از کارهای اشتباهی است که صورت گرفته و پیشنهاد ما این است که حتی اگر می‌خواهید کشنده و اتوبوس وارد کنید به‌جای دست‌دوم، خودروی نو وارد کنید تا بتوانید از شرکت خارجی امتیازی بگیرید. در این شرایط ما می توانیم در ازاء واردات خودرو پس از گذشته دوره زمانی خاص خط تولید خودرو وارد شده را در کشور راه‌اندازی کنید.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تصریح کرد: دولت هر ساله خودروهای دست‌دومی وارد می‌کند که مشخص نیست خدمات پس از فروش و تأمین قطعات آن بر عهده چه کسی قرار دارد و علاوه بر آن، این اقدامات به‌طور کامل بر خلاف تولید و منافع ملی است.
ابن موضوع را که فرایند واردات خودروهای سنگین با مشکلاتی بیشتری در مقایسه با واردات خودروهای سواری روبرو است را نمی‌توان نادیده گرفت اما این فرایند در رابطه با واردات کامیون های دست دوم از پیچیدگی های بیشتری هم برخوردار است. جهت واردات کامیون های دست دوم دریافت مجوزهای لازم از سازمان راهداری الزامی است. در مرحله بعد که ثبت سفارش انجام شد و خودروها به گمرک ورود پیدا کردند بازرسین ادراه استاندارد این خودروها را هم از نظر فنی و هم از نظر ظاهری مورد ارزیابی قرار می‌دهند و پس از آن نسبت به صدور مجوز شماره گذاری برای این خودروها اقدام می‌شود لازم به ذکر است که این مجوزها صرفا به شرکت های حمل و نقل تحویل داده می‌شود و خود رانندگان نمی‌توانند شخصا این کشنده ها را به کشور وارد کند.
می‌توان به این نکته اشاره کرد که اینکه فقط به تولیدات داخلی خود بسنده کنیم کافی نیست و  واردات کامیون های سه سال کارکرد در صورتی که از لحاظ فنی سالم باشند می‌توانند به سرعت نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور کمک بسزایی بکند. اما توصیه می‌شود، جهت خرید کامیون های دست دوم از نمایندگی آن خرید داشته باشید. دلیل این هم به خاطر این است که چنین کامیون هایی فقط دارای یک صاحب بوده اند بنابراین از لحاظ فنی هیچ گونه نقصی ندارند. عمدتا نمایندگی ها به فروش کامیون های معیوب اقدام نمی‌کنند زیرا خود آنها از مکانیک های ماهر و با تجربه استفاده می‌کنند و در صورت معیوب بودن کامیون ها به راحتی می‌تواند این موضوع را تشخیص دهند . البته ممکن است که در مکان هایی به غیر از نمایندگی کامیون ها با قیمت کمتری فروخته شود اما باید به این نکته هم توجه داشته باشید در صورتی که از این محل ها کامیون خریداری نمایید به احتمال زیاد کامیون دست سوم به شما میفروشند چراکه دارای این مکان ها دارای اعتبار نیستند.
 واردات اتوبوس  و کشنده‌ دست‌دوم مغایر منافع ملی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه