عضوهیات مدیره انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی به «اقتصادسرآمد»

قیمت انرژی، بزرگترین چالش شرکت‌ها در حوزه تجدیدپذیرها

گروه نفت و انرژی - با توجه به ضرورت توسعه کاربرد انرژی های تجدیدپذیر در کشور و لزوم رعایت و همسویی با اصل ٤٤ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سازمان انرژی‌های نو ایران جلب مشارکت و حمایت از سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی را از عمده ترین ماموریت های سازمان و دفتر مشارکتهای بخش غیر دولتی قرار داده است. در این راستا باید اطلاع رسانی عمومی و ترویج به این منظور، علاوه بر استفاده از روشهای مختلف آگاه سازی، اطلاع رسانی و تبلیغات برای جذب سرمایه‌گذاری و توسعه انرژیهای نو باید بسترسازی مناسبی نیز انجام گیرد. تدوین و تکمیل قوانین و مقررات، تدوین و ایجاد رویه های مورد نیاز، سازماندهی و ایجاد تشکیلات لازم، انجام مطالعات مختلف و گردآوری داده های ضروری و نظایر آن از جمله این موارد هستند.
به گزارش اقتصادسرآمد، این ترتیب تعامل با متقاضیان همراهی و تعامل با متقاضیان از ابتدای دریافت تقاضا تا زمان عقد قرارداد خرید برق بخش دیگری از فعالیتها و وظایف این دفتر را تشکیل می دهد که بطور دائم و مکرر، براساس رویه های تدوین شده باید پیگیری و انجام شود. دریافت تقاضا، تشکیل پرونده، صدور یا پیگیری برای صدور مجوزهای مورد نیاز، تنظیم قرارداد خرید برق و انجام هماهنگی های لازم با مدیریت شبکه، توانیر و مجموعه وزارت نیرو و سایر نهادها حسب مورد از جمله این وظایف به شمار می روند.
اما مدیریت طرحها و پروژه های نیروگاهی پس از انعقاد قراردادهای خرید برق توسط توانیر، نظارت بر پیشرفت این پروژه ها در طول دوره احداث، پیگیری و انجام هماهنگی های ضروری، رسیدگی منظم صورتحساب های تولیدکنندگان برق ، حل و فصل مشکلات و اختلاف های احتمالی، اخذ بازخورد از سامانه های موجود و انجام اصلاحات لازم و بازنگری در رویه ها، فرآیندها و مقررات برحسب نیاز ازجمله این وظایف هستند که اجرای اصولی آنها میتواند توسعه ظرفیت نصب شده نیروگاههای انرژی تجدیدپذیر در کشور را در دراز مدت بدنبال داشته باشد.
پارک‌های علم و فنآوری همراه تولید انرژی تجدیدپذیر
عضو هیات مدیره انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی های تجدیدپذیر ایران اما در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد،اعلام کرد: اگر شرکت های فعال در حوزه های انرژی های تجدیدپذیر نیازهای خود را به تشکل های مربوط اعلام کنند، این تشکل ها می توانند این نیازها را به پارک های علم و فناوری و شتابدهنده ها اعلام کنند تا استارت آپ ها برای رفع این چالش ها اقدام کنند.
نقش صاحبان امضاهای طلایی در تولید انرژی تجدیدپذیر
موسوی ارتباطات مناسب با مجلس و دولت و صاحبان امضاهای طلایی را از دیگر پیامدهای حضور فعالان این صنعت حول یک تشکل دانست و ادامه داد: خوشبختانه انجمن سازندگان و تامین کنندگان تجهیزات انرژی‌های تجدید پذیر ارتباطات خوبی با بخش‌های دولتی چون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پارک‌های علم و فناوری دارد.
ابن مقام مسئول با اشاره به نقش تشکل‌های بخش خصوصی در زمینه سیاست‌گذاری‌های حوزه تجدید پذیرها افزود: اگر شرکت های فعال در حوزه های انرژی های تجدیدپذیر نیازهای خود را به تشکل های مربوط اعلام کنند، این تشکل ها می توانند این نیازها را به پارک های علم و فناوری و شتابدهنده ها اعلام کنند تا استارتاپ ها برای رفع این چالش ها اقدام کنند.
وی با اشاره به این نکته که، یکی از معضلات صنعت تجدید پذیرها در کشور نوآوری و خلاقیت در زمینه‌هایی چون ذخیره سازی انرژی و روش‌های تامین مالی پروژه‌ها است، افزود: از این رو پروژه‌های این صنعت بسیار هزینه بر است و نیاز است که از طریق روش‌های نوین مالی منابع مورد نیاز برای این صنعت تامین شود تا به توسعه این صنعت و بازار آن موجب شود.
موسوی بازپرداخت تسهیلات را از دیگر چالش‌های استارت‌آپ‌ها دانست و گفت: چندین شرکت استارت‌آپی را سراغ دارم که بازپرداخت تسهیلات آنها به سرآمده، ولی از پس پرداخت آن بر نمی‌آیند و ضمنانت نامه‌های آنها به اجرا گذاشته شده است و این شرکت‌ها در حال نابودی هستند.
عضو هیات مدیره انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی های تجدیدپذیر ایران اضافه کرد: بزرگترین چالش شرکت‌ها در حوزه تجدیدپذیرها، قیمت انرژی است و تا زمانی که قیمت انرژی واقعی نشود، زنجیره اقتصادی این صنعت که شامل استارت‌آپ‌ها و شرکت‌ها و تولیدکنندگان هستند، قادر به ادامه حیات نخواهند بود.
مشارکت احصايي، فرايندي است که با انگيزه هاي مشارکت آغاز مي شود و چرخه مشارکت را با تعامل موثر به حرکت درمي آورد. اين چرخه با حل تعارضات، اعتمادسازي و ايجاد تعهد ميان نقش آفرينان موجب تقويت بيشتر فرايند مشارکت و دستيابي به نتايج مطلوب مي شود. در اين مدل، نقش دوگانه نهادهاي شناختي، هنجاري و رسمي به عنوان عامل پيشرفت و به طور همزمان، عامل توقف در مسير توسعه تشريح شده است. دولت، با وضع قوانين تشويقي و تضميني، انگيزه سرمايه گذاري در اين بخش را ايجاد کرده است؛ اما برخي از موانع نهادي هنجاري و شناختي، مانند تضاد منافع، عدم تعهد دولتمردان و عدم اعتماد بخش خصوصي موجب کاهش سرعت توسعه شده است. لذا ورود بخش خصوصی به چرخه تولید انرژی های تجدیدپذیرمی تواند در راستای منافع ملی باشد و دولتمردان باید از آن حمایت شایسته‌ای به عمل آورند و در این مسیر به اصل 44 قانون اساسی نیز نیم نگاهی داشته باشند.
قیمت انرژی، بزرگترین چالش شرکت‌ها در حوزه تجدیدپذیرها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه