خشکاندن ریشه قاچاق لوازم یدکی نیازمند رسیدن به هماهنگی ملی «اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

عملکرد جزیره‌ای مشکل لوازم یدکی را حل نمی‌کند

گروه خودرو - ولی یعقوبی - سالانه حدود یک‌میلیارد دلار قطعات یدکی خودرو از مبادی رسمی به کشور وارد می‌شوند که سهم قاچاق از این آمار بالاتر است زیرا این رقم برای قطعات لوازم یدکی حدود یک‌میلیارد و 100میلیون دلار است و متاسفانه هیچ‌گونه نظارتی بر توزیع قطعات یدکی و واردات قطعات قاچاق به کشور نمی‌شود. بنابراین ضرورت دارد همه قطعات یدکی در کشور همانند صنایع بهداشتی دارای مهر استاندارد، کد رهگیری و بارکد باشند و در حوزه صنعت به ویژه صنعت خودرو قطعات شناسنامه‌دار شوند.همچنین پیشنهاد انجمن به وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف دستیابی به انسجام در نظام قطعات یدکی کشور این است که همه قطعات، شناسنامه‌دار و دارای بارکد شوند تا شهروندان بتوانند از کیفیت نسبی قطعات خودرو مطمئن شوند چرا که قطعات وارداتی خودرو باید با استاندارد 55گانه منطبق باشند.
به گزارش اقتصادسرآمد، نبود نظارت بر واردات قطعات خودرو نه‌تنها باعث می‌شود که مشتریان تامین جانی و مالی نداشته باشند بلکه قطعه بی‌کیفیت، سایر قطعات سالم خودرو را فرسوده می‌کند و درنهایت از بین می‌برد. در بحث تفاوت قیمت‌ها نیز باید توجه داشته باشیم که با افزایش تیراژ تولید قطعات داخل قیمت تمام‌شده کاهش یافته و رقابت سالم‌تر شکل می‌گیرد اما با وجود رفع تحریم‌ها تاکنون تغییری در میزان تیراژ و کاهش قیمت قطعه مشاهده نشده که امیدواریم به زودی شاهد ارتقای کیفیت و کاهش قیمت این محصولات باشیم. شناسنامه دار کردن قطعات وابسته به خودرو می‌تواند تا حد زیادی جلوی قاچاق و عرضه کالاهای بی کیفیت و تقلبی را بگیرد.
در گذشته نیز طرح هایی مثل ایران کد برای تشخیص قطعات یدکی تولیدی و وارداتی اصلی از تقلبی وجود داشت اما آنگونه که انتظار می‌رفت، پاسخگو نبود و هم اکنون وزارت صنعت و اتاق اصناف و سایر نهادها به دنبال ایجاد یک شناسه ملی برای تمام قطعات وارداتی و تولیدی هستند، طرحی که قابل تقلب نباشد و افراد سودجو نتوانند از آن سوءاستفاده کنند. نخستین کاری که لازم است در بخش قطعات تولید داخل انجام شود باید تولیدکننده را مجاب نمود تا مشخصات محصول خود را در سامانه‌ای وارد کند و تمام مشخصات قطعات تولیدی خود را به ثبت برساند و در نهایت سامانه بارکدی به صاحب محصول ارائه می‌کند که آن بارکد باید روی بسته‌بندی محصولات لحاظ شود در غیراین صورت قطعه‌ای که از واحد تولیدی وارد بازار می‌شود از شروع قاچاق به شمار می‌آید و نهادهای نظارتی می‌توانند نسبت به ضبط آن اقدام کنند.
عملکرد جریزه‌ای مشکل لوازم یدکی را حل نمی‌کند
ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعه سازان با بیان این مطلب که تحریم باعث برهم خوردن نظم بازار خودرو، شده است به روزنامه اقتصادسرامد، گفت: اگر چه اجرای این طرح به تنهایی نمی‌تواند ریشه قاچاق و عرضه کالاهای بی کیفیت و تقلبی را در بازار بخشکاند اما می‌تواند روش مطمئن و موثری جهت پیگیری و شناسایی افرادی که اقدام به عرضه این کالاها می‌کنند، باشد.
امکان شناسایی و ردیابی سازندگان قطعات فراهم شود
وی با بیان این‌که در اوایل سال گذشته مسئولین مربوطه در نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور اجرای طرح شناسنامه دار کردن قطعات خودرو، ضوابطی را برای قطعه سازان و خودروسازان فراهم کردند تا امکان شناسایی و ردیابی سازندگان قطعات فراهم شود، اظهار داشت: هم اکنون بسیاری از شرکت‌های تولید کننده قطعات خودرو در کشور سیستم ردیابی قطعات را در محصولات تولیدی خود
 پیاده می‌کنند.
بر ضرورت شناسنامه دار نمودن قطعات خودرو در کشور
قربانی، ضمن تاکید بر ضرورت شناسنامه دار نمودن قطعات خودرو در کشور، اظهار داشت: این امر شناسنامه قطعاً می‌تواند زمینه پیشرفت صنعت قطعه سازی کشور را فراهم کند. نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور حصول اطمینان از کیفیت قابل قبول خودروهای سبک داخلی، طی بخش نامه ای تمامی شرکت‌های قطعه ساز را موظف به اجرایی نمودن طرح شناسنامه دار کردن محصولات تولیدی کرد.
خشکاندن ریشه قاچاق لوازم یدکی نیازمند رسیدن
 به هماهنگی ملی
وی با اشاره به این نکته که، شرکت‌های خودروساز داخلی نیز در کنار قطعه سازان موظف به راه اندازی این سیستم در واحدهای تولیدی خود شده‌اند، تصریح کرد: این کار محیط اقتصادی ایمن‌تری را برای مصرف کننده و تولید کننده فراهم می‌کند، خشکاندن ریشه قاچاق در بازار لوازم یدکی و قطعات خودرو نیازمند رسیدن به هماهنگی ملی و منطقی بین تمام ارگان‌ها و نهادهای مربوطه همچون گمرک، بنادر، دولت، سازمان استاندارد، وزارت خانه های مربوطه، خودروسازان و قطعه سازان است.
در حالی که وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اصرار دارند که طرح شبنم و شناسه‌دار کردن لوازم یدکی خودرو هرچه زودتر اجرا شود، کارشناسان صنعت خودرو معتقدند است که اجرای این طرح موجب کاهش عرضه قطعات خودرو در بازار و جهش قیمت آن می‌شود. بازار لوازم یدکی در حال حاضر به دلیل مشکلات واردات دچار نارسایی‌های فراوانی است لذا هر فرآیندی که این بازار را با چالش بیشتر مواجه کند، بازار را دچار گرفتاری بیشتری می‌کند. بنابراین چنانچه طرح شناسنامه‌دار کردن لوازم یدکی اجرا شود، دردسرهای پیچیده‌تری ایجاد می‌شود.
به عنوان مثال در حال حاضر لوازم یدکی خودروهای لوکس در بازار بسیار کمیاب است و به دلیل ممنوعیت‌ واردات خودرو در برخی مدل‌ها تولید یا واردات قطعات یدکی این خودروها به صرفه نیست. از این‌رو برخی از قطعات به صورت قاچاقی و با قیمت‌های سرسام‌آور وارد کشور می‌شود. به دلیل مصرف پایین برخی لوازم یدکی تولید آن در کشور به صرفه نیست و نگرانی ما این است با اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن لوازم یدکی قیمت این کالاها برای مردم چند برابر یا کالا کمیاب شود و بازار زیرزمینی لوازم تقلبی رونق بگیرد.
 عملکرد جزیره‌ای  مشکل لوازم یدکی  را حل نمی‌کند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه