محمدزاده ، طراح خودرو برقی به « اقتصادسرآمد» می گوید: تولید اتوبوس برقی در ایران توجیه ندارد

چالش جدی تولید اتوبوس برقی

گروه حمل و نقل - با نگاهی گذار به دنیای اطرافمان با  آلودگی‌های زیست‌محیطی مواجه می‌شویم که گریبان‌گیر طبیعت و شهرها شده‌اند. استفاده از سوخت‌های فسیلی بشر امروز را با بحرانی غامض روبه‌رو کرده است؛ بحرانی که نه تنها زندگی موجودات کره خاکی را تهدید می‌کند، بلکه چالش پایان‌پذیری سوخت‌های فسیلی را پررنگ‌تر از پیش کرده است. یکی از راه حل‌های کاهش تبعات استفاده از سوخت‌های فسیلی، جایگزینی آن با انرژی برق است. دنیایی را تصور کنید که در آن خودروها و اتوبوس‌ها و قطارهای برقی جای وسایل نقلیه امروزی را گرفته است، آلودگی هوای شهرها کاهش پیدا کرده است و انسان‌ها و موجودات دیگر در آسایش بیشتری در کنار هم زندگی می‌کنند. درضمن نگرانی پایان‌پذیری سوخت‌های فسیلی جای خود را به آرامش خیال استفاده از سوخت‌های تجدیدپذیر و انرژی برق داده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، فعالان محیط‌طیست به‌عنوان یکی از قطب‌های صنعتی کشور و منطقه همواره دغدغه کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و ایجاد امکانات بیشتر و به‌روزتر برای حمل‌ونقل سالم را داشته اند. شکل دادن به جامعه‌ای سالم و هوشمند که سلامت و امنیت شهروندان در تولید اتوبوس برقی در کشور تامین می‌شود چرا که یکی از مزایای بهره‌برداری از این اتوبوس‌ها در حمل و نقل هر کشور خواهد بود. بالا بردن توان حمل‌ونقل کشور و سرعت بخشیدن به آن از مزایای دیگر استفاده از اتوبوس برقی است با بهره‌برداری از این اتوبوس‌ها در هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی صرفه‌جویی می‌شود و روند هوشمندسازی ناوگان حمل‌و‌نقل کشور پیشرفت بزرگی حاصل می‌کند.
چالش جدی تولید اتوبوس برقی در ایران 
علیرضا محمدزاده از طراحان خودرو برقی در کشورمان در این باب به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: تولید اتوبوس برقی نیازمند صرف قیمت بسیار بالایی است که تامین آن برای شهرداری می‌تواند دشوار باشد.
وی با تاکید بر اینکه در تامین باتری اتوبوس برقی باید از یک شرکت خارجی کمک گرفته شود، گفت: تولید باتری برقی کار ساده‌ای نیست و بسیار هزینه‌بر است. در مجموع، تولید اتوبوس برقی نیازمند صرف قیمت بسیار بالایی است که تامین آن برای شهرداری می‌تواند دشوار باشد.
خودروهای برقی ساخت داخل امتحان شان را پس نداده‌اند
وی ادامه داد: می‌توان گفت هیچ کدام از خودروهای برقی ساخته شده در کشور هنوز در سطح شهر امتحان پس نداده‌اند و باید پرسید چند خودروی برقی در ترافیک و سربالایی و سراشیبی تهران تست شده است که اکنون نیت تولید اتوبوس برقی وجود دارد؟.
محمدزاده با اشاره به این نکته که، بخشی از خبرهایی که در حوزه تولید خودروی برقی به گوش می‌رسد تنها تبلیغات است و خیلی نمی‌توان به این اخبار استناد کرد، افزود: شنیده‌ها بیانگر این است که در بخش باتری که اصلی‌ترین قسمت اتوبوس است از دانش فنی شرکت‌های داخلی استفاده می‌شود و کارکنان این شرکت‌ها در حوزه توسعه این باتری‌ها و موتورها فعال هستند، اما مشخص نیست که تا چه حد می‌توان به آمارهای اعلامی اعتماد کرد.
به گفته وی، اگر پژوهش‌ها در زمینه تولید خودروی برقی در کشور ما نتیجه داده بود باید تاکسی‌های برقی که تا پیش از این صحبت آن به میان آمده بود تا حالا به نتیجه می‌رسید.
این طراح خودرو عنوان کرد: اگر پژوهش‌ها در زمینه تولید خودروی برقی در کشور ما نتیجه داده بود باید تاکسی‌های برقی که تا پیش از این صحبت آن به میان آمده بود تا حالا به نتیجه می‌رسید. قطعه‌سازان داخلی در بحث شاسی، اتاق‌سازی و فریم می‌توانند فعالیت کنند و تاکنون اقداماتی هم انجام شده است، گرچه درباره طراحی آن شاید بتوان انتقاداتی وارد کرد.
تولید اتوبوس برقی برای تهران توجیه ندارد
به گفته این کارشناس طراحی خودرو، تولید اتوبوس برقی برای شهری مانند تهران توجیه ندارد، چراکه ارتفاع از سطح دریا در شمال و جنوب شهر بسیار با هم متفاوت است و این وسیله نقلیه در بهترین حالت می‌تواند قسمت شرق به غرب تهران را طی کند.
محمدزاده گفت: احداث ایستگاه‌های شارژ برای این اتوبوس‌ها نیاز به زیرساخت‌های مناسب دارد و برای تعمیر و نگهداری آنها نیز به دانش فنی احتیاج است که به نظر می‌رسد در هر دوی این زمینه‌ها چالش جدی در کشور وجود دارد.  
مطابق قانون بودجه 97تهران، سومین ردیف از پروژه‌های شهرداری تهران در اتوبوسرانی پایتخت «توسعه، نوسازی و بهسازی ناوگان اتوبوس برقی» است که برنامه آن مطابق برنامه دوم شهرداری تهران از سال 93تا 97باید اجرایی شود. طبق این برنامه هر سال 5میلیارد تومان بودجه برای توسعه اتوبوس‌های برقی درنظر گرفته شد. از آنجا که امسال، باید آخرین بخش از این طرح اجرایی شود، تبعا باید 20میلیارد تومان در این طرح هزینه شود. اما این 20میلیارد تومان کجا هزینه شده و چرا باید اتوبوس‌هایی که 18سال است فرسوده شده‌اند، در تهران به کارگرفته شوند؟ قیمت یک اتوبوس ولوو 7900 الکتریکی که در ادامه گزارش آن خواهید دانست در شرایط فعلی و با ارز مبادله‌ای، 2.4میلیارد تومان است که می‌شد 9دستگاه از آن برای تهران خرید و وارد کرد اما هزینه آن کجا رفته است؟ آیا نمی‌شد بودجه‌ای را که برای بازسازی اتوبوس‌های ربع قرن پیش هزینه شده برای اتوبوس‌های تمام الکتریکی در نظر گرفت؟.
هر چه در کشور ما موضوع اتوبوس‌های برقی مسئله‌ای بی‌اهمیت است، در کشورهای دیگر این موضوع اهمیت یافته است. دپارتمان اتوبوس شرکت ولوو که با نام ولووباس نیز شناخته می‌شود به تازگی نسخه جدیدی از اتوبوس‌های کاملا الکتریکی خود را رونمایی کرده است. این وسیله نقلیه که با نام ولوو 7900 الکتریکی شناخته می‌شود، نسبت به اتوبوس‌های الکتریکی قبلی از پکیج باتری قوی‌تر و پر ظرفیت‌تری برخوردار بوده و بنابراین مسافت بیشتری را نیز با یک‌بار شارژ می‌تواند بپیماید.
چالش جدی تولید اتوبوس برقی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه