انتزاع وزارت مسکن و شهرسازی در دستور کار مجلس «اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

بازار مسکن و مصالح  ساختمانی از کنترل   خارج شده است

گروه راه و ساختمان- در واپسین روزهای حمکرانی دولت دوازدهم گرانی ترمز بریده و افزایش قیمت‌ها در تمامی حوزه‌ها خودنمایی می‌کند، به طوری که بازار مصالح ساختمانی نیز از این افزایش قیمت‌ها بی‌نصیب نمانده است.  در حالی‌ که بازار مسکن همانند سال‌های گذشته در رکود به سر می‌برد و خرید و فروش به سختی انجام می‌شود، دامنه وسیع گرانی در روزهای اخیر با رشد قیمت مصالح ساختمانی ادامه پیدا کرد که به طور قطع در افزایش هزینه‌های تولید مسکن بی تاثیر نخواهد بود. آن هایی که در کارهای ساخت و ساز و امور عمرانی فعالیت می کنند، حتما با این موضوع و انتظار برای تامین مصالح و به طور ویژه آجر آشناتر هستند و خیلی وقت ها پس از گذر از هفت خوان رستم، سپس با قیمت بالا شاید بتوانند مصالح مورد نیاز خود را تامین کنند.
به گزارش اقتصاد سرآمد، اما در حالی شاهد این آشفته بازار هستیم که به نظر می رسد توجهی به تبعات گرانی مصالح ساختمانی نمی شود، چراکه این موضوع شرایط خانه‌دار شدن مردم را سخت‌تر می کند و در نهایت رکود تورمی در حوزه مسکن را رقم می زند. این روزها کافی است به بازارهای مختلف نیم نگاهی بیندازیم و ببینیم که قیمت کالاها هر روز گران‌تر از روز قبل می‌شود و مسئولین مربوطه نیز سعی دارند مردم را به گرانی کالاها عادت دهد؛ اما بایستی گفت که نفس مردم نه بخاطر ماسک زدن؛ بلکه با افزایش قیمت روزانه کالاها می‌گیرد.
بازار مسکن همچون سال‌های گذشته در رکود به سر می‌برد و خرید و فروش به سختی انجام می‌شود، افزایش قیمت مصالح ساختمانی به طور قطع در افزایش هزینه‌های تولید مسکن بی تاثیر نبوده و نخواهد بود. متاسفانه با توجه به وضعیت موجود توجهی به تبعات گرانی مصالح ساختمانی توسط هیچ ارگان و نهادی نمی‌شود، چراکه این موضوع می‌تواند شرایط خانه‌دار شدن مردم را سخت‌تر کند. در روزهای گذشته مصالح ساختمانی در ارومیه کمیاب و از طرفی هم به طور مهارگسیخته‌ای گران شده و این امر اعتراض و گلایه مردم را به همراه داشته است. در این بین اما وضعیت بازار سیمان مطلوب نیست و فروشندگان ادعا می‌کنند که سیمان نیست و اگر هم باشد با چند برابر قیمت به فروش می‌رسد، آن هم در شرایطی که گرانی‌ها از هر طرف مردم را تحت فشار قرار داده است.
انتزاع وزارت مسکن و شهرسازی در دستور کار مجلس
عضو کمیسیون عمران مجلس اما در این باره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: جبران عقب ماندگی و کمبودهای حوزه مسکن نیازمند تمرکز حداکثری یک وزارتخانه است که با انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی این مهم محقق می‌شود.
کمال حسین‌پور در رابطه با طرح انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی گفت: اولویت بررسی طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه «راه و ترابری» و «مسکن و شهرسازی» در صحن علنی مجلس به تصویب رسید. با توجه به ارزیابی عملکرد حمل و نقل و شهرسازی ومسکن در برنامه  پنج ساله، پنجم و ششم توسعه، تجربه ادغام این دو وزارتخانه به هیچ عنوان موفق نبوده چرا که به اهداف خود در حوزه‌های مسکن، شهرسازی و حمل و نقل نرسیدیم؛ در واقع این دو وزارتخانه به جای اینکه تکمیل کننده یک‌دیگر باشند، گاها مانع یک‌دیگر بودند.
بازار مسکن و مصالح ساختمانی از کنترل خارج شده است
وی با تاکید بر اینکه بازار مسکن و مصالح ساختمانی از کنترل خارج شده است، خاطرنشان کرد: امروز برای تامین زمین با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستیم از طرفی اتخاذ استراتژی کاهش  محدوده های شهری در  تهیه طرح های  تفصیلی به افزایش قیمت زمین منجر شده است. تمامی این موارد به این دلیل است که وزارتخانه‌ای چابک درحوزه مسکن و شهرسازی نداریم.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در واقع به جای اینکه مسکن در کنار موضوعات مربوط به راه و حمل و نقل ارتقا و توسعه پیدا کند، وسعت مسائل حمل و نقلی کشور سایه سنگینی بر روی مسکن  انداخت در نتیجه هیچ یک از آنها در تحقق اهداف و انجام ماموریت‌های خود موفق نبودند.
وی افزود: مسائلی مانند الحاق محدوده به شهرها، طولانی شدن طرح‌های تفصیلی، تغییر کاربری اراضی و نیز استعلامات و نظرخواهی های مربوط به کمیسیون  ماده ۵ قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بسیار پیچیده بوده و مردم را دچار سردرگمی کرده است از این رو نسبت به عملکرد و پاسخگویی مجموعه شهرسازی کشور رضایت کافی وجود ندارد. اگر بنا باشد قیمت مصالح ساختمانی بالا رود به تبع آن 100 درصد قیمت مسکن و مشتقات آن نیز افزایش خواهد یافت. دولت باید این سیاست را مورد ارزیابی قرار دهد که آیا افزایش حباب گونه قیمت ها در زمینه مسکن به صلاح اقتصاد و جامعه است؟. دولت در صورتی که افزایش قیمت مسکن و مصالح ساختمانی به سود وضعیت اقتصادی جامعه نباشد باید با یک شتاب ملایم به گونه ای که موجب زیان مردم نشود و سازنده مسکن بتواند این رویه را حل و فصل کند آن را پیش ببرد.  در سالهای اخیر با رکود مسکن مواجه بوده ایم لذا حتی اگر افزایش قیمت مصالح در میان باشد و روی قیمت مسکن تاثیر بگذارد با توجه به اینکه در حال حاضر بازار مسکن از سرمایه ای به مصرفی تغییر پیدا کرده است باز هم شاهد افزایش افسار گسیخته قیمت ها نخواهیم بود
بازار مسکن و مصالح   ساختمانی از کنترل   خارج شده است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه