پروژه نخ‌نمای اروپا در مقصر نشان‌دادن ایران

راهی جز لغو تحریم پیش روی آمریکا نیست

معصومه رضاییان -  مذاکرات احیای برجام در حالی ادامه دارد که سه کشور اروپایی همچنان دنبال نتیجه گرفتن از فضای تبلیغاتی و بی‌هزینه برای ورود مجدد آمریکا به مذاکرات هستند. مذاکرات احیای برجام در حالی در وین جریان دارد که طرف اروپایی اراده‌ای برای حل مسائل از خود نشان نداده است. مذاکره کنندگان ایران از ابتدای ورود به مذاکرات این دوره لغو تحریم‌ها را خط قرمز و نقطه اتکای مذاکرات عنوان کرد، اما به نظر می‌رسد طرف اروپایی همچنان روی ریلی که آمریکا آن را سر راه مذاکرات کشیده، حرکت می‌کند. این مسئله را می‌توان به روشنی از موضع اتخاذ شده کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان پس نشست با رابرت مالی و صدور بیانیه از سوی سه کشور اروپایی استخراج کرد.
در این بیانیه اروپایی‌ها بدون اشاره به خروج آمریکا از برجام، ایران را مانع پیشرفت مذاکرات احیای برجام معرفی کردند. بیانیه‌ای که با واکنش علی باقری مواجه شد. مذاکره کننده ارشد کشورمان در توئیتی در اینباره نوشت: بعضی بازیگران به جای دیپلماسی واقعی به عادت مقصرنمایی خود پافشاری می‌کنند. ما سریعاً پیشنهادهای‌مان را ارائه کردیم و به نحوی سازنده و منعطف تلاش کردیم تا اختلافات کم شود. دیپلماسی، خیابانی ۲ طرفه است. اگر اراده‌ای برای جبران خطای مقصر باشد، راه برای توافق خوب سریع هموار می‌شود.
مذاکره کننده اروپایی در حالی درباره مواضع ناامیدکننده ایران سخن می‌گویند که جمهوری اسلامی ایران مواضع رسمی خود را در مذاکرات از همان ابتدا مشخص کرده بود، لذا اروپا همچنان در نقش پلیس خوب قصد دارد با تغییر در چهره طلبکار و بدهکار تلاش می‌کند تا آمریکا را بدون پرداخت هزینه وارد مذاکرات کند.
فشار برای امتیازگیری از جمهوری اسلامی ایران در حالی در دستورکار اروپا قرار گرفته که مایک مألوف افسر و مشاور سابق پنتاگون در گفت‌وگویی تصویری با اشاره به آنچه در وین جریان دارد، گفته: شرایطی که آمریکا بر آن اصرار دارد از برجام و آنچه در توافق اصلی بود، فراتر است.به گفته وی؛ آمریکایی‌ها می‌خواهند موشکی‌های ایران و موضوع نیروهای نیابتی آنها را وارد موضوع مذاکرات کنند و اینها چیزهایی نیست که در برجام آمده باشد. مشاور سابق پنتاگون ادامه می‌دهد: آمریکا هیچ تحریمی را لغو نکرده و هیچ حسن نیتی را به ایران نشان نداده است. چه برسد به اینکه روی توافق جدید کار کند. مألوف گفت: مشکل دیگر آن است که ایرانی‌ها اعتماد ندارند. آنها به برجام پایبند بودند اما با تصمیم ترامپ بی اعتماد شده‌اند.جمهوری اسلامی ایران بارها به صورت رسمی اعلام کرده که برای به نتیجه رساندن مذاکرات آمادگی کامل دارد و این منوط بر اراده سه کشور اروپایی در زمینه تلاش برای لغو تحریم‌هاست، اما بیانیه هدفمند مذاکره کنندگان اروپایی نشان داد، آنان اراده‌ای برای حل مناقشات ندارند.حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان در تماس تلفنی با همتای روس خود بار دیگر مواضع جمهوری اسلامی ایران را تبیین کرد و خواستار جدیت هر چه بیشتر طرف‌ها در این مذاکرات شد.سرگئی لاورف گفت: در مورد اقداماتی که طرفین باید انجام بدهند و ترتیبات اجرایی آنها در وین هیئت‌های دو کشور در حال همکاری جدی هستند. وی با اشاره به این که همواره بر این نکته تاکید شده است که تمام تحریم‌های غیر قانونی و مغایر با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل باید برداشته شود، افزود: تلاش فدراسیون روسیه بر این بوده که آمریکایی‌ها تمام قوانین خود را با مقررات برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل هماهنگ‌سازی نمایند.
وزیر خارجه روسیه، سازندگی و خلاقیت دیپلماتیک طرف‌ها همراه با صبر و حوصله برای هماهنگی بیشتر را رمز موفقیت این مرحله از مذاکرات برای طرفین خواند.
ابراهیم رضایی درباره رفتارهای طرف‌های مذاکره به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: کشورهای اروپایی برای تصمیم‌گیری‌های سیاسی و اقتصادی استقلال ندارند و در اصل تابع سیاست‌های واشنگتن هستند.وی افزود: آلمان، انگلیس و فرانسه در ماجرای خروج آمریکا از برجام حتی نتوانستند اینستکس و SPV را هم فعال کنند و این نشان می‌دهد نمی‌توان جدای از برنامه‌های آمریکایی‌ها روی حرف آنان حساب باز کرد.عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید براینکه لغو تحریم‌ها سیاست کلی و خط قرمز جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات است، گفت: در زمینه لغو تحریم‌ها تجربه خوبی با مذاکره کنندگان غربی نداشتیم و لذا مذاکره کنندگان باید مراقب باشند تا راه بدعهدی آمریکا و اروپا در برجام بسته شود.
نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه دولت باید در کنار مذاکره روی خنثی سازی تحریم‌ها متمرکز شود، اظهار کرد: ایران در برجام نشان داد به توافقاتش متعهد است و اکنون نوبت طرف‌های غربی و آمریکاست که حسن نیت خود را برای نتیجه بخش کردن مذاکرات نشان دهند.
راهی جز لغو تحریم پیش روی آمریکا نیست
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه