بررسی «اقتصاد سرآمد» از همراهی تولیدکنندگان ایرانی در سال مانع‌ردایی‌ها

لوازم خانگی ایرانی، جایگزین خارجی می‌شود

گروه اقتصاد جامعه - دستیابی به شعار سال ۱۴۰۰ در صورت همسو بودن همه دست اندرکاران از بخش خصوصی و تولیدکنندگان گرفته تا ارکان دولت و سایر دستگاه‌های متولی، امکان‌پذیر است. به اعتقاد بسیاری از فعالان عرصه تولید لوازم خانگی، اگر شرایط امسال هم‌چون سال گذشته باشد، رکورد تولیدی همچون سال ۹۹ به ثبت خواهد رسید. برای سال ۱۴۰۰ صادرات یک میلیارد دلاری هدفگذاری شده که به نظر دست یافتنی نیست. کم نیستند واحد‌های تولیدی که نوسانات شدید نرخ ارز، فرسودگی قطعات، مشکلات مالیاتی و بیمه‌ای، مانع تولیدشان شده و برای بازگشت به چرخه کار و فعالیت نیازمند پشتیبانی و مانع زدایی هستند.
به گزارش اقتصادسرآمد، در این بین اما به رغم تعامل خوب وزارت صنعت با بخش تولید و اقدامات آن در راستای تحقق شعار سال، عمده‌ترین مشکلات بخش تولید را مربوط به به تخصیص ارز، تامین مواد اولیه پتروشیمی و عدم اطمینان تولیدکنندگان از شرایط آینده این صنعت است. گفته می‌شود، نقش دیگر دستگاه‌های مرتبط با حوزه تولید، همکاری بیشتر آن‌ها یکی از نیازهای تحقق شعار سال است و تعامل خوب وزارت صنعت با بخش تولید، شعار امسال که در رابطه با پشتیبانی و مانع زدایی از بخش تولید است و معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت برنامه‌ خوبی را برای سال 1400 در این زمینه تدوین کرده است می‌تواند راهگشا نیز برای مانع‌زدایی‌ها نیز باشد.
با ورود رزم‌حسینی به وزارت صنعت و اجرای مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای استفاده واحدهای تولیدی از ارز حاصل از صادرات، بسیاری از مشکلات حوزه تولید را برطرف کرد و به‌تازگی نیز مصوبه‌ای درراستای تسهیل اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط‌زیست ابلاغ شد که اقدامات خوب و موثری در جمایت و رفع موانع از حوزه تولید است. در حالی که سال گذشته برای تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی در کشور برنامه‌ریزی شده بود، اما این آمار از مرز ۱۴ میلیون دستگاه گذشت و نسبت به سال ۹۸ رشد ۷۱ درصدی ثبت کرد که رکوردی در این صنعت بود.
 لوازم خانگی ایرانی، جایگزین محصولات خارجی می‌شود
عضو انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران با بیان این‌که لوازم خانگی ایرانی، جایگزین محصولات خارجی می‌شود به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: با توجه به قابلیت‌های موجود، حرکت خوبی در زمینه تولید لوازم خانگی در کشور در حال انجام بوده و با راه افتادن تولید، مشکلات تا حدود زیادی قابل رفع شدن است.
سیدعلیرضا موسوی در این خصوص، اظهارکرد: ‌با ظرفیت بالایی که از شرکت‌های ایرانی سراغ داریم، به زودی محصولات تولیدی آن‌ها جایگزین محصولات کشور کره خواهند شد که زمانی بیشتر بازار کشور را در اختیار داشتند.
ورود کالای قاچاق به کشور در سال
 پشتیبانی از تولید!
وی ادامه‌ داد: کالاهای قاچاق در سال مانع‌زدایی‌ها، به سهولت وارد تهران و دیگر شهرها می‌شود و شرایط تورمی و افزایش نرخ ارز، هر روز شرایط بهتری برای قاچاقچیان رقم می‌زند، به طوری که اکنون به طور متوسط قیمت کالاهای قاچاق ۳۰ درصد پایین‌تر از محصولات داخلی است و با افزایش نرخ ارز نیز سود بیشتری به جیب می‌زنند.
این مقام صنفی، هم‌چنین به تغییرات این روزهای نرخ ارز و ضرورت پشتیبانی‌ها اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی، تولیداتی وارد بازار می‌شود که مواد اولیه آنها در ماه‌های گذشته و با نرخ‌های پایین‌تر ارز وارد کشور شده و ابتدا باید لوازم خانگی تولید شده از آنها در بازار عرضه شود و سپس به دنبال تعدیل نرخ ارز در
 قیمت‌ها باشیم.
افزایش تولید سه ماهه نخست سال جاری
اگر چه بخش خصوصی همچنان از کاهش تخصیص ارز مواد اولیه به تولیدکنندگان لوازم خانگی و مشکلات تولید گلایه دارد، اما آمارها از افزایش تولید سه ماهه نخست سال جاری در حوزه برخی لوازم خانگی نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد. تولیدکنندگان لوازم خانگی در تأمین مواد اولیه مشکلاتی دارند و علت افزایش تولید نسبت به سال قبل تخصیص ارز در اواخر سال گذشته بوده است. هر چه هست مشکلات ارزی فقط در بخش لوازم خانگی مشکلاتی را ایجاد نکرده، بلکه کمبود منابع ارزی دولت و عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات در بسیاری از حوزه‌های تولید مشکلاتی را ایجاد کرده است و از این نظر برخوردهای دولت با صادرکنندگان متخلف اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. تا زمانی که مؤلفه‌های کلان اقتصادی کشور اصلاح نشود، نمی‌توان انتظار داشت که افزایش قیمتی رخ ندهد. باید مواد اولیه به صورت متعارف برای تولیدکننده تأمین شود. تا تولیدکننده نیز با درصد سود متعارفی که مورد تائید سازمان حمایت است، محصول را ارائه کند؛ سرکوب قیمتی به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده نیست. سیاست سرکوب قیمت، سیگنالی برای فعالیت نکردن بخش‌های تولیدی است و منجر به از بین رفتن خلاقیت را در تولید خواهد شد.دولت برای حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده باید کارت‌های اعتباری ارائه کند. همچنین دولت باید مقابله جدی با قاچاق را در دستور کار قرار دهد که برآورد می‌شود ۳۰ تا ۳۵ درصد بازار را در اختیار دارد. بنا به دستور رهبر انقلاب و ابلاغ آن به وزارتخانه‌های اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت واردات لوازم خانگی از کره جنوبی ممنوع شد. ممنوعیت را می‌توان تداومی بر خط تعرفه‌گذاری در سیاست‌های واردات کالا تصور کرد. تعرفه‌های تجاری عموما به عنوان ابزاری شناخته می‌شوند که دولت‌ها در مواجهه با واردات کالای خارجی وضع می‌کنند تعرفه‌ها برای اهداف متفاوتی وضع می‌شود.
 لوازم خانگی ایرانی، جایگزین خارجی می‌شود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه