بررسی « اقتصادسرآمد» از واکنش بازار خودرو به طرح واردات خودرو

خبری از رونقِ خرید و فروش نیست

گروه خودرو - فعالان بازار خودرو معتقدند زمزمه آزادسازی واردات خودرو باعث شده تا همه به نوعی منتظر ارزانی خودرو باشند و دست از معاملات بکشند. چند روزی از تصویب طرح واردات خودرو در صحن علنی مجلس می گذرد. طرحی که از همان ساعات نخست تصویب موافقان و مخالفان خاص خود را داشت . برخی بر تأثیر مثبت آن بر بازار خودرو صحبت می کنند و عده ای دیگر عدم زیر ساخت کافی برای اجرای طرح را بیان و اعلام می‌کنند در شرایط فعلی نتایج قابلی توجهی نخواهد داشت.
به گزارش اقتصادسرآمد، اما از آن طرف واکنش بازار خودرو نسبت به این طرح قابل توجه است. فعالان بازار خودرو معتقدند در طول چند ماه اخیر بازار خودرو در رکود مطلق قرار داشت و در دو هفته اخیر تاحدودی معاملات به بازار برگشته بود اما زمزمه آزادسازی واردات خودرو باعث شده تا همه به نوعی منتظر ارزانی خودرو باشند و دست از معاملات بکشند. امروز فقط آن دسته از افرادی که نیاز ضروری به فروش خودرو دارند اقدام به معامله کرده و مابقی تمایلی به فروش خودرو ندارند. مصرف کنندگان هم خوش بین به کاهش قیمت ها هستند و خبری از رونق در خرید و فروش نیست.
به اعتقاد فعالان بازار پیش از اعلام طرح واردات خودرو مالکان خودروهای خارجی تصور می کردند خودروهای عتیقه در اختیار دارند و قیمت های نجومی را برای آنها مطرح می کردند همین افراد امروز احساس خطر کرده و نمی دانند سرنوشت سودهای بالایی که از فروش خودروهای کارکرده خارجی کسب می کردند چه خواهد شد.
اثر آزادسازی واردات بر بازار خودرو
در این رابطه حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو درگفت‌وگو با روزنامه اقتصادسرآمد، با بیان این نکته که بحث قانون‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها برای واردات خودرو، باید در اختیار دولت باشد، افزود: مگر تاکنون واردات خودرو قانون نداشته است که حال مجلس برای آزادسازی آن مصوبه صادر کرده است؟ از سوی دیگر واردات خودرو اصولا شمشیر دو لبه است. در حقیقت از یک سو با موضوع عرضه و تقاضای خودرو در بازار مواجه خواهیم بود که علت اصلی آن، کمبود عرضه به حساب می‌آید.
وی افزود: در سه سال گذشته به دلیل شرایط مختلف و مشکلاتی که وجود داشته، نتوانسته‌ایم مطابق برنامه‌هایی که از قبل پیش‌بینی شده بود، حرکت کنیم و هیچ‌گاه توان تولید خودرو ما از رقمی که در سه سال گذشته حاصل شد، بالاتر نرفت؛ بنابراین همیشه تولید از نیاز بازار کمتر بوده است. از سوی دیگر همیشه با معضلی به نام مضیقه ارزی مواجه بوده‌ایم  و اوضاع و احوال اقتصادی کشور ما به‌گونه‌ای بوده که با محدودیت منابع ارزی مواجه بوده است و اختصاص بخشی از ذخایر محدود نمی‌توانست به واردات خودرو تعلق گیرد اما با توجه به اینکه در آخرین تصمیم‌گیری‌ها قراراست که این واردات هیچ تعهد ارزی جدید برای کشور ایجاد نکند، احتمالا محدودیت ارزی مانعی برای واردات نخواهد بود. 
واردات خودرو زمانی کمک‌کننده است که اولویت دولت هم باشد
این فعال صنعت خودرو تصریح کرد: واردات خودرو به‌ویژه در شرایطی که در تولید و عرضه خودرو با محدودیت‌های بسیاری مواجه هستیم، می‌تواند به تعادل بخشیدن به بازار کمک کند. بر کسی هم پوشیده نیست که تا حد مشخصی می‌تواند این بازار آشفته را سامان بخشد. البته این موضوع به شرطی است که واردات خودرو اولویت دولت هم باشد؛ در حالیکه به نظر می‌رسد در حال حاضر بحث واردات خودرو جزو اولویت‌های اصلی دولت نیست و وزیر صمت هم به آن اشاره کرد که فعلا برنامه‌ای برای واردات خودرو نخواهد داشت.
یک امضای طلایی دیگر به امضاهای طلایی 
دیگر اضافه خواهد شد
این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: این‌که اشخاص امکان واردات داشته باشند، قانون واردات وجود خواهد داشت و بحث بر سر تعداد آن وجود دارد و با مشخصات محدود که این موضوع طبیعتا یک امتیاز خواهد شد و یک امضای طلایی دیگر به امضاهای طلایی دیگر اضافه خواهد شد و ممکن است تبدیل به رانتی شود که در اختیار افراد خاصی قرار می‌گیرد؛ لذا نکته این است که سازوکار واردات به‌صورت کامل تشریح شود که البته با توجه به این‌که این سازوکار به شورای رقابت سپرده شده است اما با توجه به این‌که نحوه تعیین سازوکار واردات و تعیین تعداد به شورای رقابت واگذار شده است، جای تامل دارد. 
فراموش نکنیم که یکی از پارامترهای موثر بر افزایش قیمت و تورم خودرو، همانطور که اشاره شد، کمبود عرضه است که از طریق واردات می‌تواند تاحدودی جبران شود اما سایر پارامترها همچون نرخ تورم یا نرخ برابری ارزهای خارجی با ریال، مشکلاتی که در تولید خودرو ناشی از تحریم شکل گرفته است، کماکان وجود خواهد داشت و همیشه سبب خواهد شد که قیمت خودرو به سمت افزایش، تقویت شود. در حال حاضر النترای 1 میلیارد و 400 میلیونی تومانی به 1 میلیارد و 200 میلیون تومان و سانتافه 2 میلیارد و 100 میلیون تومانی به 1 میلیارد و 800 هزار تومان رسیده است.
علاوه بر رکود رد فروش خودروهای خارجی در محصولات داخلی هم بازار شاهد کاهش معاملات است وحتی در برخی از محصولات کاهش قیمت هایی هم به وجود آمده است. بر همین اساس  پراید 111 با قیمت 153 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 2 با قیمت 250 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 با قیمت 304 میلیون تومان، پژو پارس سال با قیمت 281 میلیون تومان،  سمند ال ایکس 247 میلیون تومان، تیبا 2 با قیمت 160 میلیون تومان، دنا با قیمت 328 میلیون تومان و رانا پلاس 273 میلیون تومان به فروش می رسد.
خبری از رونقِ خرید و فروش نیست
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه