سوت قطار توسعه صنعتی خمین با حمایت دولت سیزدهم

توسعه خمین با روشن شدن چراغ تولید درطرح های صنعتی

گروه مانع زدایی از تولید - خمین در جنوب استان مرکزی از مناطق کمتر توسعه یافته است که پس از اراک بیشترین آمار بیکاری را در دیار آفتاب دارد و طی سال‌های اخیر عملیات اجرایی سه طرح مهم صنعتی در این خطه با هدف کارسازی و رونق اقتصادی کلید خورده که حمایت دولت سیزدهم چراغ بهره‌وری در آن‌ها را پرفروغ تر کرده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، واحد تولید پنل‌های خورشیدی، پتروشیمی و خودروسازی سه ضلع ترسیمی برای رونق‌دهی به اقتصاد خمین است که اقدامات اولیه برای آن‌ها انجام شده و شمارش معکوس در راه‌اندازی این طرح‌ها به همت و حمایت دولت سیزدهم راهبردی است که به توسعه متوزان این خطه می‌انجامد.
به‌گفته برنامه‌ریزان استان مرکزی، اقتصاد مبتنی بر کشاورزی خمین به‌دلیل خشکسالی‌ و کاهش منابع آبی در دهه اخیر شکننده شده است و خروج این خطه از اقتصاد تک بعدی و باروری ظرفیت‌های کارآفرینی در صنعت و گردشگری راهبردی است که برای ترمیم چالش‌های این خطه دنبال می‌شود.
از این منظر با تدابیر ویژه در سطوح کلان کشور در سال‌های گذشته، ایجاد سه واحد تولیدی با هدف اشتغال‌زایی، افزایش درآمد و گردش مالی، شکوفایی استعدادهای داخلی، رشد تجارت و بازرگانی بین المللی و تاثیر آن بر زندگی و رفاه مردم در خمین هدفگذاری و دنبال شد که امید می‌رود با ثمردهی این طرح‌ها و حمایت دولت سیزدهم بخش بزرگی از مسایل اقتصادی در این خطه سامان گیرد.
تقویت تولید داخلی به حدی دارای اهمیت است که مقام معظم رهبری در چند سال اخیر شعارهای سال را به‌طور متوالی بر محور  اقتصاد و رونق و جهش تولید انتخاب کرده‌اند تا همه نهادها، مسئولان، محققان و آنانی که به هر شکل نقشی در اقتصاد دارند با تمرکز بر این موضوعات، مسیر تولید را برجسته‌تر ببینند و به‌عنوان موتور محرکه رشد اقتصادی در این راستا ایده‌پردازی و عمل شود.
انتخاب شعار «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» برای امسال بیانگر اهمیت اقتصاد پویا و مقاومتی و باروری استعدادهای داخلی است و می‌طلبد که در زمان باقی تا پایان سال با شیوه‌های اثربخش آهنگ امور در تکمیل و راه‌اندازی سه طرح مهم صنعتی در زادگاه امام راحل تندتر شود و ساکنان چشم‌انتظار این خطه بستر مناسبی را برای مشارکت‌جویی اقتصادی و بهبود سطح معیشت خود تجربه کنند.
امتیاز معافیت مالیاتی ۱۳ ساله صنعتی برای رهایی زادگاه امام راحل از محرومیت، بیکاری و کاهش درآمد اقتصادی، محرک موثری بود که توانست به توسعه صنعت خمین شتاب بخشد و رغبت و تقاضای سرمایه گذاری در این شهرستان را تقویت کرد و تداوم اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی در این شهرستان با کاهش قیمت زمین در شهرک و نواحی صنعتی به کمترین میزان در سطح کشور و اتصال محور ارتباطی شهرک صنعتی به مرکز استان و راه‌ های ارتباطی کشور باید محقق شود تا خمین همچنان نگین ارزشمندی با مزایای بالا برای سرمایه گذاران باشد و روز به روز پله جدیدی را در موفقیت طی کند.
ایجاد واحدهای صنعتی تولید پنل‌های خورشیدی، پتروشیمی وخودرو سازی در خمین توانست ۴۴ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صنعتی در قالب این طرح‌ها را به بار بنشاند و اکنون دولت سیزدهم نیز با انرژی مضاعف بدون شک ثبات و تعادل‌ بخشی اقتصادی در این خطه را مدنظر خواهد داشت.
 اکنون یک شهرک صنعتی، ۲ ناحیه صنعتی با ۱۲۰ واحد تولیدی و صنعتی در خمین وجود دارد که برای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است و تکیه بر داشته‌های زیرساختی این حوزه در سایه برنامه هدفمند می‌تواند فرصت‌های متعدد دیگری را در کارسازی سبب شود.
پس از گذشت چندین سال از انتشار اخبار ایجاد و تکمیل این واحدهای صنعتی، مردم زادگاه امام  راحل چشم انتظار بهره‌برداری از این واحدها هستند تا از مزایای این واحدها در توسعه صنعتی، خروج از رکود اقتصادی و افزایش اشتغال در خمین بهره مند شوند.
سوت قطار توسعه صنعتی خمین با حمایت دولت سیزدهم
برآوردها حاکی از آن است که آغاز به‌کار واحدهای تولیدی پتروشیمی، خودروسازی و پنل‌های خورشیدی در خمین برای بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ نیروی انسانی جویای کار دراین شهرستان اشتغال ایجاد می‌کند و این به معنای کند شدن آهنگ مهاجرت معکوس دانش‌آموختگان به مناطق دیگر کشور و تبدیل این خطه به قطب صنعت و کاریابی استان مرکزی است.
به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر به استان مرکزی، سوگیری جهانی در تامین انرژی سال‌های اخیر به‌دلیل ارزش بالای گاز و فرآورده نفتی و حراست از محیط زیست از طریق سلول‌های خورشیدی است و دولت سیزدهم افزایش تولید ۳۵ هزار مگاوات برق برای کشور در چهارسال آینده برنامه‌ریزی کرده است و تامین ۱۰ هزار مگاوات آن از سلول‌های خورشیدی است.
رئیس جمهوری نیز اتمام طرح‌های نیمه تمام و راه اندازی واحدهای تولیدی را دستور هیات دولت قرار داده است و بر این اساس مسئولان و مردم شهرستان خمین از دولت مردمی و انقلابی می‌خواهند که با تامین زیرساخت‌ها و رفع موانع، سه طرح بزرگ صنعتی و تولیدی شهرستان به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کند.
واحد تولید پنل خورشیدی خمین با ظرفیت یک‌هزار مگاوات در سال
وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از این سه طرح تولیدی و صنعتی در خمین عنوان کرده بود که واحد پنل‌های خورشیدی در این شهرستان ظرفیت تولید بیش از یک‌هزار مگاوات در سال را دارد.
سید«رضا فاطمی امین» در سفر چند هفته پیش خود به خمین افزوده است: این واحد در زمینی به وسعت ۳۱ هکتار مستقر شده که در راستای فعالیتش به ۱۰۰ هکتار دیگر زمین نیاز دارد و با حمایت دولت تا یک ماه آتی مجوز شهرک خصوصی به آن داده می‌شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت، واحد تولید پنل‌های خورشیدی خمین را  از کانون‌های بزرگ مقیاس و خوب کشور و استان مرکزی برشمرد که زنجیره کاملی از بخش‌های تولید پنل‌های خورشیدی در آن برنامه‌ریزی شده است‌.
فاطمی امین در خصوص واحد پتروشیمی خمین نیز به این نکته اشاره کرد که شکل نگرفتن صنایع پایین دستی حوزه پتروشیمی موجب می‌شود که محصولات این صنعت نیمه‌خام صادر شود و راه‌اندازی واحد پتروشیمی خمین نقش ارزشمندی در تکمیل زنجیره تولید زیردستی دارد.
سفرهای دولت سیزدهم به استان‌ها منشاء خیرات است
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی و نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی گفت: حضور وزیر صمت در هفته‌های گذشته انگیزه مضاعفی است تا با همه توان در حوزه رایزنی و اجرایی برای راه‌اندازی سه طرح بزرگ اقتصادی خمین حرکت شود و سیاست دولت سیزدهم در سفر به استان‌ها منشاء خیر است.
«علیرضا نظری» با اشاره به اینکه خمین طبق مصوبه دولت، منطقه‌ای کمتر توسعه یافته به شمار می‌رود، گفت: تا زمانی که مصوبه پابرجاست قابلیت پیگیری و اجرا وجود دارد و همگام با کابینه دولت سیزدهم همه تلاش به‌کار گرفته می‌شود تا بنیه اقتصادی خمین تقویت شده و نام سه صنعت نیمه‌کاره خمین در صدر صنایع پررونق استان مرکزی و کشور قرار گیرد.
کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که خمین نه تنها در حوزه صنعت نیازمند به بار نشستن نهال نوپای خود است بلکه دولت سیزدهم نیز با راهبردهای توسعه ای  باید در عرصه ظرفیت‌های اقتصاد گردشگری و بازارسازی مجازی و فناوری‌های نو نیز با سرعت بالا سرمایه‌گذاری کند تا خون تازه در رگ‌های اقتصادش محقق شود.
 توسعه خمین با روشن شدن چراغ تولید درطرح های صنعتی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه