بررسی «اقتصاد سرآمد» از نقش کلیدی گازوئیل در حمل‌ونقل ایران

 گازوییل گران می شود؟

 گروه نفت و انرژی  - گازوئیل یا نفت گاز سوختی است که برای بخش حمل‌ونقل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کشور به دلیل فرسوده بودن ناوگان‌ میزان زیادی گازوئیل مصرف شده و در نتیجه قیمت بالای این سوخت را در پی دارد. چند نرخی شدن و آزاد کردن قیمت گازوئیل شاید راه‌حل معتدلی برای بهبود وضعیت این سوخت باشد اما در ابتدای دولت جدید این برنامه عملا اجرایی نخواهد شد، چراکه اقتصاد کشور به یک درمان و رسیدگی اساسی نیاز دارد تا در ماه‌های بعد با آزاد شدن قیمت گازوئیل شوک سنگینی به بدنه اقتصاد وارد نشود. 
به گزارش اقتصاد سرآمد، نوسازی ناوگان با واردات نسنجيده  و يا كاميون های كم كيفيت مضاف بر اتلاف منابع پيامد های زيانباری را به منافع كشور و مردم  وارد کرد.
توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور می تواند به افزایش اشتغال زایی نیز کمک کند.درواقع اگر چنین نگاهی در صنعت خودرو اجرایی شود، دیگر نیاز به واردات کامل ماشین های سنگین نخواهد بود. ايجاد تحول در امور كشور و نيل به يك شرايط مطلوب تر و بهتر از گذشته جزو تاکیدات مسئولان و دغدغه های نظام جمهوری اسلامی است. قرار بود امورات كشور به صورت هدفمند با تمركز بر منافع عمومی و دستيابی به يك انضباط  عدالت محور و توسعه پايدار با رويكرد فقر زدايی و ساختن زير ساختهای  پيشرفت كارسازی شود. متاسفانه در حال حاضر بنا به دلايل عديده  شاهد هستيم نه تنها با اهداف تعيين شده فاصله زيادی داريم، از سویی دیگر  مي توان گفت كه عقب ماندگی در اكثر عرصه های اقتصادی به وجود آمده و انباشت مشكلات، آنها را به ابر مشكل تبديل كرده است. نوسازی ناوگان تجاری و بين المللی از جمله ضرورت های زير ساختی اقتصادی كشوراست اما به هر دليل موجه و يا غير موجهی  اين مهم به  بطور متناسب با نياز های كشور محقق نشده و چه بسا گاهی  نمايش نوسازی ناوگان رخ داده است  كه منابع  مختلف به هدر رفته و فرصت های ارزشمندی را از دست داده ايم.
البته نبايد منكر تلاش ها و دست آوردهای حاصل شد اما این اقدامات کافی نبوده و متاسفانه امروز با مشکلات بسیاری در این زمینه مواجه هستیم. در واقع می توان گفت، وضعيت ناوگان تجاری كشور در وضعيت حداقل قابل  قبول قرار دارد  و تنها به دلیل عدم مزیت رقابتی از رقبا فاصله  پيدا کرده ایم. بشیری با اشاره به احتمال محدودیت کشورهای اروپایی در برابر ناوگان فرسوده ایران، اظهار کرد: ايجاد محدوديت از طرف  كشورهای اروپايی اتفاقی است كه در آينده نزديك  كليد خواهد خورد و مي تواند تهديدی برای  كاهش سهم كشورمان  در اين بازار باشد.
 گرانی گازوییل و نوسازی ناوگان تجاری
کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با روزنامه اقتصادسرآمد، اظهارکرد: قیمت گازوئیل بسیار گران است و عوامل بسیاری موجب فاجعه‌آمیز نرخ این سوخت شده است. در کشور ناوگان‌های بوده و حدود ۲۰۰ هزار کشنده وجود دارد که اغلب آنها فرسوده و قدیمی هستند که حجم زیادی از گازوئیل را مصرف می‌کنند و در این میان دولت زیان بسیاری را متحمل می‌شود. اگر هزینه قیمت واقعی یا به عبارت بهتر اختلاف فوبی خلیج‌فارس با قیمت فعلی در نظر بگیریم می‌توان تمام ناوگان را تعویض کرد، اما اراده قوی جهت تغییر دادن این ناوگان در کشور حاکم نیست.
سعید میرترابی، در ادامه در رابطه با قیمت‌گذاری گازوئیل و نقش آن در نوسازی نواگان تجاری کشور، عنوان کرد: قیمت گازوئیل در سال‌های گذشته آزادسازی شده بود و یک سری مسائل را به دنبال داشت. این سوخت اغلب در حمل‌ونقل مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مناطق خاصی که دسترسی به گاز نیست از گازوئیل استفاده می‌کنند، بنابراین این سوخت از حساسیت‌های بالایی برخوردار است. در این خصوص باید مطالعاتی انجام شود که نرخ‌های حامل‌های انرژی با توجه به تورم از حد واقعی کمتر است که این موضوع پذیرفته شده و طبیعی است. وی ادامه داد: اگر در هر نوع سوختی افزایش قیمتی صورت گیرد با توجه به نوع مصرف این حامل‌ها باید به فاکتورهایی توجه ویژه شود. گازوئیل در بخش حمل‌ونقل ایران نقش کلیدی بازی می‌کند و این بخش دارای زیرساخت‌های بنیادی است. در واقع اگر تکانه‌ای به آن وارد شود کل سیستم اقتصادی را تحت شعاع قرار خواهد داد. بنابراین در شرایط موجود که اقتصاد کشور وضعیت مطلوبی ندارد و در گرداب تورم به دام افتاده است. میرترابی خاطرنشان کرد: چشم‌انداز خیلی جالبی برای اقتصاد نمی‌توان در نظر گرفت اگر، دولت بر روی موضوع افزایش قیمت گازوئیل اقدامی انجام ندهد و برنامه‌های احتمالی در این حوزه در حد خیلی معتدل خواهد بود در غیر این صورت تکانه‌های شدیدی به بدنه اقتصاد وارد خواهد شد. لذا نباید انتظار داشت خودروهای تجاری به همین زودی‌ها نوسازی شوند.
نوسازی ناوگان حمل و نقل كشور فرصت بی بديلی برای رونق صنعت خودرو سازی و اشتغال  کشور خواهد بود. صنعت خودرو می تواند از اين ضرورت به صورت هوشمندانه ای بهره گرفته و با آرايش  متفاوت تر از گذشته ظرفيت های خود را بكار گرفته و در تامين نياز واقعی  كشور  نقش آفرينی کند. پر واضح است  نوسازی ناوگان قابل قبول نيازمند ضرورت هايی است كه حاكميت و دولت و ساير دستگاه ها و سازمان های مرتبط بايد با همكاری هم  همپوشانی کنند. اگر چه اين مهم  در پويش زمان بايد محقق شود  اما اقدامات هدفمند و سنجيده متفاوت تر از گذشته را می طلبد.
تامين منابع مالی ، تعامل مؤثر با منابع خارجی  و داخلی ، حمايت های دولتی و اقبال مردمی از موارد مهم اين رويكرد است. امروزه بيش از ١٢٠  هزار كاميون بالای ٢٥ سال در کشور وجود دارد. كاميون های كشور از نظر آلايندگی در سطح يورو ٤ هستند،  اين در حالی است كه اروپا از يورو ٦ در حال گذر به كاميون های برقي و بدون سوخت فسیلی است در نتیجه باید با تعامل مؤثر با منابع مرتبط خارجی و استفاده از ظرفيت های داخلی از قافله رقبا در اين زمينه عقب نمانيم.
 گازوییل گران می شود؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه