صادرات انجیر سیاه پلدختر به خارج کشور با برند استان‌های دیگر«اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

قفل وعده ها بر کارخانه فرآوری انجیر سیاه

  گروه صمت - بتول صادقی  -  دهه فجرسال 90  طی مراسمی عملیات اجرایی کارخانه فرآوری انجیرسیاه درپلدختر آغاز شد. کارخانه ای که قرار بود درسه فاز ساخته شود وفاز اول آن  با ظرفیت چهار تا شش هزارتن درسال 91 به بهره برداری برسد و اما، امروز با گذشت 9 سال ،مرغوبترین انجیر سیاه ایران همچنان در رویای فراوری بسر می برد. رویایی که شیرینی انجیررا نصیب دلالان و واسطه ها کرده وباغداران را نامید از پرورش این محصول ناب.به گفته باغداران وکشاورزان شهرستان پلدختر، نبود مراکز فرآوری و دوری از مراکز فروش باعث شده تا دلالان میوه  انجیر باغداران را به قیمت ناچیز از کشاورزان بخرند و با سودهای هنگفت در بازارهای داخلی و خارجی به فروش  برسانند. به گزارش اقتصاد سرآمد، عدم سرمایه گذاری مناسب و نبود صنایع تبدیلی برای انجیر سیاه درشهرستان پلدختر علیرغم پتانسیل موجود باعث شده محصول تولید شده توسط دلالان خریداری و بدون فرآوری یا بسته بندی مناسب ازمنطقه خارج شود. از طرفی نبود استراتژی مدون برای صادرات این محصول جهانی متاسفانه باعث شده تا این محصول بصورت خام فروشی و بدون بسته بندی پیشرفته با حداقل ارزش افزوده به بازارهای هدف صادر شود. 
ایجاد صنایع تبدیلی انجیرسیاه در پلدختر
 نیازمند حضور سرمایه گذار
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان  دراین زمینه  و درخصوص تمهیدات اندیشیده شده  می گوید: واقعیت این است که در زمینه برندسازی ،صنایع فرآوری وصادرات نیازمند حضور بخش خصوصی هستیم اما، جهاد کشاورزی برای روند تسهیل این امر اقدام  به تشکیل ستاد سرمایه‌گذاری در سازمان جهاد کشاورزی با چند تن از کارشناسان نموده که سرمایه‌گذاران علاقمند به حوزه ذخیره‌سازی محصولات باغی و احداث سردخانه، همچنین علاقمندان به فرآوری می توانند به ستاد سرمایه‌گذاری ما مراجعه و علاقمندی خودشان را انجام دهند.اسفندیارحسنی مقدم با  بیان اینکه ، از حدود هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت باغات انجیر سیاه پلدختر سالیانه حدود ۲۰ هزار تن انجیر تولید  می شود بیان کرد:انجیر سیاه پلدختر زودتر از انجیر ترکیه وارد بازار که علاوه بر مصرف تازه خوری از خواص دارویی و ارزش غذایی  بالایی برخوردار است.وی با اشاره به این که مجوزهای لازم را برای صنایع تبدیلی اعم از بسته بندی انجیر، مارالاد انجیر، شکلات انجیر و… را اعطا می کنیم، تصریح کرد: از عزیزانی که تمایل دارند دراین زمینه سرمایه‌گذاری کنند ازجمله باغداران عزیز منطقه پل‌دختر وسایر سرمایه‌گذاران اقصی نقاط استان دعوت می کنیم تا برای اعطاء مجوزهای لازم به ستاد سرمایه گذاری ما، در جهاد کشاورزی تشریف بیاورند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: لرستان در زمینه های مختلف کشاورزی و باغداری ظرفیت های عظیمی دارد که با راه اندازی صنایع تبدیلی زمینه‌ی صادرات این محصولات فراهم می‌شود.
صادرات انجیر سیاه پلدختر به خارج کشور
 با برند استان‌های دیگر
علی‌رضا احمدوند، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز در خصوص نبود صنایع تبدیلی می گوید: نبود صنایع تبدیلی باعث شده که انجیر سیاه فرآوری نشود، 
احمدوند با اشاره به اینکه حدود ۸۰۰ بهره‌بردار انجیر سیاه در پلدختر وجود دارد، افزود: این انجیر به سراسر کشور ارسال می‌شود و چون در لرستان صنایع بسته‌بندی وجود ندارد از طریق استان‌های دیگر نیز به خارج کشور صادر می‌شود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان تاکید کرد: برای جلوگیری از خام‌فروشی باید روی صنایع تبدیلی و تکمیلی کار کنیم و اگر بخش خصوصی برای احداث این صنایع اقدام کند ما نیز حمایت می‌کنیم و تسهیلات داده می‌شود.پرورش انجیر سیاه در پلدختر یک ظرفیت و یک مزیت است اما، نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی و خام‌فروشی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این منطقه است چون نبود مراکز فرآوری و دوری از مراکز فروش باعث شده تا دلالان میوه‏ انجیر باغداران را به قیمت‏های ناچیز ازکشاورزان بخرند و با سودهای هنگفتی در بازارهای داخلی و خارجی به فروش برسانند. از طرفی نبود فضای مناسب برای نگهداری طولانی‌مدت این محصول، کاهش کیفیت محصول به‌دلیل روش‏های نامناسب برداشت، بالا بودن میزان ضایعات، ضعف حضور تعاونی‏ها در فرایند تولید تا مصرف و عدم آموزش‏های ترویجی درخصوص بسته‏بندی این محصول آسیب‏پذیر به کشاورزان برای فراهم نمودن امکان حمل‌ونقل انجیر تازه به سایر نقاط کشور از مشکلاتی است که باغداران منطقه با آن مواجه هستند.کشاورزان پادخترصنایع تبدیلی را بهترین راهکار می‏دانند و می‏گویند: چندسالی است که در رؤیای فرآوری این محصول در استان خودمان به‎سر می‏بریم، ولی متأسفانه این وعده هنوز محقق نشده و ما برای این‌که این محصول روی دست‏مان نماند، چاره‏ای جز فروش به دلالان نداریم. هرچند سودی از تولید این محصول عاید ما باغداران نمی‏شود، اما خلاء نبود صنایع تکمیلی تنها با وجود دلالان در این منطقه برطرف می‏شود.
 به هرروی احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی می‏تواند ضمن ایجاد ارزش افزوده برای محصولات تولیدی استان، به تولید و اشتغال در این بخش کمک کند. در این میان انجیر سیاه پلدختر به‌عنوان ثروتی گرانبها محصولی مرغوب و زودرس است که باید با فراهم آوردن زمینه‏های لازم برای فرآوری و صادرات آن به معرفی هرچه بیشتر این ظرفیت کمک کرد و در راستای رونق اقتصاد در بخش کشاورزی گام برداشت.
قفل وعده ها بر کارخانه  فرآوری انجیر سیاه
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه