غافلگیر نشوید؛ دلتاضربه‌ فنی می‌کند!

دقت کنیم! این روزها ویروس هزار چهره کرونا به همه نقاط و مکان‌ها سَرک می‌کشد و با تمام قدرت سعی می‌کند حالِ افراد مختلف را بگیرد؛ در نتیجه از بی‌تفاوتی و به عبارت دقیق‌تر بی‌خیالی نسبت به این ویروس سرکش پرهیز کنیم تا شاهد زانو زدن مقابل آن نباشیم.
محمد تاجیک- این روزها کرونا با شکل و شمایل جدید خود بی محابا می‌تازد و هر روز تعداد مبتلایان، بستری شدگان و به دنبال آن جانباختگان روندی افزایشی به خود گرفته است.استان تهران نیز با جمعیت بیش از 14 میلیون نفری و حجم زیاد نقل و انتقال افراد از نقاط مختلف کشور شرایط پُر نوسان و نگران کننده‌ای به خود گرفته و مانند غالب نقاط کشور در وضعیت قرمز قرار گرفته است؛ به طوری که اکنون وضعیت مراکز بهداشتی و درمانی استان تهران در شرایط ویژه‌ای قرار دارد.شرایط کرونایی در غالب نقاط کشور نیز مطلوب نیست و اکنون ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در کشور در وضعیت آبی قرار ندارد.مراکز درمانی در نقاط مختلف با حجم بیماران زیادی روبرو هستند و کادر درمانی و متولیان سلامت کشور به صورت مداوم در این خصوص و افزایش شیوع کرونا هشدار می‌دهند.سوش جدید کرونا با نام دلتا با قدرت انتقال و بیماری زایی فوق العاده خود سلامت کودک، بزرگسال، جوان و سالمند را به شکل جدی تهدید می‌کند.
علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به آخرین وضعیت کرونایی پایتخت، بیان داشت: استان تهران و شهر تهران با توجه به حجم بالای مراجعات حضوری، بستری ها و خستگی تیم بهداشتی و درمانی شرایط سختی را طی می کند.
وی ادامه داد: متاسفانه فعلا خبری از کاهش مراجعین سرپایی و بستری ها نیست که این موضوع نگرانی هایی را ایجاد می کند. از سوی دیگر مسئله کاهش درآمد اختصاصی بیمارستان ها و تامین منابع مالی، خستگی و فرسودگی نیروی انسانی از مواردی است که این نگرانی ها را تشدید می‌کند.رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران افزود:کمبود منابع مورد نیاز برای خرید تست های PCR نیز که در فرآیند بیماریابی در این شرایط سخت از اهمیت بسزایی برخوردار است، مشکلاتی را به وجود آورده است.زالی اضافه کرد: پیشنهاداتی به وزیر کشور ارائه کردیم و در حقیقت 6 پیشنهاد که می‌توانست در عرصه ملی نیز بکار گرفته شود ارائه شد، اما متاسفانه در ستاد ملی مطرح نشد و این پیشنهادات می‌توانست در این روزهای سخت کمک کننده باشد.
وی یادآور شد:همچنین مسئله خستگی مردم و فرسودگی روانی آنها نیز که البته در عرصه جهانی نیز دیده می‌شود باید مورد توجه قرار گیرد و در این راستا باید مدل جدید و برنامه های جدید ایجابی در نظر گرفته شود.
همه شاخص‌های کرونایی افزایشی است
رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران تاکید کرد: در روزهای اخیر پس از هفت هفته متاسفانه همه شاخص‌ها افزایشی است. در پیک چهارم پس از هفته پنجم آمارها به سمت کاهش رفت اما در پیک پنجم با وجود هفت هفته هنوز نشانه‌هایی از کاهش نمی‌بینیم و هفته‌های آینده نیز وضعیت قابل پیش بینی نیست.
جانباختن 120 بیمار کرونایی در شبانه روز گذشته در تهران
وی ادامه داد: گروه‌های سنی بالای ۷۰ و ۸۰ سال در آمارهای بستری و فوتی آنها سیر نزولی مشاهده می‌شود که شاید آن را بتوان نشانی از اثربخشی واکسن دانست. ظرف ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۰ نفر در استان تهران فوتی داشته ایم و در حقیقت سخت ترین شرایط از ابتدای شیوع کرونا ویروس را در بیمارستان های تهران در حال سپری کردن داریم.
بیش از 9 هزار بیمار بستری در استان تهران/2500 بیمار در مراقبت ویژه
به گفته زالی، در حال حاضر ۹۳۹۱ بیمار در تهران بستری است که از این میزان ۲۵۰۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. ظرف ۲۴ ساعت گذشته حدود ۲۰۵۵ بیمار جدید در تهران بستری شده و ۱۶۰۰ بیمار نیز در ۲۴ ساعت گذشته از بیمارستان‌های تهران ترخیص شدند. رعایت پروتکلها در کشور به زیر ۴۰ درصد سقوط کرده است و ویروسی با این قدرت سرایت بالا می تواند همه را مبتلا کند.
قدرت انتقال کرونای دلتا 8 تا 12 برابر بیشتر از سوش‌های قبلی
زالی تاکید کرد: در هفته جاری نسبت به هفته گذشته مراکز بستری موقت به ۱.۵ برابر افزایش پیدا کرده است. سوش جدید کرونا ویروس هشت تا ۱۲ برابر سرایت پذیری بیشتری دارد و مقالات اخیر نشان می دهد که حتی در فضای باز همچون فضای بسته این سوش سرایت پذیری بالایی دارد که بسیار نگران کننده است. در حقیقت این سوش مقاوم تر و سرایت پذیری بیشتری دارد؛ لذا باید پروتکل‌های قبلی با شدت و حدت بیشتری رعایت شود.
۱۶۴ کشور دنیا درگیر کرونای دلتا
به گفته علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا الان بیش ۱۶۴ کشور در دنیا متاسفانه گرفتار موج دلتا شدند. ویروس جهش یافته دلتا با قدرت سرایت بسیار بالا حتی در کشورهایی که میزان بالایی از واکسیناسیون را انجام دادند باعث موج جدید شده و اینکه ابتلاها افزایش یابند. 
لزوم واکسیناسیون همراه با رعایت پروتکل‌ها
وی افزود:با توجه به اینکه کشورهایی که درصد بالایی از واکسیناسیون را دارند ولی میزان مجددا در آنها بالا رفته شاید حاکی از آن باشد که واکسن زدن به تنهایی کافی نیست و نیاز به رعایت پروتکلهاست؛ بنابراین این افراد ممکن است مبتلا شوند اما میزان بستری و مرگ و میر در آنها پایین تر از سایرینی است که واکسن نزدند. بنابراین هم باید واکسن بزنیم هم رعایت پروتکلها را داشته باشیم تا زمانی که درصد بالایی از مردم دنیا واکسن بزنند و زنجیره بیماری قطع شود.
گردش کرونای دلتا در ۲۹ استان کشور/هشدار جدی درباره پُر شدن 
تخت‌های بیمارستانی
رئیسی با اشاره به روند بیماری در کشور، گفت: در حال حاضر ۲۹ استان درگیر کرونای دلتا شده و میزان بستری و ورود به بیمارستانها دارد بالا می‌رود. خیلی از تختهای بیمارستانها در حال پر شدن است و این هشدار جدی است که اگر پروتکلها به همین شکل رعایت شوند تا یک هفته آینده ممکن است درگیر موج بسیار سهمگین تری شویم.
سقوط میزان رعایت پروتکل‌ها به زیر ۴۰ درصد
وی با تاکید بر اینکه هنوز به قله این موج از کرونا در کشور نرسیده‌ایم،گفت: رعایت پروتکلها در کشور به زیر ۴۰ درصد سقوط کرده است و ویروسی با این قدرت سرایت بالا می تواند همه را مبتلا کند.
غافلگیر نشوید؛ دلتاضربه‌ فنی می‌کند!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه