بررسی « اقتصاد سرآمد» از تکلیف بانک‌ها در اجرای طرح جهش تولید مسکن

عملکرد ضعیف مجلس  در حوزه  مسکن

 گروه راه و مسکن - بازار مسکن در چند سال اخــیر نه تنها رونقی نداشته بلکه تحت تاثیر سیاست‌های غلط و افزایش قیمت مصالح و از همــه مهمتر بنگاه‌داری بانک‌ها و چمبره عده‌ای خاص در این بازار با رکود مواجه شده است به حدی که امروز آمارها نشان می‌دهد میزان معامله خانه در کشور به شدت کاهش یافته است. چراکه با رشد غیرمنطقی و عدم کاهش آن با کاهش برخی از شاخص‌های اقتصادی تاثیرگذار در افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید مردم حالا این بازار با کاهش سوددهی و افزایش دوران خواب پول و کاهش مشتری به بازاری بی‌رمق تبدیل شده است.
به گزارش اقتصاد سرآمد، برخی از کارشناسان اقتصــادی معتقدند یکی از عوامل اصلی‌ای که باعث شده تا قیمت رو به پایین نیاید همان بنگاه‌داری بانک‌ها است که با در اختیار داشتن سرمایه‌های مردم و به امید سود بیشتر وارد بازار مسکن شده و به افزایش قیمت‌ها دامن زدند. حال اما طرحی را مجلس در مورد جهش تولید مسکن به تصویب رسانده و امتیازاتی به بانک‌ها داده تا آنها با قراردادن تسهیلات خود برای اجرای این طرح و ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال بتوانند اوراق رهنی در بازار سرمایه عرضه کنند موضوعی که به عقیده برخی از کارشناسان اقتصادی این اقدام می‌تواند به کاهش تصدی‌گری و بنگاه‌داری بانک‌ها کمک کند.
ساخت و ساز در تهران افت کرده اما در شهرستانها رونق گرفته، زیرا هنوز بین توان متقاضیان و قیمتها شکاف عمیقی ایجاد نشده است. پورحاجت همچنین مدعی شد که بخش خصوصی از طرح اقدام ملی مسکن استقبال نکرده، زیرا مسئولان به بخش خصوصی اعتقاد ندارند. معمولا تاثیر متغیرها بر بازار مسکن مقداری زمانبر است و همین ویژگی دیرپذیری این حوزه باعث شده تا تبعیت آن از شرایط اقتصاد، واقعی تر از دیگر بازارها باشد. ماه گذشته در بازارهای موازی مسکن کاهش قیمت داشتیم ولی در حوزه مسکن چندان نمود نداشت. حتی افزایش قیمت در بعضی مناطق مشهود بود؛ زیرا بخش مسکن از ساخت و ساز و تاثیر و شرایط حاکم بر اقتصاد کشور در حوزه تولید مسکن تبعیت می کند.
تکلیف بانک‌ها در اجرای طرح جهش
 تولید مسکن
در همین رابطه ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران به روزنامه اقتصادسرآمد، درباره این‌که آیا دولت در اجرای طرح جهش تولید با توجه به همه مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد، موفق عمل کند، گفت: وقتی تصویب قانونی وجود داشته باشد قطعا امکان این اتفاق وجود دارد، در همین قانون مصوب شده تا بانک‌ها ۲۰ درصد کل تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص بدهند و بانک‌ها مکلف به اجرای این قانون هستند و باید این اتفاق بیفتد.
راه اندازی صندوق ملی مسکن 
 او ادامه داد: در واکنش به این مطلب که با توجه به کسری بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد تومانی بودجه آیا ‌دولت توانایی تامین بوجه مورد نیاز برای اجرای مصوبه را دارد، افزود: «در این طرح صندوقی با عنوان صندوق ملی مسکن" پیش‌بینی شده است و به‌نظر هم می‌رسد که منابع آن تعریف شده باشد.
نظارت بر اجرا نباید فراموش شود
رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران در پاسخ به این پرسش که با توجه به کارنامه ناموفق دولت‌ها در حوزه مسکن، ‌آیا این طرح در دولت سیزدهم موفق می‌شود، گفت: این موضوع بستگی به نظارت قوه مقننه دارد، یعنی وقتی مجلس مصوبه‌ای را می‌دهد و تکلیف می‌کند باید نظارت دقیق و درستی هم برای اجرای آن داشته باشد؛ متاسفانه به‌نظرم مجلس در این حوزه ضعیف عمل کرده است
عملکرد ضعیف مجلس در حوزه  مسکن 
رهبر در پاسخ به این سوال که در بخشی از مصوبه جهش تولید گفته بانک‌هایی که تسهیلات خود را در اختیار این طرح قرار دهند مجاز به عرضه اوراق رهنی هستند، این اقدام می‌تواند به کاهش بنگاه‌داری بانک‌ها منجر شود، افزود: این مصوبه اگر درست اجرا شود می‌تواند کمک زیادی به این موضوع کند.
او اظهار کرد: ثبات مسکن برای اقتصاد کشور فایده دارد؛ زیرا بخش ساخت و ساز می تواند برای افزایش تولید برنامه ریزی کند. مردم هم که طیف مصرفی هستند در این شرایط می توانند با استفاده از نظام پس انداز، تسهیلات و حمایتهای دولت خانه دار شوند. اما نکته مهم این است که دولت و به طور خاص وزارت راه و شهرسازی به چه نحو می خواهد از این ثبات اقتصادی استفاده کند.
یکی از مسائل مهمی که به صورت علمی و اصولی در مقوله معاملات مسکن تعریف نشده، دلالی در خرید و فروش آن است. با اینکه اتحادیه صنف مشاوران املاک وجود دارد ولی ظاهرا از پس رفتارهای غیر اصولی بسیاری از افرادی که وارد این حرفه شده اند بر نمی آید. توقع خریداران مسکن از خانه ای که خریداری می نمایند باید به گونه ای باشد که آن خانه تا حد ممکن اسباب راحتی و آسایش و آرامش آنان را فراهم نماید. با بالا رفتن سطح آگاهی های عمومی نسبت به کیفیت مسکن، وسواس و دقت نظر در خرید خانه مناسب، بسیار بالا خواهد رفت و همین امر به تنهائی می تواند تعداد زیادی از آپارتمان های مسکونی موجود را بی خریدار کند. بنابراین فروشندگان اینگونه خانه ها به مرور به خاطر نقص و عیب و ایرادهائی که  خانه های آنها دارند، مجبور به کاهش قیمت به میزان زیادی
 خواهند شد.
عملکرد ضعیف مجلس  در حوزه  مسکن
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه